onsdag 8 april 2009

Golflektioner eller golfklubbor

Jag läser just nu öka ditt finansiella IQ av Robert T Kiyosaki (rich dad, poor dad)

Följande text kändes träffande i mitt fall:

"En av mina vänner är golffanatiker. Han spenderar tusentals dollar på nya golfklubbor och
på varje ny golfattiralj som kommer ut på marknaden. Problemet är bara att han inte spenderar ett öre på golflektioner. Alltså ligger hans handikapp kvar på samma nivå,trots att han har allt det senaste vad gäller utrustning. Om han i stället investerade sina pengar i golflektioner och spelade med förra årets klubbor skulle han bli en betydligt bättre golfspelare.
Samma knäppa fenomen förekommer när det gäller pengar. Miljontals människor investerar sina hårt förvärvade pengar i aktier, fonder och fastigheter. Däremot investerar de ingenting i kunskap. Alltså förblir deras ekonomiska villkor desamma"

Så med andra ord är det nog bra att jag just nu bygger upp en buffert, men sen måste jag nog lära mig lite mer om aktier. Fonder kan jag ganska bra vid det här läget. Jag är också väldigt duktig när det gäller fastigheter. Har alltid gjort fastighetsaffärer och alltid vunnit trippelt mina pengar tillbaka. Men för detta krävs en slant. Men vi tar en sak i taget. Först bufferten...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar hans böcker. Ligger mkt sanning i det han skriver.

Det kan vara livsförändrande att läsa hans böcker. (antagligen både bra och dåligt). Man gör sina val.

\PD

nonhosonno sa...

Glad Påsk!