onsdag 18 mars 2009

Kryddburken tömd

Nu har jag tömt kryddburken i swedbanks myntmaskin och hör och häpna det vart hela 2740 kr!!!!!!(bara tiokronor)
Det hade jag aldrig trott. Jag hade tippat på max 1500 kr. 2st mynt spottade den ut så igentligen vart det hela 2760 kr! =)
Wow!
Colaflaskan är fylld till hälften (5 litersspargris i form av en cola flaska) och jag hoppas att jag kan banka den lagom till sommaren. Men den innehåller endast en och femkronor och femtio ören.
Nu är frågan, vad ska jag göra med dessa symboliska 2740kr? Ska jag behålla dom på sparkontot eller köpa fonder och aktier? Jag skulle vilja ha ett seperat mynt konto och hålla reda på hur mycket det vart efter 3,5,7,10 år....


Nu har jag sparat 19% av hela årsmålet på 114,486kr!! Håller farten ganska bra men får försöka öka lite på takten....Har inte kunnat spara så mycket den här månaden då jag hade så mycket räkningar förra månaden....

13 kommentarer:

Sefo sa...

Vad kul att det blev så mycket! Själv så lägger jag mynten i en stor spargris som jag fick för ett par år sen i födelsedagspresent. =)
Har aldrig lyckats komma upp i dem summorna ärligt talat...=/

Anonym sa...

BRA JOBBAT!!!!
Sätt in dom konto som du bara får ta ut sådär 1-3 ggr på, då kan man ha de pengarna till reserv om typ tvättmaskin går sönder eller så, dessutom nallar man ju inte på dom lika lätt! det är ju kanske tom lite ränta på det kontot också! Dessutom är 2760 kr MYCKET pengar för någon som inte har några...
Tänk på att om potatisen kostar 8 kr/kg kan du köpa 342,5 kg potatis! eller 110 st stora påsar "Never stop" godis, eller ca 15 kg svensk fläskfile´, 15 kg!!! Du ska vara OERHÖRT stolt över att kunnat spara så mycket!!!=)

troi sa...

Verkligen bra jobbat!

Jag antar att det känns skönt att bli lite belönad också för sitt slit. Om det där är pengar du räknar med att inte behöva på ett tag, dvs långsiktigt sparande, så finns det mycket att välja mellan. Vad kul det ska bli att höra vad du valde!

minna sa...

alla dessa pengar fick jag extra sen jag struntade i korten! Helt otroligt!
Det blir en jäkla massa potatis lotta!
Troi, jag la in pengarna på ett konto som jag döpte till mynt kontot!
Alla har pratat om kortbonus hit och dit, men ärligt talat undrar jag vilka kort som kan tävla med det här? Jag har ju bonuskort när jag tex handlar på coop. Men inga krediter....
Nu börjar jag på ny kula, ska fortsätta spara tiorna i kryddburken och resten av mynten i colaflaskan...
Alla mynt jag får går direkt till burkarna. Det är insamling varje kväll. Dessa pengar har jag inte märkt av när jag har sparat. Det enda jag gjorde var att skrota korten. Det är ganska så otroligt om man tänker efter. och det är lång tid kvar på året, ska bli så kul att se hur mycket man "vann" på ett år när korten skrotades=)
använder du kort strävar efter finansiellt oberoende?

minna sa...

alla dessa pengar fick jag extra sen jag struntade i korten! Helt otroligt!
Det blir en jäkla massa potatis lotta!
Troi, jag la in pengarna på ett konto som jag döpte till mynt kontot!
Alla har pratat om kortbonus hit och dit, men ärligt talat undrar jag vilka kort som kan tävla med det här? Jag har ju bonuskort när jag tex handlar på coop. Men inga krediter....
Nu börjar jag på ny kula, ska fortsätta spara tiorna i kryddburken och resten av mynten i colaflaskan...
Alla mynt jag får går direkt till burkarna. Det är insamling varje kväll. Dessa pengar har jag inte märkt av när jag har sparat. Det enda jag gjorde var att skrota korten. Det är ganska så otroligt om man tänker efter. och det är lång tid kvar på året, ska bli så kul att se hur mycket man "vann" på ett år när korten skrotades=)
använder du kort strävar efter finansiellt oberoende?

Anonym sa...

Din blogg ska jag läsa. Lycka till! Det är lättare än du tror att vara köpfri.

Gustav sa...

Vad skall du göra med pengarna, frågar du. 2 740 kr är en rejäl slant som kan användas på många sätt. Jag föreslår att du köper något du längtar efter, för att lättare kunna uthärda ditt köpstopp. Varför inte lyxa till Atosen lite med en ny rattmuff? Köp en äkta Mercedesrattmuff för att få lite känsla av flärd och fart.

Anonym sa...

Att spara tior är visserligen bra, men om man är en räntejagare skulle jag byta ut min kryddburk till ett konto på Marginalen med 3,5% ränta och dunka över en snittsumma varje månad istället för att lägga pengarna i currylådan. Blir lite extra ränta varje år.

/ A

Life sa...

ÅÅHHH, så BRA, SÅ imponerad (och avundsjuk, fniss) Måste vara en SÅ härlig känsla att se att det så snabbt kan bli mycket av det. Sparar också i burk, brukar börja efter semestern och spara mynt, det är våra extra sommarpengar, så mina barn ska slippa höra varje dag att VI inte har råd med glass när alla andra barn går och mumsar.

Anonym sa...

Precis vad jag skulle göra.. ha ett konto bara för mynten. Kommer bli såå kul att se hur mycket det kan bli. Jag sparar också mynt och ska också ha ett särskilt konto för dessa. Just nu har jag en "egen" myntburk och sen har min sambo och jag en för semestern. Jag lägger hälften i varje just nu.

Bra jobbat!!

/sofia

minna sa...

Elaka Gustav=)
Min bror klistrade en stjärna på atosens front! Fake it till u make it sa han och burnade i väg med sin S klass! *snyft*
Atosen är så äckligt ful att det är ingen ide att "styla" en gris, men jäklar vad den är billig att äga....soppasnål och otroligt snål på allt, därav lyxen...
Bra jobbat sofia...borde kanske också införa semestermynt...välkommen köpfria jag...

Anonym sa...

Bra jobbat Minna - själv var jag precis tvunget att punga ut nästan samma summa till tandläkaren! Hoppas du får använda dina till något roligare ;)

Pengar och cash sa...

Ojdå! Inte illa!