onsdag 25 mars 2009

om jag köpte saab







Jag har funderat lite på vart det gick snett för saab. Om jag hade mycket pengar, miljarders miljarder så skulle jag nog köpa loss saab och starta på ny kula.
Jag minns i min barndom att saab faktiskt var mer en svensson bil och att väldigt många familjer hade en saab. Minns ni när saab var en framgångsrik rallybil? Saabs storhetstid tror jag att det var då. Då gick saab med vinst. Någonstans längs vägen gick det snett och jag tror att det är pga att man höjde priserna rejält och tog upp kampen med Tyska bilar. Förut var saab en liten familjebil. Minns inte vad modellen hette men den såg ut som en liten arg geting eller dylikt.

Men så ändrades målgruppen från arbetar/medelklass svensson till att försöka bli en överklass bil. Hur tänkte man då? Jag skulle aldrig ens kunna tänka tanken att försöka slå Mercedes....
Vems jävla ide var det?
När t.o.m alla tyska bilar har börjat tillverka bensinsnåla små bilar som alternativ har saab stampat still och fortsatt producera stora klumpiga bilar...stor större störst rak ut i helvetet.
Mercedes har en massa små bilar, ta bara A class som exempel.... Man säljer lättare små bilar och man gör ofta lättare vinster på dessa bilar. "alla har råd"
Jag skulle köpa saab. Börja producera en mindre modell med billigare prislapp....lite mer "geting stilen" . Samtidigt skulle jag producera en bra kombi men lite billigare. Sätta svenska barnfamiljen i fokus....gå tillbaka till historien då saab var en svensson. En av oss....inget amerikanskt....

4 kommentarer:

Anonym sa...

saab gick med vinst under storhetstiden! Du slår huvudet på spiken. Det märks att du har lite mer bakom pannhuvudet än dom flesta. Wow jäklar vilket bra inlägg.
Imponerad. Hela du verkar ha en massa bra ider och din blogg är verkligen en av sveriges bästa bloggar.
/micke

minna sa...

Åååh , tack så mycket! Kul att du gillar min blog.

Wicke sa...

De pratade om detta en morgon på Rix Fm. Att man borde tillverka det folk vill köpa. Inga stora dyra bilar med en massa extravaganta saker.
Små, säkra, prisvärda bilar.
hm.. säger jag som kör en ganska stor Renault.
Ha det så bra,
Wi

Hannele på Hisingen sa...

Jag kör Volvo, tillverkad på min egen ö..