onsdag 1 april 2009

Ordning och reda, löning på fredag !

Jag tappade fokus i veckan som gick , det kändes lite hopplöst att spara små summor och jag var nära att ge upp då jag inte kunde spara mina 200 kr om dagen pga förra månadens räkningar.
Det kändes som att alla lån, alla räkningar bara växte och växte.
Det gick så illa att jag fick ett brev från kronofogdemyndigheten gällande en bilskatt. Detta så klart när jag just igår hade pratat om dörrar, att inte stirra sig blind på dörrarna som har stängts, för i såfall kunde man missa dom som hade öppnats!
Jag fick panik. Blev helt kallsvettig. Fattade ingenting. Sen började jag att gråta. Blev hysterisk. Skulle jag få min första anmärkning nu? Hade jag vaknat försent?
Det visade sig gälla BMW:n som sambon sålde! Ett misstag! *PUH* Sambon ringde upp KFM, faxade bevis om nya ägaren via Vägverket.
Det här var en läxa för livet!!!!
Jag mådde så dåligt!
Allt var bara becksvart!
Både sambon och jag sa att nu måste vi göra något! Vi måste fixa ett ordentligt hemma kontor. Ha pärmar och kunna följa alla räkningar noga. Gå igenom posten noga varje dag!!!

Idag efter jobbet köpte vi pärmar och register. En pärm för alla räkningar, och en pärm för alla aktier, fonder och sparande på konton. Räkningspärmen blev röd och varje faktura fick en egen flik. Tex, el, hyra, vatten osv...på det sättet kan vi lätt jämföra månad för månad. Vi satt i ett par timmar efter jobbet och gick igenom några räkningar som redan hade hunnit komma som skall betalas senast i slutet av april. Det här var väldigt lätt.....simpelt....
Jag antar att dom flesta har en sån koll, men inte vi. Vi är värsta lyxfällan familjen. Det här är nytt för oss.
Jag har varit så noga med allt. Sparat och sparat men missat det viktigaste! Ordning och reda!!!
Jag skäms lite över det här. Eller rättare sagt väldigt mycket. Men från kaos till totalkoll, precis som i en av mina favvo bloggar=)
Rutiner är väldigt viktigt! Och nu har vi skapat en bra början.
För första gången kammade jag och sambon ordentliga vuxenpoäng. Det är slut med högstadielivet nu! Shit, vi har ju värsta pärmar och allt sa sambon och log!! =)
Han har aldrig brytt sig om våra räkningar utan bara gett mig en summa pengar varje månad.
Nu ska han sitta med mig varje månad och vi ska betala allt tillsammans.
Precis som Clemens påpekade igår så är det dags att få balans i livet. Mer normala ordnade förhållanden. Vi har bra inkomster, vi kan spara och vi ska vara jätte noga med alla räkningar.

Månadens uppgift blir att se över alla räkningar. Minimera avgifter och byta till billigare alternativ. Sen ska vi spara pengar , men inte varje dag, förutom mynten som vi fortsätter ihärdigt att spara. Vi ska köpa aktier och fonder lite då och då istället. Men även spara till ett buffertkonto.
Ledordet för framtiden blir balans. BALANS!!!

Varje månad ska vi se att lånen blir mindre och att sparandet blir större. Behöver inte vara några astronomiska summor, behövs inte sparas varje dag. 10% av lönen skall direkt gå till sparande, månad efter månad. Av dessa 10 % skall 5% gå till ett säkert sparande och 5% skall gå till aktier. Pengarna som blir över pga köpstoppet skall sparas. Ibland blir det kanske fonder eller aktier, eller bara ett vanligt tryggt sparkonto. Tänkte på dessa 10% när jag läste perpennings tips. Det ska vara enkelt. Inget för komplicerande.

I mars lyckades vi spara extra 3000 kr trots en tuff månad. Tack vare köpstoppet. Av dessa la jag in 1000 kr på ett sparkonto och för 2000 kr amorterade jag av ett lån. Och ändå har jag sparat och köpt lite fonder och amorterat extra. =)

Det här blir bra! =) Ordning och reda, löning på fredag!

6 kommentarer:

Wicke sa...

Jag läser och blir så imponerad av dig (er).
Jag gjorde i ordning en pärm som heter "aktuellt" där jag sticker in viktiga papper varje dag. Sedan tar jag en mer noggrann sortering av dessa ca 2 ggr/månad. Nu i deklarationstider tycker jag man blir helt översvämmad av papper från alla myndigheter o banker.
Du är superduktig! Kram, Wi

Sefo sa...

Härligt med ordning och reda! =)
Vi gör som ni nu gör, pärm och in med räkningar och viktiga papper.

Anonym sa...

Helt rätt!

Använder själv en Excelfil där allt med ekonomin noteras. Tex bokförs alla inkomster och utgifter som en resultaträkning.

Då ser man lätt vilket resultat en nmånad har. Man ser hur kassaflödet går =) Ett tag gjordes statistik så man kunde se vilka månader som var extra tunga, men de tog för lång tid att göra så de har jag lagt av med..

Som du säger man måste hitta en balans. Men att föra kassabok är bra och ger insikt vart pengarna tar vägen. Försöker alltså spara alla kvitton man får. Lite tid tar de att knappa in men de är nog bra.

\PD

Auri sacra fames sa...

Exceldokumentet är nästa steg, då märks det även om det saknas en räkning och man kan ta tag i detta innan påminnelsen dimper ner=)

slantar sa...

va bra att det ska bli ordning och reda.själv är jag värsta trygghetsmänniskan och lägger räkningarna på ETT ställe,så jag vet var de är,dit åker de direkt från brevlådan,inga mellanlandningar någonstans,så man riskerar att glömma dem.
ett par dagar inna löningsdax sätter vi oss och kalkylerar.
mina uppställningar är ENKLA.

in:
mobil:
hemtele/bredband:
fackavgift:
akassa:
bokklubb:

jag staplar alltså upp räkningarna och drar av dessa från inkomsten.
Sedan bestämmer jag hur mycket jag vill spara utav det om är kvar.

ett exempel:
in 10.000
telia 132kr
akassa 300kr
facket 321kr
hemtele/bredband 600kr
---------------------------
10.000-1.353=8647kr kvar.

utav dessa 8647kr vill jag spara 5.000,så det som finns kvar då är 3547kr till mat och övrigt.
hänger du med??

minna sa...

Ja, nu sov jag gott i natt. Det känns som att vi är på rätt väg. Jag tror att jag behöver stödet från sambon då jag har det så tufft på jobbet. Jag känner igen det där betendet från lyxfällan att man inte ens orkar öppna posten. Man ger upp! Sambon har aldrig brytt sig och nu känns det så skönt att han gör det. Jag tror att skillnaden är att inte strunta i dessa små saker. Dom små sakerna blir livsnödvändiga! Det känns mycket tryggare nu!
Exceldokument ska jag också titta på! Tack för att ni delar med er hur ni gör. Och tusen tack för all peppning och stöttning=)