fredag 27 mars 2009

mycket bio

I går hade jag tjejkväll med mina vänner. Vi åt gott och gick på bio. Ett av stegen vi har tagit sen det blev köpstopp hos mig. Lite annorlunda mot våra vanliga shoppingturer, men rom byggdes inte på en dag. Det bästa var att vi hade roligare än om vi hade shoppat. Vi njöt av maten och pratade jätte länge. Normalt hade vi blivit stressade över att hinna shoppa tillräckligt.
Bion vi såg på var dumpa honom. Bra men lite för lång....blev lite långtråkiga sektioner men den var helt klart sevärd. Typiskt tjejfilm!
Vi beslutade att göra om detta vid nästa tjejträff....
Vem vet, det här kanske hjälper mina vänner också. Det som var synd var att den enda som shoppade något var just en av mina vänner som bara sprang in i en lite affär och köpte en liten sak. Bara en liten. Den var så billig...... Och den här tjejen är arbetslös och faktiskt en ännu värre shopaholic en jag. Hon har precis sålt sitt hem för att klara av att betala skulderna och flyttat till ett billigare boende. Jag har erbjudit mig ett flertal gånger att hjälpa henne med lite fonder och ordna upp ett buffert sparande men hon har sagt "vi tar det sen"....snart har hon väl handlat upp vinsten hon fick för sitt hem. Istället för att betala av lånen..... Jag gav henne några pikar igår och sa, sluta handla, betala av dina skulder först, du behöver inte det här.....men hon vart mest irriterad.....Vad göra? Jag vill inte tjata för mycket...hon har lovat mig gång på gång att betala bla studieskulden nu när den förfaller i april. Jag hoppas att hon gör det...Verkligen....

Det har blivit mycket bio. Förra helgen såg jag en shopaholics bekännelser och guuud om jag kände igen mig. Störtlöjligt. Halva bion skrattade men jag insåg direkt, det där är jag....Vilket gav lite bitter eftersmak. Det var en komedi. Alla skrattade. Hade filmen handlat om alkohol då hade nog inte så många skrattat!!!??! Vad är det som gör det att det inte är så farligt i andras ögon, även om inkassobolag jagar en och ens hem och ekonomi rasar.... Shopping utsätts du för i varje tidning, varje affär, jaa överallt..... alkoholen finns inte på samma sätt....
Konstigt det där...måste fundera...

8 kommentarer:

Sefo sa...

Det låter som en jättetrevlig kväll! =)
Om jag går till mig själv när någon är på mig om något och jag blir irriterad så brukar det oftast bero på att den har rätt i det den säger, kanske är så med din väninna?

Trist att inte fler inser allvaret med shopping, Lyxfällan har då fått upp mina ögon för att det finns ett beroende i att shoppa. Själv så ser jag det som lika farligt som andra beroenden då det inte enbart drabbar den som lider av det utan även många runt omkring.

Ha en bra dag! =)

A sa...

Usch, jag känner igen det där, att dom som verkligen behöver hjälp inte vill ta emot den fast man erbjuder sig.

Men vad bra att ni hade det trevligt, och inser att man inte behöver shoppa för att ha kul ihop.

Wicke sa...

Hej, kul att ni hade en trevlig kväll. Och att du inte kom hem med en massa kassar med "fynd".

Anonym sa...

Ja det är tragiskt att shoppingberoende inte tas på allvar. Att vara beroende av shopping kan vara lika förödande för ens liv som vilket annat beroende som helst. Kanske värre t o m, för när man nyktrar till från drog el alkoholberoende har man kanske inte lika stora skulder som en fd shoppingmissbrukare har..

Tror att detta problem bara kommer växa och växa så inställningen till det kommer nog förändras, kommer nog finnas fler behandlingsprogram för sådant i framtiden.

Vad gäller din kompis så gör du det man kan göra. Det är bra att du visar henne hur man kan välja att hantera sina pengar. I slutändan är det ändå hon som bestämmer men det är bra för henne att hon har dig som motvikt till allt slösande!

/sofia

nonhosonno sa...

Trevligt med mat och bio. Mycket bättre än shopping :)

Pengar och cash sa...

Bra att du försöker hjälpa din vän. Men ögonen går nog upp för henne senare när hon väl hamnat i klistret. Den läxan kanske hon behöver lära sig?

minna sa...

Jag tror att hon vet att jag har rätt. Faktiskt har hon lärt läxan precis nyligen då hon var tvungen att sälja sitt hem, men så fort det blev bättre så upprepar hon sina misstag...

Pengar och cash sa...

Minna: Det låter farligt det där. Hon behöver ha ett uppvaknande..