fredag 21 november 2008

Turkiet




Jag fick ett suveränt tips från farmor! Istället för att älta och älta över min ekonomi, så ska jag fokusera framåt. (lite som secret filmen)


Jag ska drömma bort mig! Hon frågade vad jag drömde om just nu och då sa jag helt spontant en lägenhet utomlands i värmen, men det går inte, Mallis är svindyrt!


Och då frågade hon mig, hur kommer det sig att du har en dröm om en plats i solen, men redan har du beslutat i hjärnan att det inte går. Då får du jobba lite och titta om det endast finns sol i mallis. Hon berättade även att folk vill ha saker oftast som är ganska omöjliga att uppnå , att dom sätter drömhindret för långt bort eller har helt omöjliga krav,och hjärnan är inte dum...


Istället ska man behålla sin dröm men finslipa på den. Ändra den och verklighets anpassa den.




Så jag satte fart igår. Kraven för min dröm var ett land som hade max 4 timmars flygtid. Jag ville ha medelhavet, helst havsutsikt. Då jag älskar mallorca så var jag först väldigt negativ mot alla andra länder. Jag ville att det skulle vara varmt i allfall oktober ut. Kroatien är vackert, men har alldeles för mycket strul och det var väldigt dyrt och tempratur mässigt för kallt i oktober.


Jag betade av land för land och landade i turkiet!! Tar 3,5 timme att flyga! Turkiet hade ett perfekt klimat och det bästa av allt väldigt billiga bostäder!!! För 500 000 kr kan du nästa välja och vraka på en fin lägenhet och också med havsutsikt! Det var lite annorlunda priser än mallorca som kostar miljoner...=) Och det bästa av allt, du får äga lägenheten själv (tänk på alla stackare som köper i thailand och har hyrkontrakt på trettio år, då du inte för äga något i det landet) Sen ska Turkiet bli EU medlemar och antar att priserna stiger något då!


Så inte bara är landet vackert men det känns aningen tryggare när det blir eu anpassat. Och rent ekonomiskt tror jag att det kan bli ett bra klipp. Ungefär som när folk på 80 talet köpte lägenheter i spanien och i dag är dom värda massor. Min svägerska köpte sin lägenhet i spanien för 250 000 kr och sålde den nu för 6,5 miljoner!!!!!




Jag vart helt upprymd i går. Vart lycklig. Kanske en plats i solen inte vore omöjlig ändå i framtiden? Om jag nu kämpar och ordnar upp min ekonomi och spar pengar så är det ingen omöjlighet. Jag ringde farmor i morse och berättade mina planer. Det första hon sa efter att jag förklarade var att och låt mig gissa, du sov jätte bra i natt???


Det roliga var att det var länge sen sist jag sov så bra....jag har fattat poängen nu! Jag ska inte fokusera för mycket på det dåliga. Jag ska fokusera tid på att hitta genvägar till mina drömmar.


Mallisdrömmen är en fin dröm om jag vinner på lotto! Men turkiet kan bli en verklig dröm om jag anstränger mig och det fick mig att inse att man måste våga drömma, men man ska försöka drömma mer i den verkliga nivån. Att våga tänka lite bort från drömmen. Verklighetsanpassa den.


Idag har jag kikat på lägenheter i turkiet på hemnet. Jag ska printa ut intressanta objekt och lägga dom på memo tavlan ovanför datan!




Jag känner mig jätte positiv nu! En plats i solen är en av mina högsta drömmar! Jag trodde att det skulle förbli en dröm men nu vet jag att den kan bli verklighet! =)
Det är otroligt vilken kraft man kan få av att drömma och hoppas.....
I min hjärna springer hela turkiet fram och tillbaka...turkiet..turkiet...turkiet.....
Hej jag heter Minna, jag är en blivande bergsturk! =)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Din farmor verkar vara en väldigt klok människa. Undrar om visheten kommer med åldern?

minna sa...

Vi får fasiken hoppas! Men liiite smartare har den här blondinen blivit=) Om inte annat så får vi hoppas att generna slår schysst ut mot mina framtida bebbor=)
Och min son verkar i allafall ha fått några visdomsgener! =)

Anonym sa...

Vad roligt! Vi tittar också på att köpa något i Turkiet. Har varit där nu som turist i många år och tycker mer och mer om landet! Vi tittar på Antalya.
Lycka till med sparandet!
Mvh / Linda Persson

Anonym sa...

Vi drömmer också om boende i Turkiet. Har turistat där senaste åren och tycker bara mer och mer om landet! Vi kollar på Antalya.

Lycka till med sparandet och drömmen!