måndag 17 november 2008

Lite statistik om mina fonder

Mina fonder har backat rejält!!!

Marknadsvärdet är 10,697 kr men omkostnadsbeloppet är 14,040 kr! Dvs back - 3343kr!

Det får mig att fundera om det verkligen är så smart att spara på det sättet, tänk om man skulle behöva sina pengar fortare!?! Om det händer någon kris?

Nu sparar jag också på sparkonton, men samtidgt blir jag lite illa till mods, då man ser att tex rysslandsfonden har tappat 70,55% sedan 071231!!! Ruskigt mycket förlust. Just den fonden rekommenderades varmt av min egen bank. Nu ser jag mitt sparande som långsiktigt, men förlusten är nog inte lättaste att komma i kapp med.....Jag tror att den här krisen är långt värre än vi har förstått. Jag är faktiskt rädd för att vi dippar ner mot nittiotalets skräckår!

Vissa av mina fonder har gått bra, men inga har gått väldigt bra. Mina obligationsfonder och räntefonder har gått på plus, men det är inget Wow och jubelfaktor. Idag finns det bra ränta att hämta på sk olika framtidskonton. Jag har funderat på att endast köpa fonder för 100 kr om dagen och i stället lägga den andra hundringen på ett framtidskonto. Visserligen måste man ha pengarna låsta under minst ett år, men jag riskerar inte att förlora något. Och just nu kan det faktiskt kännas skönt att veta att minst 50% av pengarna är helt trygga med hyfsad ränta. Tittar man på 4,75 % ränta på dom olika fonderna på ett år just nu så är det en stor chanstagning. Faktum är att jag inte ens funderar längre! Jag ska göra så, ta en hundring på fonderna och en hundring på framtidskontot.
Obligationsfonden har i snitt ökat med 23% under fem år och det är ju faktiskt ganska bra! Så där ska jag nog lägga in minst en 50 kr om dagen och sen dela restrerande 50 kr på mina andra fonder, som räntefonden (i snitt 11% på fem år) , och ryssland och amerika fonden.

En annan tanke är faktiskt att spara den andra hundringen på ränte och obligationsfonden. Det känns mer säkert så och fondernas risk är väldigt låg också.

Jag måste nog ta mig en till funderare=)

Mina aktier har rasat, åter igen=( Back -954 kr. Värde idag 5096 kr idag.....
(oriflame,ssab, telia ,h&m och swedbank)

Oj oj oj, inga bra finans tider nu=)

Vad ska man säga, kanske inte världens smartaste tid att försöka bli rikare och mer sparsammare! =)

Det jäkligaste var att min tvättmaskin gick sönder i helgen! Vart så jävla arg=) Så jag var tvungen att köpa en ny, men fyndade rejält! Då min torktumlare är ca 10 år gammal och drar mycket ström (skriker på sista versen) så hade mediamarkt ett erbjudande paket! Tvättmaskin+torktumlare för 5995 kr! Så det var taget....Kan inte se att det köpet skulle påverka mitt köpstopp då jag anser att tvättmaskinen är ett måste. Tillråga på allt så är maskinen en 8 kilos maskin så jag slipper tvätta lika ofta. Och torktumlaren som man fick nästan med på köpet, förbrukar mycket mindre el än min nuvarande. Sen antar jag att köpet är bra med tanke på värdet i bostadsrätten. Ingen vill väl ha över 10 år gamla maskiner???
Vi har ingen tvättstuga i vårt område, då bostadsrätterna är parhus med egen tvättstuga, så jag såg inköpet som ett nödvändigt ont....Rena kläder måste familjen bara ha. Enda kruxet var att det blir mindre sparande denna månad. Det hade varit kul att ha dessa 5995 kr på sparkontot!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är aldrig kul med förluster, men sluta inte fondspara bara för att de går ner. Om detta är ett långsiktigt sparande så köper du just nu andelar väldigt billigt och när marknaden åter vänder upp så får du en hävstångseffekt. Jag kan inte så mycket om sånt här, men funderar starkt på att börja spara i fonder igen. Jag kommer då att välja en som inte har så höga avgifter.

Anonym sa...

Hej!

Vill ge dig ett tips. 4,75% ränta på ett framtidskonto där du inte får röra pengarna på ett år utan avgift är inte optimalt. Själv har jag två konton rena sparkonton i två olika banker (för att sprida risken) sedan mitt konto avslutades på Kauphing efter deras konkurs. Collector Kredit har 5,5% och Marinalens sparkonto har 5,25%tror jag. Låter inte som så stor skillnad men med några års sparande så blir det några slantar. På dessa konton låser jag inte heller pengarna utan är fri att "nalla" när jag vill.

Sen tappar du också ränteavkastning om du pytsar in en hundring då och då i och med att årsräntan delas upp per dag (tex för Collector 5,5/365)

Mitt tips är att också göra en tydlig plan över hur mycket du kan avsätta per månad på ett sådant konto och gör det SÅ FORT DU FÅR LÖN! På så vis maximerar du avkastningen på ditt sparade kapital.

Själv ligger jag på 90.000:- just nu och tankar i snitt 5,2% ränta=12.80/dag. Det blir 397 kr per månad – free money!

Mvh

A

minna sa...

tack för era åsikter. Självklart ska man försöka se det som att nu kan man köpa fondandelar väldigt billigt. Jag är nog bara lite allmänt nojjig. =)
Ska genast kika på collector och marginalen....Tar tacksamt emot tips, det finns tusentalssaker för mig att lära=)

Life sa...

Nä ser inte så ljust ut men du har ju massor att spara, och som sagt, man köper dem billigt nu, så när det vänder ... Fortsätter följa dig =D