torsdag 19 mars 2009

Nu måste Swedbank börja blöda rejält...

För att distrahera mig ifrån bil och köpbegäret så beslutade jag mig för att själv börja gräva och kika lite på dom baltiska länderna. Det talas så mycket om Swedbanks stora kris därborta att jag beslöt mig för att ringa en bekant affärskontakt och komma med några dagstidningar till mig.
Dagstidningar säger ganska mycket om hur ett land mår, tänker och tycker.
Jag kan inte språket, så jag bad honom översätta till mig. Lite har jag lärt mig via jobbet. Det som chockade mig var att om jag jämförde Estlands största dagstidning mot vårt Dagens nyheter, så var konkurssidorna ett flertal mot DN . Det värsta var dock alla utmätningar och tvångsförsäljningar på hem och fastigheter!!!! Det var så många sidor! Sida efter sida med adresser och tvångsförsäljningar. Efter sida tio tappade jag räkningen....jag har aldrig sett något liknande....
Det här fick mig direkt att tänka på två saker....
1. Swedbank kommer att gå i konkurs
2. Om man hade pengar borde man köpa och investera i fastigheter

Jag är helt förstummad, jag har aldrig sett något liknande.... jag tror att vi inte har den blekaste om hur illa det igentligen är därborta....Plötsligt känns det otryggt att äga Swedbank aktier och ha sparpengarna där...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Swedbank kommer aldrig gå i KK. Banken har en för stor funktion i vårt samhälle och det skulle vara förödande om den skulle göra det. DÄREMOT kommer deras aktiekurser att pressas ner avsevärt mycket mer troligtvis ner till frimärksnivå. För egen del handlar det om riskspridning. Själv har jag aktier/sparkonton/personkonton/fonder på flera olika banker/depåer. Och aldrig mer än insättningsgarantin på en bank. På så vis minimerar du risken för att drabbas hårt och dina pengar sitter låsta en tid vid en KK...som inte komemr att inträffa :)

/ A

Anonym sa...

Intressant att läsa.

Handelsbanken verkar sundast.

Staten kommer antagligen aldrig låta en svensk storbank gå i kk. Helt moralist förkastligt givetvis (att hjälpa företag med inkompetens, på bekostnad av klokare banker OCH SKATTEPENGAR down the drain), men man vill inte att folk ska bli av med sina sparpengar och andra banker troligen skulle dras med. Så instabila är bankerna, visst är det sjukt...

Med sjuka regler blir det så här.

\PD

Anonym sa...

Själv har jag pengarna i en fristående sparbank och de har väldigt bra ekonomi. De sköter banken på ett helt annat sätt än Swedbank och ger även pengar tillbaka till bygden och ungdomar i form av stipendier och bidrag. Toppen!

/V