måndag 6 april 2009

att undanhålla sparpengar till sin sambo???

Får man spara pengar bakom sambons rygg? Det var en av diskusionerna jag och tjejkompisen har haft på sistone. (hon är 16 år äldre än vad jag är) Hon tycker att hur kär man än är så är det viktigt att ha ett eget sparande.
Är man gift så ska man ha lite pengar på någons konto man litar på tex sin mamma.
Hon har tyvärr fått erfara detta själv. Hennes man lämnade henne och tre barn för en annan. Hon förlorade hem, bil, sommarstuga och båt i ett nafs. Det var på nittiotalets kristid. Kvar hade hon skulder efter skilsmässan. Och ett krossat hjärta. Men tack vare sitt sparande kunde hon köpa ett nytt boende. Ta ur sig den ekonomiska krisen. Den psykiska vart värre.

Vad tycker ni om detta? Ska man alltid skydda sig själv oavsett situationen? Hennes råd till mig var att börja lägga undan en 300-400 kr varje månad på ett låst konto som endast jag kände till....Har faktiskt funderat på detta, men det känns fel....
Pratade med mina kusiner som höll med min vänninna. Bittra av erfarenheterna.
Hur gör ni? Berättarna ni till era respektive om era sparpengar mm....

13 kommentarer:

Spargrisens Mor sa...

Om man frågar varandra, så får man svar om hur respektive sparar mm. Med egna inkomster och egna utgifter så känns det inte som att man behöver eller ständigt vill ha koll på den andres ekonomi. Vi litar på varandras omdöme, och goda ekonomiska sinnelag. Det funkar för oss.

Sefo sa...

Jag känner instinktivt att undanhålla och smussla känns jättefel för mig!
Däremot så tycker jag att man bör ha ett eget sparande. Jag och min fru sätter igång med det så snart vi flyttar.
Så med andra ord så är jag inte mot eget sparande trots att vi har gemensam ekonomi, däremot smusslandet.
Vi kommer att göra som så att vi har varsitt eget sparkonto som vi sparar på, samma summa.
Det känns bäst för oss. =)

Anonym sa...

Svår fråga!

Jag förstår verkligen tanken med det hela.. det gör nog alla som har ett avslutat förhållande bakom sig. Ett förhållande som man kunde svära på skulle vara för evigt! Samtidigt känns det lite fult.. Ett alternativ skulle vara att prata med sin make/maka och komma överens om att få ha ett eget sparande, alltså man får väl göra upp nåt juridiskt dokument, att dessa pengar bara tillhör en själv. Men sen är väl frågan hur glad man skulle bli om ens man kom med detta förslag!

/sofia

Per Penning sa...

Spontant tycker jag att det låter helt tokigt. Varför vara gifta om det inte finns ett förtroende?

Carro sa...

Nu är jag än så länge bara sambo, man kan snart räkna mig som gift.

Jag och min sambo har dels ett gemensamt sparande och dels varsitt privat sparande. Min intention är att våra privata sparanden alltid ska vara våra privata pengar, pengarna kommer troligtvis att användas till gemensamma saker men inte nödvändigtvis. Om vi skulle dela på oss i framtiden så ska inte de pengarna räknas in i vår gemensamma ekonomi.

Jag tycker alltid att man ska ha ett privat sparande och att man ska få spendera de pengarna precis som man vill.

slantar sa...

jag har oxå varit med om detta.
jag gick igenom en MYCKET traumatisk skilmässa med hot om våld mm 2003.
han kom hem en dag och sa:
-du ska vara ute om 2veckor,ta vad du vill ha.
det är inte lätt att hitta ett nytt boende på två veckor och dessutom med enbart en inkomst på 4.800kr netto som jag hade då.Hyresvärdarna undrar ju hur man ska klara det,men jag fick ett förtroende av en hyresvärd,hon var underbar.
och JAG KLARADE DET!!
sedan den dagen har jag lärt mig att ta hand om mig själv och vill ha hand om mina egna pengar och ett sparande är ABSOLUT NÖDVÄNDIGT!
vi har separat ekonomi,min sambo och jag sedan 4år.(dvs samma ekonomi som vi hade när vi bodde på varsitt håll i varsin lägenhet(förutom att jag INTE betalar någon hyra nu då,det gjorde jag ju när jag hade egen lägenhet)

minna sa...

Slantar, beklagar din jobbiga sits.
Kul att se hur andra har det...
Per, man brukar säga att en person känner man ordentligt först när man har sepererat...för då ser man oftast den personens negativa sidor också...ordentligt...jag och sambon sepererade förut, och det vart lite av en wake up call på flera plan, samtidigt insåg jag vilken bra sambo jag faktiskt hade haft!
Sofia, bra tanke med det där med att vända på steken. Skulle kanske inte vara så kul...

Anonym sa...

En av anledningarna till att jag aldrig kommer gifta mig..

Juridiken är alldeles för snårig och det är lätt att bli blåst.

Skulle möjligen kunna tänka mig det endast om den tilltänkte har lika mkt tillgångar. Tyvärr har jag lärt mig att det inte går att lita på någon (när de blir kärvt). Pengar har skumma effekter på folk.

Anonym sa...

Beror nog på. Man känner nog vad för typ av person man har att göra med.

Hittills har jag undanhållit tillgångar (till och med ljugit), Känns det inte som att personen ifråga klarar av att veta att det finns pengar och att man inte kan lita fullt ut så klart man ska gardera sig. Är hon en riktig slösa så får hon absolut inte veta ngt, blir bara massa tjat då.

Sambolagen i sig kan vara knepig. Om tex du pröjsar ett boende när ni flyttar ihop kan du bli blåst på hälften ifall det skär sig. Sjuka regler, så var på din vakt

\Thaman

Auri sacra fames sa...

Själv går jag aldrig och oroar mig för att det ska ta slut och att jag ska förlora pengar på det. Det finns personer som tycker jag har lagt in vansinnigt mycket pengar på vårt boende som ägs till hälften av min sambo. Jag brukar svara med att om jag ska gå och oroa mig för om det ska ta slut så är det ju ingen idé att fortsätta vara ihop. Lika bra att bryta upp direkt. Enligt nuvarande plan så kommer vi vara ihop hela livet och skulle det mot förmodan inte bli så så löser jag det då.

Jag gömmer inga pengar men jag har berättat att jag sparar långsiktigt och de pengarna är inte till för att spenderas utan de är mest till för att skrivas om på min blogg=)

Trots att min sambo studerar så har jag sett till att hon har möjlighet att spara i fonder och pensionsspara varje månad. Jag vill att hon ska ha så pass mycket egna pengar att hon känner att hon har möjlighet att göra vad hon vill även om det skulle innebära att hon någon gång lämnar mig. Jag skulle ju inte vilja att någon levde med mig för att hon inte har råd med att göra något annat.

Visst finns det många med negativa erfarenheter sen tidigare men jag tycker inte att det är någon bra grund att bygga ett nytt förhållande på. Ska den nya partnern straffas genom misstro bara för att det inte gick bra med den förra?

Håller med dig Per Penning! =)

minna sa...

håller med dig auri sacra frames...men lever tillsammans för att man vill att det ska hålla! För att man tror på en gemensam framtid. Min vänninna frågade mig men vad gör du när det tar slut? Då kontrade jag med vad gör jag om det håller? Nu är ju mina fonder mina fonder då vi inte är gifta. Mina pengar är mina pengar. Men jag vart lite överraskad att så många hade ett litet sparande utan att sambon visste. T.o.m ganska många killar på mitt jobb. Av 16 killar hade elva ett sparande som sambon inte visste alls om!!! Ändå har dom barn och bohag tillsammans.

Kristian sa...

Intressant ämne :)

Lite tråkigt att hålla tyst om sitt sparande för sin partner. Har ett privat sparande som jag sagt till min flickvän att jag inte tummar på. Det är mina pengar jag gör vad jag vill för och hon har samma förutsättningar att spara som jag med vår gemensamma ekonomi; dvs, det som blir över efter räkningarna är betalda delar vi 50/50. Sen har vi ett gemensamt sparande för framtiden. Det är en bra lösning för oss och vi har både råd att slösa och spara. Har ingen lust att smyga runt med gömda konton men jag sparar MIN del av pengarna på det JAG anser är bäst och hon gör detsamma. För mig handlar det inte om att ha i fall vi separerar utan mer om att jag har mina intressen som jag vill lägga pengar på och hon har sina hon får lägga sina pengar på. Att ha gemensamt konto tror jag leder till större bråk om jag nu råkar vilja köpa en motorcykel en månad och hon vill resa till Maldiverna. Vi prioriterar olika och måste anpassa oss därefter genom att separera personliga intresset med gemensamma intresset.

Anonym sa...

Är sambo och vi har ett varsitt sparkonto, fritt att förfoga som vi vill med. Men vi har lite gemensamma mål med pengarna som resor och att ha ett buffertsparande. Skulle det vara något så kan vi föra över mellan varandras konto. Vi har även ett Icakonto ihop, där vi för över gemensamma utgifter.

/V