tisdag 31 mars 2009

Sometimes we stare so long at a door that is closing,that we see too late the one that is open

Jag har haft lite ångest igen. Mycket pga gardin inköpen....och jag fattar inte riktigt varför. Jag behövde dessa . Det måste vara shoppingen i sig. Hur ska jag tackla detta i framtiden?

Jag har koncentrerat mig så mycket på just själva ångesten att nu känner jag att jag måste se framåt i livet. Jag ältar och ältar. Oroar mig hela tiden. Är orolig för att jag inte har kunnat spara den här månaden alls. Inga 200 kr om dagen. Ingenting. Oron växer men nu måste jag se framåt. Jag har trots allt kunnat öka amorteringarna. Jag har sparat hela 440 kr den här månaden i kaffakannan!!! =) (se längst ner på bloggen) Och en massa småmynt i colaflaskan.
Så nu måste jag tänka positivt, se framåt och fortsätta med mitt sparande. Litet eller stort . Huvudsaken är att jag sparar.....

9 kommentarer:

Clemens Winkler sa...

Helt rätt, jobba med det positiva istället. Förresten, är det inte jobbigt att spara 200 kr per dag istället för en rejälare slant då lönen kommer?

Är det kanske så att du bytt ut shoppandet av onyttigheter med en daglig dos av sparande och där upplever samma tillfredsställelse? Kanske en OK väg ur shopoholismen, men nästa steg borde vara att få ett mer "normalt" sparande med en långsiktig plan och finna något annat som sysselsättning och tillfredsställelse - kanske en läsning, odla lite grönsaker nu när våren börjar komma eller en annan hobby?

Man brukar prata om (snarare läsa i "Richest man i Bablyn", finns som mycket trevlig ljudbok...) att 10% av inkomsterna ska gå till dig själv - först - före allt annat. Då är så att säga sparandet avklarat för den månaden och man behöver inte tänka mer på det. Dagen lönen kommer skickar jag direkt in pengarna i depån, jag hinner allstå aldrig vänja mig med den rejäla lönen utan bara den del som behövs för livets nödtorft fram till nästa månad. Faktum är att pengar även dras automatiskt för gemensamma utgifter såsom hyra, mat osv. Klar blir alltså bara några tusenlappar som jag kan "shoppa" med, fickpengar om man så vill.

Många sparar "det som blir över i slutet av månaden", men risken är att det inte blir något över om det finns pengar på kontot som lockar till konsumtion.

Givetvis måste detta kombineras med ett buffertkonto som endast får användas i nödfall.

Clemens Winkler sa...

"Richest man in Babylon" ska det givetvis vara...

Per Penning sa...

Precis så som Clemens gör försöker vi också göra. 10 % med en gång. Sen är de pengarna glömda. :)

slantar sa...

det första du borde göra när pengarna kommer in är att bestämma dig för hur mycket du vill spara och sätta de på riksgälden-då tar det lånt tid att få ut dem,3dagar.

minna sa...

Du har så rätt Clemens. Du slog huvudet på spiken med att jag har nog bytt ut shoppandet till "fondshopping". Jag gjorde faktiskt som så idag att jag sparade 10% av min lön det första jag gjorde idag. Jag måste skaffa mer normala vanor!!!

minna sa...

Slantar, tack för tipset om riksgälden..ska kika...

Japp per pening, nu är 10% betalda till mig själv! Och glömda!

nonhosonno sa...

Kanonbra överskrift :)

Pengar och cash sa...

Det bästa är nog att kasta undan en summa samma dag som lönen kommer in och sedan låtsas som om den summan aldrig fanns. Så gör jag. Sen tar jag det som blir över i slutet av månaden och kastar in det med.

minna sa...

Tack alla ni för kanon tips! Tack!