tisdag 18 november 2008

Tisdagens sparande

Idag har jag köpt obligationsfonder för 75 kr, luxräntefonden för 75 kr och köpt kinafonden för 50 kr. Det känns som en ganska trygg investering. Ska se om jag vågar spela på lite mer i morgon.

Jag antar att jag får vara glad över att jag kan spara 200 kr om dagen, men samtidgt så räknade jag igår på hur mycket pengar jag borde ha sparat i en buffert för att klara mig en månad.
Jag har utgifter för ca 20 000 kr i månaden!!! Det är en skrämmande siffra.
Min drömbuffert var ju att ha ett års sparande dvs 240,000 kr på ett sparkonto!
Sen ska tilläggas att i den summan är inte mat inräknat utan endast mina räkningar!!!!
Värsta lyxfällan stilen juh!!!! =)

Så jag antar att det är bara fortsätta i den här stilen. Rom byggdes inte på en dag. När tomten blir såld så ramlar en stor bit av räkningarna bort, dvs hela 5000 kr mindre i räkningar.
Jag har sänkt priset lite och hoppas att den blir såld snart! (fast drömmen vore att bygga eget hus på tomten, så det smärtar lite)
Min hyra ligger på 7200 kr (bostadsrätt, parhus) och med den siffran kan man inte trixa, men å andra sidan bor vi kungligt fint på 150 kvm, ett garage på 40 kvm och en egen tomt på ca 1000kvm. . Lånet på bostadsrätten är på 177,468 kr och med den biten är jag nöjd med. Vi amorterar 10% om året på det lånet, och det är inte illa att ha ett lån på under tvåhundratusen kronor i stockholmsområdet! Vi skulle kunna amorera mindre, men vill bli av med lånet inom 10 år. Faktum var att vi ville amortera 20-25% men statshypoteket sa nej. Det högsta man får amortera med är 10%....lite dumt. Är det någon som vet varför?

Tittade även noga på elräkningen i går. Den gick på 1753 kr!!! Ruskigt hög!!!! Där kan vi garanterat dra ner . Nu har vi ju inhandlat energisnåla vitvaror, så hoppas det hjälper något.
Och nu ska jag stänga av mina apparater för natten och dagen och inte ha dom på standby längre. Andra smarta eltips? Dela gärna med er! =)

Så visst det känns som om det tar en evighet att nå upp till mina mål gällande sparandet. Ibland blir jag mörkrädd och inatt vaknade jag av att jag kallsvettades och hade värsta ångesten över mina skulder. Jag grät en skvätt i morse på väg till jobbet och undrade över hur kan man ha varit så jäkla dum att man har skitit i allt? Det värsta är att jag hittar inga godtagbara ursäkter utan känner mig så jäkla misslyckad=(

2 kommentarer:

nonhosonno sa...

Starkt jobbat att kunna spara 200:- om dagen, dit vill jag oxå komma. Skall spara 10% av min lön varje månad har jag bestämt mig för. Mina utgifter per månad ser liknande ut som dina, inte roligt, man har låtit det gå för långt helt klart. Surt sa grisen, bara att bita i det sura och reda upp situationen. Kommer ju ta ett tag men när det är klart, kommer det kännas så skönt, plus att man då har ett sparat kapital. Ang el, byt ut vanliga glödlampor till lågenergi, det sparar mer än man tror.

Anonym sa...

Känn dig inte misslyckad! Det som har skett kan man inte ändra på och det viktigaste är ju faktiskt att du har fattat ett beslut att göra något åt det. Som du skrev: Rom byggdes inte på en dag, och du gör ju faktiskt flera aktiva saker för att förbättra er ekonomi. Det gör dig till en vinnare nu oavsett hur du har hanterat förr.