fredag 24 april 2009

Inget meningslöst shoppande mer
















För mig är mitt hem superviktigt. Jag är inte typen som kan ha "gamla skinnsoffor" och matta från 80-talet. Ibland önskar jag att jag skulle kunna ha en mer avslappnad syn på mitt hem, och i viss grad har pressen släppt lite nu när jag har haft köpstopp, men dock inte helt.










Det har varit svårt att inte handla färska snittblommor till helgen varje fredag. Det har varit jobbigt att inte kunna byta kuddar i soffan. Dock har jag kunnat byta gardiner osv då jag har massor sedan innan. Mest har jag saknat doftljus från mitt favvo märke. Att kunna byta ut detaljer till säsongens måste har också uteblivit helt. Och vet ni vad detta har resulterat i ?





Jo enkelt sagt har jag tappat suget lite av att pyssla och dona! Inte ens städningen känns så där superkul!!!! Nu känns mitt hem mest bara bläääh! Jag känner nästan sorg över detta. Inget känns fräscht. Och det äckligaste av allt är mina köksstolar. Tyget på dessa ser rent ut sagt för jävliga ut! Jag skäms. Dom är helvita och har funnits i evigheters evigheter. Fast just det faktum att dom inte är vita längre. Jag har tvättat dom i 60 grader! Jag har t.o.m kört med klorin men det hjälpte inte så mycket. Blev nästan bara äckligt guldaskiga. Och när t.om min son påpekade detta igår så insåg jag att köpstoppet har gått för långt i den frågan. Det är dags att köpa nya stolsöverdrag! Men jag har blivit så snål. Uttrycket han är så snål att han vägrar ens att skita börjar stämma in på mig. Och då är det illa.





Varför är det så svårt att hitta en bra balans?





Överdragen kostar inte mycket på ikea. Men frågan är vilken färg ska jag välja?





Sonen ville ha dom illgröna gula!! Jag vill ha vitt men det fungerar inte i ett hushåll med ett svin





i familjen (mannen) och en lortgris (sonen)!!!





Jag är nog lite hög över det faktum att jag ska köpa nya stolsöverdrag. Det känns lustigt. Att jag kan bli så glad över lite. Förut blinkade jag inte ens om jag köpte en costa boda vas för 2000-3000 kr att ha tulpanerna i. Nu kunde jag knappt sussa igår då jag bläddrade i ikea katalogen och undrade vad jag skulle välja!!!!





Det här är positivt! Jag börjar inse sakers värde.... inget meningslöst shoppande mer.















9 kommentarer:

A sa...

Grattis! Det är så det ska vara! Lite som att man måste vara lessen ibland för att veta hur det känns att vara glad.

Jag röstar på blå överdrag, fast, dom gröna är ju lite häftiga

Irene sa...

Gult är ju varmt och en bra färg för kök, men beror ju på vad Du har för färg på resten...

Fanns inga beige överdrag? I så fall kanske det är ett alternativ?

Visst är hemmet viktigt, men som någon klok inredare sa: "Att köpa nytt är ingen konst, att se möjligheterna med det man redan har - det är inredning!" :-)

Wicke sa...

Du har ju blivit väldigt medveten och tänker till innan du köper något, det är ju jättebra!
Du ska inte behöva gå och lida för dina fd vita överdrag. Då är det absolut bättre att köpa nya fräscha. Tycker jag i alla fall.
Kram,Wi

Kristian sa...

Som du själv skrev så känner du att du börjar inse värdet i saker och ting! Själv har jag svårt att motivera köp från just IKEA av kvalitetsskäl men ibland hittar man något som man verkligen tror på. Då köper man det förstås!

Varför inte leta nylon eller plastöverdrag? :) Enkelt att torka. Skinn funkar ju.

minna sa...

tack för era tips. Kristian, ikeas kvalite idag är väldigt bra. Jag är såå less på mio hem och dålig kvalite. Det roliga är att jag har börjat uppskatta ikea mer och mer för just kvaliten. Tänk bara säng testet som gjordes och dom vann långt över dom fina märkena. Förut handlade jag aldrig på ikea. Men när kvaliten vart dålig på mio, folkhemmet osv så börjar man uppskatta möbler som håller.
Jag hade velat ha dom blå men dom matchar inte köket Å...
Nylon eller plastöverdrag! Kristian vilken elaking du har blivit=)
Du har rätt Irene, det är lätt att köpa nytt men svårt att trolla med det gamla. =)

Fru S sa...

Vi har en vit soffa vilket inte är bästa färgen när man har en son på 10-månader. Hur som helst så brukar jag tvätta hela klädseln i 90-95 grader med vanligt vitt tvättmedel (märke: eldorado) och vanish (den till färgad tvätt) Jag har funderat på att köpa den till vitt, men jag ville göra slut på den jag hade innan jag köpte ny. För mig har det funkat super. Dom blir som nya igen (något mindre kanske). Värt att testa kanske? :)

Trevlig helg :)

Gustav sa...

Varför begränsa dig till en färg när du har flera stolar? Think outside the box...:)

Anonym sa...

Så härligt att känna så!! Att inse sakers värde. Bra jobbat!

/sofia

Direktörsdottern sa...

Kosta Boda som är så underbart... Det finns väl rätt bra andrahandsvärde i det å andra sidan?