måndag 3 november 2008

Helgen som gick

Helgen har gått hyfsat bra. Hade dock ett dilemma och det var sonens kläder. Han behövde en ny vinterjacka då hans gamla canada goose är för liten. Förut hade vi utan tvekan åkt in till någon shoppingcentrum typ Täby centrum och handlat det som hade behövts och ätit ute och shoppat massor. Just shopping har varit ett stort helgintresse för oss.
Men nu hade jag en massa frågetecken. Hur ska jag göra med sonens kläder. Han ska väl inte lida för att jag har köpstopp? Diskuterade med sambon och vi beslöt oss för att åka till täby centrum med sonen. I bilen pratade jag med sonen om mitt köpstopp och han tyckte att det var helt okej att jag hade det, men ville inte att han skulle lida för det. Men faktum är att sonens grejer har alltid kostat massor och han väljer aldrig några billiga kläder utan har sina märken.
Jag pratade med honom om sparande osv men det märks att jag har inte gjort ett bra jobb när det gäller ekonomi!!
Han ville ha sin canada goose jacka och timberland kängor mm....i snabbräking så förstod jag att jag skulle vara glad om jag slapp undan med 8000 kr för hans klädinköp!
Förut hade jag inte ens tvekat, men nu har jag börjat ifrågsätta även prislappar!
Det enda rätta var nog att förklara för honom varför jag hade köpstopp. Att jag mådde dåligt över att vi slösade så mycket pengar och var orolig för att vi hade så mycket utgifter och ingen buffert alls. Jag öppnade mig helt och hållet och förklarade hur jobbigt jag tyckte att allt var.

"men mamma, varför har du aldrig sagt något" ?? Undrade han...vad svarar man på det? Din mamma är knäpp? Din mamma har inte tagit ansvar? Hur förklarar man till honom om att shopping har varit som ett missbruk nästan?

Döm om min förvåning när vi går in till centrumet och sonen pekar på en jacka för 600 kr inne på stadium...vi tjafsade en hel del om tjockleken på jackan först, men vi köpte en jacka för 600 kr!!! Vi köpte även 2 par tröjor på erbjudande för 299 / 2st......
Jag hade trott att han skulle bli helt galen pga köpstoppet, som jag lovade inte skulle påverka honom. Men det gick över förväntan. Totalt allt som allt gick notan för dagen på nästan 2000 kr, och vi fick dubbelt så mycket kläder med oss än normalt!!!
Jag har 6000 kr över!!!
Jag vart frestad av att köpa kläder till mig själv, men höll mig i skinnet! =) Jag är faktiskt riktigt stolt över mig själv!!!

Det enda jag köpte i helgen var några ljus till gravarna då det var alla helgona och vi åkte till skogskyrkogården....det var så fint att se alla vackra ljus.....

Idag har jag som vanligt köpt fonder för 100 kr! Det var 50 kr på amerikafonder och 50kr på rysslandsfonder. Såg att min latinamerika fond hade skjutit i höjden !! Att jag inte köpte mer när det var som sämst.... Är lite orolig över rysslandsfonderna, men dom är ju faktiskt superbilliga nu!!! Kanske bäst att passa på och köpa!

Idag ska jag till banken och lämna in lite shoppingpengar=)

2 kommentarer:

Life sa...

Vad BRA att din son fick reda på alla dina tankar. Nu vet jag inte hur gammal han är men jag minns när JAG var liten. Mamma sa alltid att vi hade inte råd. Jag fattade aldrig på riktigt förrän hon satte sig ner och FÖRKLARADE att till och med gå på toa kostar pengar. Jag tror vi skyddar våra barn lite för mycket och vill "lite för väl" ibland. Jag tycker en jacka för 600 duger minst lika bra, men grupptryck och kompistryck är otroligt jobbigt för barnen, vilket gör att de självklart hellre vill ha en "fin" jacka. Jag tycker man måste visa barnen att de duger utan lyxförpackning. FINT att du tar ansvar för er ekonomi NU, bättre sent än aldrig. Döm inte dig själv för hårt, vi har alla gjort ogenomtänkta köp =)

minna sa...

Tack så mycket! Jag har nog inte förklarat förut heller utan mest tjatat utan att han förstår varför! Det där att tom att gå på toaletten kostar pengar var bra!! Jag tror att jag måste få honom att förstå mer... Tack för dina ord=)