måndag 9 februari 2009

I helgen har jag använt hjärnan en hel del.=) Jag har tänkt på massor av olika lösningar till sparplanen.
Eventuellt kommer mina föräldrar att bygga hus på min tomt! I såfall slipper jag prissänkningen som nu råder på husmarknaden och kan sälja till samma pris som jag köpte tomten eller så behåller jag halva tomten ifall jag vill bygga själv i framtiden. I såfall har halva kostnaden minskat! =)
Detta vore toppen, då skulle jag kunna extra amortera på dom andra lånen eller spara pengarna!! Då skulle jag också ha lättare att nå mitt stora mål som var att vara skuldfri inom tio år, säkerligen skulle jag nå det målet på två tre år om tomten inte vore en belastning som den faktiskt är idag. Känslan av att slippa skulderna och ha en bra buffert på kontot, ha en massa aktier och fonder känns så lockande! Jag vill känna mig trygg! Jag vill känna mig rik=)
Nu kanske det blir av fortare än jag trodde....

Jag har fortsatt att spara 200 kr om dagen. Ibland köper jag aktier eller fonder. Idag la jag in dom pengarna på buffert kontot. Jag har läst information om stopploss och gått igenom råden jag fick sist. Det finns mycket att lära sig, och jag har beställt lite nya böcker i ämnet.
Mina HM aktier har stigit massor och det är jag jätte glad över. Nu börjar HM även att sälja heminredning. Jag är glad över att jag vågade köpa aktierna. Nu gäller det att våga satsa på andra aktier också. Har ju lite claes Ohlsson och dom är också på plus. Men Swedbankarna är på minus och likaså ssab. Jag är väldigt sugen på odd molly fortfarande och ska nog slå till på lite såna.
Jag har tränat varje dag och fortsätter att äta nyttigt. Försöker byta ut kolhydraterna till bättre alternativ osv... minskat dramatiskt på allt onyttigt och äter på bestämda tider. Det är lite pyssel med det hela men det är bara att kämpa på. Ansiktet börjar att se bättre ut , jag har lärt mig läxan av att inte bli dumsnål mot mig själv....
Då vi har beslutat att bo kvar vill sambon börja renovera mer hemma och det oroar mig. Jag är ju en heminredningsjunkie! =) Men jag vet att vissa saker måste fixas, men jag är orolig över att gå över gränsen. I går var jag på hemtex och direkt började det att klia i fingrarna efter att köpa nya textilier till hemmet! (En av mina vänner ska flytta och jag följde med som smakråd.)
I den stunden är det så lätt att tänka, "jag är värd det här, jag som har kämpat så hårt med allt"

Men jag ska klara det här året, jag ska ha en trygg buffert på banken!!! Mitt köpstopp är inte för evigt! Jag ska fixa detta!!

6 kommentarer:

Bryggarn' sa...

Det är bara att kämpa på! Keep up the good work!

nonhosonno sa...

Du är duktig med dina 200:-

Hur många kg har du gått ner? Kör du LCHF? Jag gjorde ett mega fusk idag, blev lite onyttigt, men gott.

Gott med dina HM aktier.

minna sa...

Tack markus! =)
Jag kör inte med LCHF då jag vet att jag inte skulle klara av att leva resten av livet så, men jag kör lite light versionen av det. Jag har tagit bort så mycket jag kan av kolhydraterna. Försöker äta nyttigt och tränar nästan varje dag...=) Ska försöka uppehålla den här livstilen som min nya! Har väl gått ner i allafall en fem kilo=) Vilket som nonhosonno, jag ska klå dig=) Har slutmål i maj!

nonhosonno sa...

Gott jobbat :) Det kommer bli en tuff match!

Pengar och cash sa...

Låter kanonbra det där. Framtiden ser ut att vara ljusare.

Anonym sa...

Oh det här var också en härlig blogg. Jag har också köpstopp just nu. Bara mat och annat nödvändigt. Inga kläder osv... Jag tycker att alla borde göra det åtminstone en gång i sitt liv. Jag känner mig smart och uppskattar saker mycket mer.

Välkommen tillbaka till mig :)

/m