torsdag 19 mars 2009

Jävla grisen och jag

Jag har alltid ägt fina bilar. I barndomen körde mamma och pappa endast med fina bilar som Mercedes, BMW och ibland råkade dom få en ganska okej sprillans ny volvo med sig från bilaffären.
Jag är galen i fina bilar. Bilar betyder mycket för mig. Jag är tjejen som hellre bodde i en etta för att kunna köpa en mercedes i närmare miljonklassen. Jag njuter av en fin bil. Jag älskar hela livsstilen som det innebär att ha en fin och trygg bil. Jag vill inte ha en vanlig bil. Varför det är så har jag ingen aning om. Redan när jag var liten tyckte jag om bilar och följde gärna med pappa till mercedes och Formel 1 race mm. Vid bilköp fick jag vara med och välja färg och utrustning. Och så har det fortsatt....
Bilar är en hjärtesak för mig.... Idag jobbar jag mycket inom den branschen....bilar har blivit en livstil.
Nu till problemet...
Just nu kör jag en huyindai atos, jag har alltid döpt mina bilar och brukar drabbas av seperationsångest när jag byter bil osv... men den här bilen har jag döpt till jävla grisen.
Den är äcklig. Discusting. För jävla ful. Osäker i trafiken. Lat, ful i färgen. Den är blå , en skrikig blå färg ungefär som en gris blodådror är. Den är hemskt....jag kan fortsätta i timmar...
Och med den bilen kör jag...
Varför?
Jag har funderat på det här i timmar! Fördelarna är att den är billig! Billig i drift, billig försäkring osv...
Men annars är bilen katastrof....
Livsfarlig vid krock.
Livsfarlig vid omkörningar
Livsfarlig för ens imagestämpel (viktigt i min bransch)

Min bror skrattar åt mig. Han t.om klistrade in en stjärna på fronten så att jag skulle få lite av mercedesglansen. Stjänstatus!
Just nu har vi två bilar, fast den ena är sambons firmabil och självklart köpte han mercedes.
Den åker vi till jobbet med. Oftast. Så är allt lugnt. Men sen finns jävla grisen också. Jag förstår inte poängen riktigt. Förutom att den är billig då. Den ska vara min fredagsbil.... Kan ni tänka er, fredagsbil...då jag är ledig ska jag köra den.....
Jag är djupt deprimerad..... min plånbok ler....men jag har tappat livslusten....

I morse åkte jag förbi bensinstationen...såg den långa kön till biltvätten där folk väntade på sin tur att få putsa sin nya darling....BMW..mercedes...audi.....små nya fina bilar..... Där borde jag också ha stått och väntat på att få putsa min fina darling....*snyft*...men jag har ingen...

På parkeringen står jävla grisen och väntar på mig. Glatt står den där och knorrar. Vill ta matte hem efter jobbet.
Vad jävla grisen inte vet att matte planerar att åka till danderyd och titta på mercedes, BMW och audi affären och slakta lillgrisen. Hugga den, döda den, hälla tändvätska över lillgrisen och döda den.... Så var planen i morse.....
Men nu tvekar jag.....det blir aj aj aj i plånboken. Kanske inte passar så bra ihop med köpstoppet heller. =)
Borde jag vänta till efter köpstoppet?
Borde jag istället behålla jävla grisen, bli sams med den och hoppas på att jag vänjer mig?

8 kommentarer:

Auri sacra fames sa...

Jag tror du kommer uppskatta nästa bil mer ju längre du väntar. Själv är min biltrappa enligt följande:
2007 Passat -03
2008 Audi -86
2009 Ingen egen bil

Jag känner redan att jag kommer uppskatta min nästa bil även om det skulle vara en av äldre modell och av ett mindre glamoröst märke=)

minna sa...

Kan vara möjligt...tål att tänkas på...=) men då måste nästa bil vara en fin bil=)

Sefo sa...

Jag tycker att bilar äter upp ens pengar oavsett. Jag skulle hellre köpa en utomlandsresa till min fru än lägga så mkt pengar på bilen som vi just nu gör och kommer att behöva göra.
Min kärlek lutar sig mot tvåhjulingar! Gärna en HD V-rod om jag får välja utan att kika på utgifter...=)
Det är något speciellt med en ny MC, förmodligen samma känsla för mig där som du har för din nya fina bil. =)
Jag kommer vänta ett tag till innan jag gör något åt det, för jag tror glädjen kommer vara mycket större... =)

Anonym sa...

Även mercedes, BMW, audi, volvo och rolls royce blir gamla skrothögar som inte startar alla mornar...Har själv aldrig ägt en ny bil. den nyaste bil jag köpte var för exakt ett år sedan. då gav jag 165000 för den. idag begär dom 139000 för likadan bil... 25000 ner.. Att köpa en ny bil är den sämsta affär du kan göra. den är värd 50 000 mindre bara du får hem den. ska du byta bil så bestäm innan hur mycket du kan lägga på bil, på våren brukar väl bilarna vara ngt dyrare? å andra sidan med finanaskris och så kanske det inte spelar så stor roll i år... när du bestämt pris(RIMLIGT!!!) leta tills du hittar rätt, jag letade från december till mars! Jag hittade MIN bil till slut! JAg är supernöjd med den!!! Den var två år och skitig men.. jag tvättade den(SJÄLV, FÖR HAND!-SPARTIPS!!!)Du kanske ska använda dina sparpengar attt köpa en annan bil för till jul? Julklapp? =) blir mer morot då kanske!!!???
Lycka till och tänk på att grisar är trevliga djur!!!
/Eva

Anonym sa...

Svårt det där.. men du kan ju ge dig själv ett år att fundera på det! Och hinna spara ihop lite stålars. Eftersom ditt bilintresse verkar ligga på ett djupare plan så kanske det är en sak som faktiskt är värd att lägga pengar på? Att du ska få köra en bil av ditt favoritmärke? Men du ska nog ta det jag säger med en nypa salt (shopoholic du vet..)

/sofia

nonhosonno sa...

Tänk en stor V8, starta med ett vrål :) Underbart. Vill ha!

Tänkvärt är dock att skatten på bilar med högt co2 utsläpp skall höjas, ännu större hål i plånboken, Hyundai Atos är billigt.

minna sa...

såg lyxfällan idag och dagens program var som gjort för mig=) Det bli atosen ett tag till=)

Anonym sa...

Ja, kör Atosen, klokt (håll prestigen under kontroll). Det är en fröjd att ha pengar över till annat istället för att behöva gå till ett jobb (man inte trivs med) för att betala den där j-vla bilen.

Sjukt dålig kvalite de verkade vara på hans BMW. Lite hårdkörning ska en bil tåla.

\PD