tisdag 21 april 2009

Fondrapport och skulden är snart borta

Tittade i morse på min kina fond! Vinsten är på över 30%!! Wow. Me likar detta. Very mucho!
T.o.m rysslandsfonden har gått jätte bra. Vilken tur att jag köpte när det var som värst. Det enda jag ångrar att jag inte satsade mer. Att jag inte vågade mer....

Det finns en sak till som lättar mitt lilla hjärta. Skulden på närmare 400 000 kr är nästan borta!!
Jag har endast 12 000kr kvar på den! Så med andra ord, att sälja bilen, massor av saker från hemmet och kläder har nästan täckt bort hela skulden!!! Jippie!
I morgon tar jag och betalar bort det sista. Hela året har jag haft ångest över denna skuld. Varit livrädd och nu är den nästan betald. Den läskiga skulden är gone!! =)
Själv har jag nog inte förstått hur duktigt och hårt vi har jobbat på detta.
Nu kan vi fokusera på att spara och säkra framtiden!

Jag har fortfarande inte fått något besked gällande jobbet. Lite jobbigt att inte veta. Samtidgt vet jag inte hur vi skulle bli hjälpta ändå. Skuldberget ökar på vissa företaget men samtidgt så har vissa delar av koncernen slagit vinstrekord. Jag har diskuterat med värden om mindre lokaler, hjälp från leverantörer och det som jag hatar mest nämligen skära ner på personalstyrkan!!
Har även tittat på andra uppgifter, andra extra jobb som företaget skulle kunna göra och där har jag hittat små guldkorn.... det värsta är att det handlar inte om så himla mycket pengar...
När det var högkonjuktur var vi skyldiga våra leverantörer minst tio gånger mer. Men ingen brydde sig. Nu är vi skyldiga så lite men det får man inget tack för. Det har jag förklarat om och om igen för ledningen. Vi får hoppas att dom lyssnar. Annars gäller principen skär ut det sjuka och satsa på det friska! Men samtidigt en mass uppsägning.... och mina anställda är värda att slåss för! Varenda en. Jag tror stenhårt på företaget. Annars skulle jag inte kämpa.

Just nu är jag glad över att min privat ekonomi börjar ljusna. Jag ser ett ljus på tunnelns botten.
Vi har tagit tag i dom dåliga bitarna. Ändrat shoppingvanorna. Amorterat en helsikes massa
på lånen och fått bort den värsta. Nu har vi kvar väldigt små lån. Tomtlånet tar mina föräldrar
över. Vårt bolån hamnar under 200 000 kr. En ynklig summa sthlms ögon mätt!
Det ska fortsättas satsa på köpstopp och ekonomi!
Jag har t.o.m beslutat att inte köpa ett lusthus till trädgården. I år gräver jag en damm till karparna och snyggar upp trädgården. Resten sparar jag.

13 kommentarer:

Per Penning sa...

Väldigt imponerande och inspirerande! :)

Y sa...

Helt underbart! Så härligt att läsa om dina framsteg. Jag måste ta och läsa igenom din blogg ordentligt!

Admin sa...

Jag hoppas du förstår hur otroligt bra det är att beta av en skuld på 400 000! Imponerande!

Tror du att din privata "helomvändning" hjälper dig att finna sätt för ditt jobb att spara pengar, eller är det två helt olika tänk?

minna sa...

Tack Per penning och Y!
Finanskvinnan, tror stenhårt på att mitt "nya liv" även märks av på jobbet....hur pass bra får vi snart märka. Jag pratar mer, vågar ta för mig ännu mer och har ett större hjärta för mina anställda.

troi sa...

Oj, nu blev jag verkligen imponerad och fick samtidigt blodad tand för jag längtar också tills jag är där! Jag antar att det känns som att ett ton har lossat från axlarna och att det ändå är lättare att njuta av livet just nu!

Ett stort GRATTIS!!!

Sefo sa...

Vad härligt att läsa! Du har verkligen gjort ett kanonjobb! Du är sannerligen en förebild! =)

Hoppas det ordnar sig för dig och dina anställda! Jag skickar tankar till er!

minna sa...

tack så mycket troi och strävar efter finansiellt oberoende!

Jag vet sa...

Imponerad - Grattis!

Kristian sa...

All eloge till dig! Jag är enormt imponerad av din målmedvetenhet! Jag glädjs innerligen av att läsa om din framgång. 12.000:- är en piss i Nilen för dig nu. Det är ingen tvekan om att denna slant är betald inom kort och då tycker jag verkligen att du ska belöna dig själv för ett grymt bra jobb! Du är en sann framgångshistoria! Tänk vad du kan åstadkomma här fram över nu bara? Världen vid dina fötter!

minna sa...

jag vet och kristian, tusen tack för era fina kommentarer! Jag är stolt faktiskt över mig själv!

Pengar och cash sa...

Allt låter kanonbra. Härligt att se en sån ändring i din vardag. Bara fortsätta nu i samma takt.

Life sa...

JA, du ska vara JÄTTESTOLT, SKITBRA jobbat!!! Helt otroligt. Vi kämpar vidare =)

Anonym sa...

Otroligt bra jobbat! Och fortsättningen blir inte mycket svårare för dig som fått upp farten. Kan det vara så att the Secret fugerar för dig?
//Tiana