måndag 2 mars 2009

tagit av bufferten

Idag är det första gången sedan jag började spara som jag faktiskt behövde ta pengar ifrån bufferten!
Jag var tvungen att ta 5000 kr till räkningar. Jag är arg över detta, samtidgt som jag är lättad över att dom pengarna fanns. Jag hade totalt 6000 kr på buffertkontot. Detta påverkar inte min sparbild, då buffert pengarna har jag inte räknat med.....
Men det är ett stort varningstecken på att jag måste syna noga alla autogiron jag har. Det drogs hela 13 000 kr automatiskt. 6000 kr av dessa är lån. Resten är försäkringar, rädda barnen och annan välgörenhet. (fadderbarn mm) Sen å andra sidan var elen svindyr, nästan hela 3000 kr!!
Sen är det alla andra räkningar på det. Och alla kostnader som mat mm....Jag har inte en svågat titta hur mycket ufgifter vi har men skulle tippa att det hamnar på minst 25 000kr!!!

Nu får jag faktiskt titta mer på kostnadssidan. Det här håller inte.....

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kommer det sig att det blev så mycket plötsligt? Vad har ändrats sedan förra månaden?

minna sa...

skatt på bilar och hemförsäkring+livförsäkringar för hela året. Lite skatter också. Usch säger jag bara....Sen har jag ju också ökat på amorteringarna vilket i och för sig är bra, men den här månaden var tung. Speciellt då elen brukar vara på 900 kr istället för 3000 kr. Det måste jag kolla. Jag har fortfarande för dåligt koll!

A sa...

Försäkringar måste man ju ha, så det är inte mycket att göra åt. Däremot bör man varje år kolla om något annat bolag är billiga, för det kan ändra sig ganska mycket på ett år. Samma med elen.
Jag har ägnat daget åt att läsa HELA din blogg. Mycket intressant! Jag började oxå mina köpstoppstankar när jag läste Köp inte den här boken. Jag har aldrig varit shoppingberoende på det sättet du beskriver. Men alla är vi olika, och alla kan vi behöva ändra våra beteenden på ett eller annat sätt. Bra gjort att du klarar av att ändra beteendet så drastiskt.

Gustav sa...

Oj då, lite av privatekonomiskt undantagstillstånd verkar det som. Mitt råd är att ni börjar sälja av tillgångar. I dessa finanskristider får ni iofs inte särskilt mycket för hemelektronik men en hel del kan ni säkert dra in...:)

nonhosonno sa...

Autogiro är värdelöst på det sättet, jag får sämre koll även fast jag vet att det kommer.

Anonym sa...

Okej. Ja, elen låter lite suspekt faktiskt.

minna sa...

Å, du har rätt, imorgon ska jag ringa runt och kolla prisskillnader på försäkringar!Håller med dih nonhosonno. Ska gå igenom vilka jag ska ha på autogiro!Gustav, Gustav, gustav, vad ska man säga! Envis så in i norden är du! =)Det är klart att du tycker det! Så suprised jag blir!

minna sa...

Å! Hela bloggen! Det var inte illa=) Tack för ditt tålamod=)

Anonym sa...

Jag kan trösta med att både januari och februari hade vi över 30 tusen i räkningar.....

minna sa...

merakosing, skönt att jag inte är ensam då=)