onsdag 25 mars 2009

Rysslandsfondens återhämtning

Idag köpte jag lite mer av fonden SHB norden selektiv....såg att mina Rysslandsfonder hade återhämtat sig och låg en krona ifrån att vara på plus!!!
Nu är jag glad över beslutet att behålla dessa. Jag läste en intressant artikel igår att människorna som valde att behålla sina aktier över en lååång period var dom som oftast vann på det. Att man aldrig skulle sälja på förlust om man inte var tvungen. För annars kunde man lika gärna hålla på med bilaffärer om man ville sälja med förlust. Att i varje bransch går det upp och ner och så länge man inte köpte aktier i riskfyllda bolag så skulle man hålla i aktierna även vid ett större ras pga att det återhämtar sig ändå. En jäkla bra artikel, dock inte skriven på svenska.

På jobbet har det mesta återigen löst sig...=) Och i morse fick jag blommor som tack för allt slit!
Förr i tiden var det en bonuscheck! Ganska konstigt det här. Jag får slita mest av alla. Jag har en enorm psykisk press och får lägre lön! Alla andra har samma uppgifter och mår knappt sämre men har fått behålla sin lön. Jag kommenterade detta och blev lovad en löneförhöjning när allt stabiliseras och det känns bra... Och det var faktiskt första gången jag tog upp min lön med ledningen.... dom vart nog lite chockade. =)

Min farmor ringde igår och uppmanade mig att köpa en massa aktier och fonder, själv hade hon festat loss en jäkla massa på börsen som hon uttryckte det. "jag är hög på aktier" det här är så kul just nu..... Säkert skulle jag också handla mer om jag hade pengar, men tills dess får det bli mina små inköp och sparade mynt. Jag har faktiskt börjat extra amortera på lånen och det märks inte på en gång, men när det här året är slut skall jag införa det in i sparande planen.

Nu ska jag fokusera på framtiden och pengar in igen. Känns som jag tappade fokus i några dagar... men nu tänker jag dagligen Iam a magnet to money! =)

5 kommentarer:

Per Penning sa...

Måste vara roligt med en farmor som handlar aktier! :)

Sefo sa...

Bra att du chockade ledningen! Håller tummarna för att du får en högre lön! =)

Anonym sa...

Min farmor älskar också aktier :) Det är hon som har startat upp en stor del av sparandet till mig. Nu när jag tänker på det, har ju även de pengarna varit mina i några veckor nu... Hm! Bra med löneförhöjningen där. Men varför blev de chockade, är du mer en "jobba i det tysta"-typ?

minna sa...

ja, det är coolt att min farmor älskar aktier, hon har en ordentlig förmögenhet i aktier och har aldrig gjort en förlustaffär! Hon sprängde 10 miljoners gränsen när hon fyllde 40! Jag brukar inte ställa krav på styrelsen antar att det var därför dom vart lite chockade. Jag har grym respekt för ledningen och håller alltid "kravlösa" förhandlingar pga att jag tycker att action speaks louder than words, men nu när jag inte har fått någon bonus känns det inte så bra, kände att jag behövde markera. Det har jag inte behövt förut. Det är som en av ledarna sa, du är som en inventarie i bolaget, man räknar alltid automatiskt med dig. Man vet att du grejar det istället för att prata om det.Att dom nästan tar mig för givet! Inte så bra.

Anonym sa...

Hehe, "I am a magnet to money".

I am anod and money is katod.

Låter kanon med en sådan farmor som kan tipsa!

Jag tycker också det är kul att leta bra saker att investera i.

Du, vad lyssnar du på för ljud cd?

\PD