tisdag 3 februari 2009

jag är kär i mitt hem=)

Varje kväll länsar jag huset på småmynt... Jag ber sambon kolla sina fickor och varje kväll finns det mynt att ge till insamlingen. Det är ganska läskigt faktiskt hur mycket mynt vi har!!!!
Jag hade aldrig trott att det skulle bli så mycket över....
Om man bara handlar med kort, så ser man aldrig dessa mynt! Men nu när vi tar ut kontanter istället så får man automatiskt ett sparande.

Sambon är också jätte förvånad=) Bara att ha kontanterna i handen har gjort att han tänker till ordentligt först! Igår fick jag 1150 kr av honom som han inte hade utnyttjat förra veckan på onödig shopping! Idag ska jag lägga dessa på sparkontot enligt hans önskemål!! Många bäckar små....
För dagens 200 kr köpte jag lux räntefond. Vissa kanske tycker att det är smådumt att spara små summor och köpa fonder för ynka tvåhundra, men det kostar inget att köpa. Aktier är en annan femma, då sparar jag hellre så att jag kan köpa lite mer. Men då blir jag också lite nervös
när jag köper för en större peng! =)
Allt är fortfarande ganska nytt för mig och varje dag lär jag mig massor. Det känns fortfarande kul och jag struntar i om folk tycker att jag "sparar" på fel sätt! Huvudsaken för mig är att jag överhuvudtaget sparar!!! =)
En vacker dag kanske jag kan lära mig att ha pengar i plånboken utan att det betyder att man ska spendera dom på en gång. Jag tittade på lyxfällan repriser i helgen och chockades över hur dumma vissa människor är bara för att instämma senare att "shit, så var jag förr"
Alla saker jag ägde var aldrig betydelsefulla för mig. Jag värderade dom aldrig högt, var aldrig rädd om mina saker, gick något sönder så köpte jag en ny utan att blinka. Jag kunde köpa en handväska för 20 000 kr utan ens att blinka, eller rättare sagt 3-4 om året!!!

Alla pengar spenderades på shopping! Allt, precis allt ,bortkastat!=(

Men samtidgt tröstade sambon mig igår att vi hade massor av värdefulla saker hemma , fina saker och utan skulder. Och där har han en poäng. Allt hemma är vårt och också värt en hel del.... idag har jag lärt mig att uppskatta min fina tv, uppskatta mina möbler.....hur kommer det sig? Att jag uppskattar det nu? Har jag varit hemmablind? Eller skämdes jag över dessa saker när jag var slav under shoppingen? Jag har ett jätte fint hem! Det hade jag aldrig kunnat säga förut!! Jag hade aldrig uppskattat något av det! Men nu mår jag bra över mitt hem...=)
I sommar ska jag påta i trädgården, rensa ogräs och ta hand om alla mina fina blommor! Jag behöver inte köpa något. Det räcker att jag underhåller allt! =)
Visst är det konstigt att det är först nu jag uppskattar och är rädd om allt ???
Det är först på sistone jag har insett vilka häftiga saker jag har hemma!!! =)
Jag är nyförälskad i mitt hem=) Jag känner en nästan euforiskt lyckorus när jag tittar på mina saker. Hur har jag kunnat missa det förut???

Eller är det bara the secret som spökar i huvudet och har fått mig att se allt med nya ögon när jag har övat på tacksamhetsprocessen? Vilket som, det fungerar! =)

4 kommentarer:

nonhosonno sa...

Lägga undan alla småpengar är riktigt bra, gjorde det förut och det växer fort.

Ja The Secret har nog ett finger med i spelet :)

minna sa...

ja nog har the secret en hel del att göra med det=)

Life sa...

Hmm, får nog läsa den där hemligheten. Kanske mitt x fick mig att komma på allt själv, hehe. Det är bara SÅ härligt att höra din "nya sida" och att du är så uppmärksam. (det var säkert inget fel på din gamla heller, hehe)

Jag funderar mest på hur du KUNDE köpa en-flera handväskor för 20 000. Har ni extremt stor inkomst eller hur har ni det?

Anonym sa...

Härligt med uppvaknande, aight!

Även jag har ett förflutet som riktig spenderare :) När man tittar uppe på vinden va mycket skit man köpt som bara ligger där så är det en bra påminnelse om att tänka efter lite. Lära sig av misstagen.
Hade så svårt att hålla i pengarna när en schysst deal dök upp så.. Faktiskt gjorde jag det svårt för mig själv att få tag i pengar snabbt genom att ha pengar på ett annat konto så tog de oftast en dag innan man hade fört över pengarna till kontot jag kunde handla för. (idag går de fortare, men har det under kontroll oftast) Då hann man tänka efter lite när köpsuget kom.

Idag har jag stenkoll och älskar att göra bra smarta affärer, men jag köper inget skit, bara kvalite rakt igenom. Att investera har blivit ett nöje :) Så kul!

Kul blogg du skriver, glad liksom :)

\PD