torsdag 12 mars 2009

Matkostnader

Vi har haft fortfarande alldeles för höga matkostnader!

I veckan har sambon och jag kikat på matpriser och vi märkte att det skiljer massor i pris. Köper man tex coops egna märken så är dom mycket billigare. Hur goda dom är sedan är en annan femma. Vi kör testperiod denna vecka. Vi har lagt upp en budget på 1000 kr i veckan på familjens mat. I det ingår även tvättmedel, toalettpapper och schampoo. (japp, jag handlar schampoocoop nuförtiden, lite skillnad mot kerastasse som ligger på 350 kr) Det roligaste är att jag ser ingen större skillnad på håret. Jag har långt blont hår och använder nu dom där gröna flaskorna till nordiskt hår. Fungerar superbra.
Tex så märkte vi att vi får en extra pyttipanna om vi handlar coops märke istället för den klassiska krögarpytten från felix. Då sparar man 50%!!!! Och förpackningen var större, så då sparar man ännu mer. Vi fick massor av mat för 1000 kr! Normalt handlar vi på coop för minst 2500 kr i veckan. Då stoppas det en massa annat med automatiskt. Nu sprang vi förbi böcker och elektronik. Sambon fick inte ens titta på dvd disken=)
Själva shoppingen gick på två timmar! Om vi tex skulle handla falukorv så jämförde vi gram och kilon och priser. Vi upptäckte att den klassiska mamma scan falukorvs ringen var dyrast...den har vi alltid köpt! Nu köpte vi ingen falukorvsring utan en stång falukorv! Där var prisskillnaden nästan 62% räknade vi ut. Dubbelt så mycket till dubbelt så lite.
Vi handlar bara svenskt kött , så då blir det lite meckigt att hitta. Jag vägrar irländskt kött!!

Vi har även slutat att handla kassar utan köpt shop n go kassar...

Det var en jätte konstig känsla att titta på priser. Ärligt talat så skämdes jag. Det kändes fattigt och torftigt. Men vi fick en chock i kassan. Det kändes nästan som om den där shop n go manicken ljög om priset. Självklart vart det avstämning , och vi väntade nervöst på om vi hade gjort fel. Nope. 859 kr vart det med pantkvitton och rabatter!
Sambon och jag kunde inte hålla oss för skratt.... Det kändes nästan som om vi rånade coop! =)

Den här shoppingen fick oss att tänka om. Rejält. Jag såg att han fattade galoppen nu.
Hemma stoppade han 1500 kr i pengaburken.... Vi har ju tagit 5000 kr därifrån till räkningar den här månaden så det kändes skönt att stoppa tillbaka lite.

Min bästa väninna är en ensamstående tre barnsmor. Hennes bästa tips är att vid rea köpa massor av den produkten. Om det tex är supererbjudande på tvättmedel, då handlar hon på en gång för minst ett halvår! Hon köper aldrig uncle bens ris utan åker till en kinalivsaffär och köper en 50 kilos säck!!!

Nu hade coop ett tillfälligt parti tvättmedel, så jag åker förbi där på hemvägen och hamstrar upp lite.

Jag hade aldrig trott att man kunde spara så mycket. Jag är fortfarande förvånad....men nu är jag rädd att jag kommer att bli en sån där kupongtant!

Vilka affärer brukar ni handla på? Vad är era bästa spartips på mat?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har faktiskt alltid kollat priserna på mat och använt kuponger osv. Och inte skämts för det! Jag har hellre lagt mina pengar på kläder o smink :D

Jag köper inte typ Coops egna märke o liknande för jag tycker inte att maten smakar bra. ICAs egna gräddfil t ex kostar en krona mindre än Arla men den smakar inte bra så då väljer jag alltid det som smakar bäst.

Men jag köper nästan ALDRIG mat till ordinarie pris. Jag tittar alltid i reklambladen när de kommer och köper mat utifrån dessa erbjudanden men fokuserar på mat som jag tycker är god. Köper också bara svenskt kött t ex. Jag har hittat vissa lågprisprodukter som är bra, t ex eldorados tacogrejer och då köper jag dessa. Anser mig inte ha råd med eko mat, vilket jag helst skulle vilja köpa. Men det är samma där, jag köper bara om det är nedsatt.

Vi köper också mycket toapapper, tandkräm (tror vi har 8 tandkrämstuber i badrumsskåpet nu t ex) tvättmedel, dambindor etc etc om det är billigt.

/sofia

minna sa...

Ja, det är löjligt att skämmas för sånt! Så jag antar sofia att jag blir en kupongtant =) Dock en ung sådan får jag trösta mig med! =)

Har du bonuskort sofia?

Wicke sa...

Jag är urdålig på kuponger. Men jag tittar alltid på priset. Jobbar nära en Willys och de har ju stora förpackningar pasta bl.a.
Jag har varit en hamstrare av stora mått men man ska ju ha plats också. Eftersom jag har nära till affärerna så bunkrar jag inga jättemängder längre.
Visst är det kul att spara!
Tack för ditt inlägg. Vi får inspirera varandra.

Sefo sa...

Vi storhandlar på Willys och det dem inte har köper vi oftast på ICA, det blir Euroshopper och Eldorado, men visst vi är kräsna så vi köper inte allt som finns i dem märkena just för att det inte smakar bra. Mat för mig måste vara gott! =)
Sedan så köper vi oftast hårschampoo, balsam, tvål och tandkräm på ÖB.
Ett "bra" märke kostar på ÖB runt 10-15kr, medan i vanlig handel även Willy ligger 25-35kr.
Vi ligger runt 3000kr/månaden för mat-hygien-bensin idag.
Vi har inte alltid gjort det utan har haft större kostnader. Vi ser det idag nästan som en tävling hur mkt vi kan spara på dem här utgifterna. Vi mot kostnaderna! Blir mer på sparkontot! =)

Samtal från min trädgård sa...

Vi handlar på Willys för det mesta, allt i mat och städ. ÖB står för hygien, om inte Willys har billigare vilket de har i bland. Emellanåt om det är riktigt billigt någonstans och det är något vi använder, så köper jag upp mig på det. Trevlig blogg, kommer att återvända.

minna sa...

Tack för ÖB tipset på scahmpoon strävar efter finansiellt oberoende. Det låter väldigt billigt! Det ska jag kika på!
Tack och välkommen samtal från min trädgård!

A sa...

Mat blir det oftast från Coop, ibland Ica. Tvål, schampo och sånt från Dollarstore, nu minns jag inte vart du bor, kanske dom inte finns där, men Öb är nästan lika billiga. Kupongtant, det har jag varit sen jag var 20 och fattig. Numera sitter den vanan i. Eftersom jag nu försöker köpa en del ekologiskt som är så dyrt så är jag extra noga med att söka sånt som är billigt av allt det andra. X-tra är ännu billigare än Coops egna märke. Kolla reklambladen, köp mycket av det som är billigt. Jag har medmerakort och ica kort, så det blir lite bonuscheckar då och då. Ja jag har nog inga fler tips än vad som redan har skrivits.
Hur många är ni i familjen? Vårt hushållskonto (mat, schampo, djurmat och allt) ligger på ca 2500/månad (tre människor, två hundar och tre kaniner är vi på heltid, ett barn och en hund varannan vecka, två barn på helger och lov, )

minna sa...

Å! Vad duktig du är som klarar dig på den budgeten! Har funderat på att sänka summan.

Anonym sa...

Kul när fler upptäcker att både schampo och tandkräm inte har utvecklats något på de senaste 30åren, dvs det spelar inte så stor roll vad de kostar, de är lika bra allihopa (även om en tjockare konsistens samt förmåga att löddra är att föredra för schampo).

Frisörerna har ofta stora "hemliga" förpackningar de använder för att schamponera sina kunder med. När man frågar vad det är för schampo så säger de att det är specialschampo som inte går att köpa utan som bara frisörerna har. Vilken tillverkare vill missa en chans att låta pöbeln handla deras varor? Svaret är: ingen! Har ni också listat ut att de har billigt schampo i behållarna så har ni helt rätt.

Själv handlar jag schampo efter hur det luktar i kombination med priset förståss. :)

Anonym sa...

Ja, vi har bonuskort i alla butiker för ofta är ju de nedsatta priserna bara för medlemmar så jag kände mig tvungen att skaffa.. Ogillar egentligen att ha alla kort men vad gör man inte?

Ja, vi köper också schampoo o sånt på ÖB eller Rusta, är betydligt billigare. Köper mina dyra märken från strawberrynet.com, fast jag kanske inte ska fresta dig att köpa dyra skönhetsprodukter.. De är billigare där iaf, om man nu "måste" ha något. Försöker egentligen sluta upp med sånt!

/sofia

minna sa...

jag har nog tyvärr gått på schampoo myten totalt. Kerastasse produkterna landade alltid på minst en tusen lapp varannan månad! Nu kör jag med garnier fructis och har inte märkt någon skillnad!

Pengar och cash sa...

2500:- i veckan?

Jag håller mig till 1200-1300:- i månaden.

Men där finns det massor att tjäna pengar på.

nonhosonno sa...

Ja mat och hygien artiklar finns det ju massor att spara in på. Vi har börjat att storhandla, vi köpte mycket i den lokala konsum affären förut, nu blir det Willys :)