torsdag 26 februari 2009

Hur man uppfostrar mannen, förlåt hunden!


Hmm, ni killar som läser bloggen kanske ska hoppa över dagens inlägg?? =)


Det är inte lätt om det är tjejen i hemmet som vill ha en förändring! Läs bara det här!



Jag tänkte ge mina tips gällande detta område! =)

Nu har det gått ett par månader och det skall sägas att det börjar banne mig

bli bättre här hemma. Det är ganska otroligt hur "byrackan" här hemma har

utvecklats. *skrattar*

Visst har han många av sina ovanor kvar, men jag ser en ljusning i tunneln.

Det viktigaste tipset jag kan ge är att aldrig gnälla, försök aldrig ens att vara

klokare och ta hans plats i hemmet. Överhuvudtaget så hjälper inga

krokodiltårar heller eller psykutbrott och skrik!


Vad gör man om man vill att hunden ska lyda?


Just ja, man utfäster ett belöningsprogram! =)


Det är så jäkla enkelt! Vill man ha något så ska man belöna voffsan=)

Mitt bästa tips är att ös beröm när han gör rätt! Beröm och beröm, men se till att

han inte upptäcker att du fjäskar eller behandlar honom som ett femårigt barn!

Beröm lite lagom nonchalant i början.

Säg efter ett tag : "vad glad jag blir att du respekterar mitt nya liv och också har blivit sparsam"

Beröm honom inför vänner, men där också lagom. Tacka honom för stödet.

Och efter ett tag så går det som en dans!!

Hunden här hemma spenderar mycket mindre pengar, släcker alltid efter sig och har blivit

extremt gosig och kramig. Han säger t.om vad bra vi har det nuförtiden!

BINGO!!

Det bästa är att efter ett tag känns inte det här som något fjäsk heller! Det blir en bra vana.

Och bonusen blir att man uppskattar verkligen sin voffsan och blir faktiskt äkta glad över stödet.

Voffsan hemma är faktiskt ganska bra=)

Uppskattning är alltid bra! Det kan göra underverk!

12 kommentarer:

A sa...

Jahaaa, det är så, man gör, intressant, måste testa. Tränar ju vår valp på det sättet, och det funkar... Så den manlige vovven kanske oxå blir lydigare med positiv förstärkning.

minna sa...

It works every time! =)

Anonym sa...

Ja, kan bara instämma! Roligt med hundliknelsen.. brukar du titta på Mia & Klara? Om inte så måste du nog göra det apropå detta m hundar :)

/sofia

minna sa...

Jag har inte titta men ska göra det! =)

Anonym sa...

Utfästa ett belöningsprogram... visa ord det där. Stämmer faktiskt!

Auri sacra fames sa...

HAHA
Nyfiken som jag är var jag tvungen att läsa först en gång och sen en gång högt för min sambo.

Åkte nästan dit minuten efter men kom på henne då hon berömde mig helt utan anledning med ett leende på läpparna.

Bäst att släcka ner burken innan hon ser bloggadressen=) (Dåligt inflytande!)

Anonym sa...

Själv har jag en tik som har börjat löpa. Har du några tips på hur man håller staketet "tätt" så hon inte rymmer? :)

nonhosonno sa...

Ja vi män gillar belöningar :)

Angelico sa...

Hej...tack så hemskt mycket för dina komentarer....så gulligt skrivet, jag blev jätteglad.....jag skriver ju bara från hjärtat.
Jo denna ovisshet den tär..."vi tycker den ser god ut, men..." detta "men" åhhh jag hör bara det ordet...hoppas kvällsbönen hjälper.
/Angelica

Anonym sa...

Härligt att du också infört köpstopp, började du också vid årskiftet eller har du precis startat. Hursomhelst lägger jag upp en länk till dig så alla köpstoppare kan hitta till dig också.

Kraaaaam

minna sa...

Robert 2 k, du får se till att hon har det bättre på insidan av staketet istället! =) Men sånt brukar inte fungera ändå=) Vi kvinnor tror att gräset alltid är grönare på andra sidan...låt henne gå på sina nitar=) Hon fattar nog när magen jäser och hon är singel åttabarnsmor. Sälj valparna och gör dig en extra hacka.

minna sa...

Tack lisa!=) Jag började innan jul, och det var jätte svårt i början, men nu har jag vant mig.

Auri sacra fames, Jag dåligt inflytande?? =)

Angelico, klart det hjälper! Det måste du tro på=)