tisdag 7 april 2009

Jag ser fram emot nya undersökningen från http://pengarochcash.blogspot.com/2009/04/nu-undersokning-om-sparande.html
Det ska bli kul att se hur mycket folk månadsspar. Själv ska jag försöka spara 5000 kr i april. Det blir ingen shopping alls!
Jag beundrar folk som har ett mål som dom kämpar för. Att vara så ung som pengar och cash och redan ha siktet ställt på ett ekonomiskt mål är ovanligt. Jag önskar ännu en gång att jag hade varit lika smart. (som tex direktörsdottern, pengar och cash)
Därför anser jag att det är viktigt att sonen ska förstå detta. Jag tvingar honom att läsa era bloggar ibland! =) Sist tittade han på lyxfällan och kommenterade vilt. "men guud vad har han sysslat med" Sambon och jag sneglade på varandra lite skamset...antar att båda tänkte att har inte han sett vad vi har gjort???
Igår öppnade vi posten tillsammans , gick igenom räkningar som vuxna människor gör. Pratade om det här med att ha ett hemligt sparande. Han tyckte att det var helt okej om jag har ett lite mindre sparande vid sidan om men det får aldrig bli på familjens bekostnad. Han sa att han själv har alltid haft undangömt en liten slant för rainy days. Mer som buffert för tråkiga dagar!
Det känns som att vi är på rätt väg....ett steg i taget till vuxenlivet.
Vi har beslutat för att skjuta upp badrumsrenoveringen. Vi ska först ha en buffert. Sedan efter ett tag skall vi börja spara pengar till renoveringen och med tanke på rotavdraget så blir det faktiskt billigare nu!
Nej nu ska jag dricka en tredje kaffekopp och sätta igång här!!

7 kommentarer:

Wicke sa...

Hej, jag är helt absorberad av vårt kylskåpshaveri. Trist att behöva punga ut med flera tusen när kyl/frys pajar men där har man ju inte så mycket val. Tur då att man ändå har en liten buffert.
Roligt det där med mynt i flaskan. Jag blev lite arg på banken som tog betalt för att växla men det kanske de inte gör överallt? Kolla det. Glad påsk!

minna sa...

usch vad tråkigt! Inser mer och mer vikten av en buffert! På swedbank har dom en automatisk mynträknare och den är gratis=)

Wicke sa...

Åh, vad bra. Ska kolla med vår Swedbank för Nordea tog en slant. 40:- tror jag. Inte mycket men det är principen. Hur många 50-öringar är inte DET liksom..

Pengar och cash sa...

Har redan trillat in en hel del röster ser jag..

Kristian sa...

Har ni någon budget för den tänkta badrumsinvesteringen? Var planer på att renovera själv men insåg sen att det mycket troligen är meningslöst då jag förmodligen inte kommer bo kvar så länge. Jag hade rätt :)

minna sa...

vi hade en budget på 100 000kr ! 45 000 kr på material och 55 000 kr på jobb! Men nu blir jobbet 50% billigare så där spar man en hel del...vi har redan köpt golv (utförsäljning) och resten ska köpas om vi kommer över något klipp!

Kristian sa...

minna: Oerhört smart att kolla runt efter bra klipp på material. Jag tror att man kan spara ganska mycket på att vara avvaktande och invänta köptillfälle. Jag tvivlar starkt på att materialet försvinner från marknaden inom rimlig tid :) Hoppas ni får i hop en god buffert samt pengar till badrummet snart! Med den takt du sparar så tror jag starkt på att ni är närmare målet än vad ni hade räknat med. Håll ut!