måndag 16 februari 2009

10% av målet avklarat!

Jag har klarat av 10% på årets mål. Det känns jätte bra och fortsätter jag såhär så klarar jag av målet.
Det svåra är att vara på plussidan på fonder och aktier, men nu ser jag en tydlig trend...mina innehav går uppåt hela tiden . Månadskostnaden på mina lån har sjunkit med ca 1000 kr tack vare nya räntan. ( Jag har klarat av nästan en ytterligare 10% i bara det om man tänker på målet) Jag funderar på att ringa banken och be dom höja amorteringen så att jag slipper att fundera på det och kan fokusera på sparandet istället.
Tillsvidare fortsätter jag med:

Att spara 200 kr om dagen (varje jobbdag)
Ha köpstopp
Laga mat hemma (nu har man börjat vänja sig, var lite svårt i början)
Ta ut kontanter och sluta handla med kort så att jag verkligen ser vart pengarna går
Spara alla mynt och 20 lappar osv.
Varje gång vi inte handlar något som vi hade tänkt oss stoppar sambon pengarna i sin guldlåda
Att handla sonens kläder på rea och jämföra priser
Sälja och rensa ut hemma
Ingen sportlovsresa
Amortera extra på lån
Inte skaffa nya lån
Vi samåker till jobbet

Nu börjar nästa etapp och det är att gå igenom lite räkningar osv och jämföra och se om det finns billigare alternativ. Vi ska ta en ordentlig titt på elen. Nu har vi tagit bort el belysning utomhus och använder endast en lampa vid ytterdörren. Vi stänger av tekniska el apparater ordentligt, inget standbyläge.
Jag gillar inte att jaga kostnader, utan vill fokusera mer på the secret läran om att lägga energin på pengar in! Men att ta bort kostnader ökar automatiskt kassan hemma.

Dagens 200 kr gick in på sparkontot!

Resumé, det här är jag mest stolt över att vi lyckades att göra år 2008, annars hade vi aldrig klara av att börja spara.
* Vi sålde sommarhuset vid havet och slipper alla driftskostnader mm som huset medförde.
Det kändes jätte jobbigt att sälja det, men det kostade mer än det smakade.
*Att jag införde mitt köpstopp
*Men framför allt att jag lyckades hitta bra bloggar om ekonomi och ändra mitt tankesätt. Och börja skriva min egen blog

Mål 2009: Att spara 114,486 kr!! Och hoppas att sambon hakar på sparandet mer och mer och ändrar även sitt tankesätt gällande pengar. (det har redan börjat, men kan bli bättre)

Men just idag är jag glad och tacksam över att ha nått 10% av mitt mål!! Jag är på gång!=)

7 kommentarer:

Per Penning sa...

Grattis! Måste vara en häftig känsla! :)

Anonym sa...

Så duktig du är!!! Du kan verkligen vara stolt över dig själv som klarat detta.

/sofia

minna sa...

Japp, det är en häftig känsla. Det känns som om jag för första gången i mitt liv har börjat få koll på situationen. Och jag är ganska stolt över mig själv. Det är också en ovanlig känsla. Så har jag aldrig känt förut. Jag har mest sett ner på mig själv och känt mig misslyckad och dum som har haft en så trasslig ekonomi, detta trots att man har tjänat bra. Tack Sofia och per!=)

Anonym sa...

att ta ut kontanter.... Statoil kreditkort är utan avgift, 1% kontantåterbäring på alla inköp dvs även utanför Statoil. Enkel login på Internet där man har järnkoll på inköpen och fakturor. Så varför inte ge dig själv 1% rabatt på alla inköp, räkna lite på vad det blir på helåret. Sen om du måste ta ut lite reservpengar gör det med GE Moneybanks kort, det är också avgiftsfritt och tillåter 12 fria uttag per år, skaplig ränta också.

Pengar och cash sa...

Kanonbra allt låter! Du kommer fixa det där målet det är jag övertygad om.

nonhosonno sa...

Helt lysande! Jättebra gjort. Ordentliga mål, det fixar du lätt!

minna sa...

Tack alla ni för ert peppande!
Jonas, jag tappar ändå kollen på mina kort. Och faktum är att jag har haft /har statoil kort mm, men tappar kollen ändå. Det blir så lätt att man handlar det där extra ändå. Och med tanke på att jag sparar alla mynt och tjugolappar så blir det ett extra sparande utan att det känns. Ska dock återgå till kort när jag känner att jag har den där kollen. Att det inte råkar bli en dvd eller en extra läsk inne på statoil! Låter kanske sjukt för andra som har en "frisk" ekonomi, men då min ekonomi har haft så sjuka mönster så känner jag att jag klarar ännu inte av det. Jag litar inte på mig själv. Går jag och tankar så har jag bara med mig så mycket kontanter som det går åt. Jag ser på mig själv som en alkoholist ser på sig själv. Just allt användande av kort gjorde att jag tappade kontrollen. Nästa steg är att börja handla med kort igen...