torsdag 20 november 2008

Min farmors rosa kök och spartips

Ni har helt rätt, adsense måste fixas. Var något strul med cookies, ska be brorsan hjälpa till i helgen.
Jag har faktiskt ett sparande på två olika banker. Så jag har lyssnat till tipset om att sprida sina risker=)

I morse vaknade jag av att jag vart helt blodig i ansiktet och på kudden. I går kväll började jag känna mig lite förkyld och provade otrivins nya nässprej som tar bort rinnsnuva och nästäppa. Den kändes ganska stark och sved till lite. Jag vart chockad av blodmängden. Min son vart skräckslagen när han vaknade. (han är sjuk , förkyld och då han hade kraftiga feberkramper som liten så tvingar jag honom att sova i mitt sovrum när han är sjuk)
Det slutade med att jag fick lugna ner honom ett bra tag. Han tyckte att jag skulle ringa ambulans=) Nu har han ringt mig några gånger till jobbet och försäkrat om att jag mår bra=)

Idag köpte jag 50 kr på kinafonden,50kr på latinamerika fonden, 50 kr på finlandsfonden och 50 kr på rysslandsfonden. Bara risker=)
Jag köpte faktiskt aktier för tusen kronor igår. 500 kr i swedbank och 500 kr i H&M. Courtage avgiften blev 100kr!!! Så jag la undan 100 kr på framtidskontot. Min farmor sa att varje gång hon köpte aktier så la hon in samma summa som det kostade /courtage/avgifter på ett bankkonto. Hon sa att det kändes som att spela bort pengar, men när hon "sparade avgiften" så vart hon lugnare! =) Hon är bra rolig min farmor, därav ska jag testa samma teori! =)

Min farmor och jag har inte alltid haft så bra kontakt. Men efter sista resan så ringer vi varandra nästan dagligen. Min farmor har varit så upptagen med gården +sina viktiga uppdrag i militären, bla lottakåren i finland där hon faktiskt följde med soldaterna i krig som ung tös och tjänstgjorde som fält sköterska. Det här har hon aldrig berättat om till mig förrans nu. Då hon nu har varit sjuk ett bra tag så gav hon alla sina medaljer och diplom till mig! Hon berättade hemska krigshistorier. Hon berättade bland annat att hon en gång var tvungen att gå till samma familj tre gånger och berätta att alla deras söner vart stupade i kriget, inom loppet av två veckor. När min farmor hade stängt dörren gick pappan in till bastun och sköt ihjäl sig....
Kvar vart mamman och dottern i familjen....
Samtidigt som jag vart så glad över att höra allt så blev jag samtidigt ledsen. Min farmor har levt ett helt liv, där jag inte har varit så inblandad i...Bara besök en gång om året under semestern till finland...
Vi har missat så mycket, och det sa hon med. Men jag antar att det är bättre nu än aldrig....

Sen är hon en rackare på spartips och en riktig idespruta!
Tex så undrade jag varför hon hade målat alla rum så glada! Det är chockrosa i köket!!!
Och då svarade hon, Man måste våga gå mot strömmen, när alla husfruar ville ha rosa, ljusa pasteller med mera så tänkte jag att ska man göra något så är det lika bra att göra något ordentligt! Jag har traktens rosaste kök och andra fruars kök idag har flagnat och svalnat i färgen, medans mitt kök fortfarande skriker. Och sen tillägger hon med glimten i ögat, jag har sluppit måla en gång till + att den här färgen var på halva priset! =)

Jaa, vad ska man säga.....hon har kvar sitt jäkla rosa kök och pengar på banken=)

2 kommentarer:

Life sa...

Hihi, vilken söt historia. Tack för din goa kommentar, du är en "varm och gullig en" med en rolig blogg =) Var det ditt smink på bilden förresten? SNYGG uppläggning *fnissar*.

Jag kommer snart tillbaka, kämpa på!

Kram/Life

nonhosonno sa...

Vill oxå köpa fonder och aktier varje dag :) Smart det där med att spara samma som courtaget.