torsdag 6 november 2008


Idag har jag mått lite bättre. Det känns som om jag trots allt börjar få koll. =)


Idag på lunchen åkte jag med mamma till stockholms stadsmissions försäljning i sundbyberg. Det kändes kul att skrota omkring där, och genast tänkte jag på att donera lite av mina saker. Jag har för mycket saker överallt, och eftersom jag har blivit lite hög på fengshui så gäller det att rensa , rensa och rensa.

Det bästa var att jag hade inget sug efter att köpa något, bara ge bort.....=) Ska försöka rensa i helgen och lämna lite saker nästa vecka.


Karen Kingston förklarar i sin bok rensa i röran att när människor mår sämre så samlar dom mer saker. Att det börjar med en liten skrothörna hemma, och sen samlar man mer och mer och mer..."det hela börjar som ett symtom på vad som händer med dig i ditt liv och blir sedan en del av själva problemet,för ju mer röra du har desto mer stagnerad energi drar den till sig. Du vet hur det är. Du är ute och promenerar och ser att någon tanklöst har slängt ett tomt cigarettpaket i rännstenen. Nästa dag när du går förbi samma ställe har cigarettpaketet fått sällskap av lite mer skräp. Det dröjer inte länge förran det blir en riktig sophög. Röran ansamlas på samma sätt i ditt hem. Det börjar med lite grand och sedan kommer den försåtligt smygande mer och mer-och det gör också den stagnerade energin omkring alla sakerna, som sedan i sin tur har en motsvarande stagnerande effekt på ditt liv. Om du på något sätt lyckas få fart på ditt liv igen kommer du instinktivt att vilja rensa ut bland dina saker och börja om på ny kula"


Ja, lite så känner jag nu, jag vill fixa till mitt hemma kontor och rensa rejält på mitt jobb!!!Jag ska göra en budget och hålla den. Jag ska banne mig fixa min situation, för jag måste men framför allt för att jag vill! Jag ska skaffa mig en bra buffert,jag ska sova tryggt på nätterna och jag ska framför allt börja leva mitt nya liv så att jag slipper vara efterklok!


Enligt Karen är röra:

Saker som du inte älskar eller inte använder

Saker som är misskötta eller oorganiserade

För många saker på alltför liten yta

Allting som är oavslutat


Så med andra ord, jag har massor att göra=)


Idag har jag avbetalat på en av skulderna, så det känns jätte bra.=) Nu gäller det bara att sakta men säkert pricka av skulderna och öka sparandet=)

2 kommentarer:

Life sa...

Låter som om du börjar få ordentlig koll. Håller såå med om allt. Innan vi separerade samlade jag. Vi köpte och konsumerade, mycket var för att JAG mådde dåligt (därmed absolut inte sagt att det är så för dig) men när vi flyttade så slängde vi ... tro det eller ej ... 3,1 TON SKIT som vi hade, bara från GARAGET!!! Jag vet än idag inte vad det var och jag har ALDRIG saknat en endaste pryl. Mycket var ren SKIT men mycket var också sånt som var funktionsdugligt. Samma sak hände där inne när jag flyttade, nu har jag extremt behov av att ha mycket RENA och TOMMA ytor. Kontroll ... men mår SÅ mycket bättre och har inget behov av att fylla alla tomma ytor. Lycka till!

minna sa...

jag trot att jag har samlat så mycket för att jag inte har tagit tag i min situation ordentligt! Nu jäklar life, nu ska det röjas=)