onsdag 12 november 2008

Ta makten över dina pengar


Jag läser just nu en bok av Nina Jansdotter som heter " ta makten över dina pengar"


" Vi lever i ett samhälle där vi hela tiden jämför oss med varandra. Pengar och statusprylar

signalerar att man är lyckad och eftertraktad som person. Det gäller att visa upp en snygg fasad och det kan man göra med dyra klockor,märkeskläder och de senaste mobiltelefonerna"


Lite av det som står i boken känns träffande, tex om slösans personliga personlighet och tankar, men det mesta kändes som självklart. Det som irriterade mig på boken var att den kostade nästan 300 kr som en liten bok på akademiska bokhandeln i täby, men samma bok i pocket kostade ynka 80 kr!!!! Hur kan det vara möjligt?

Jag har kommit in i en period då jag vill läsa kloka tankar om pengar och ekonomi. Jag vill känna att jag har kontroll över mina inkomster och skulder. Mycket bra finns ju i form av bloggar, men när det kommer till böcker är det svindyrt. Jag ser böcker som en utbildning och fakta böcker får jag köpa trots köpstoppet (dock inga romaner mm), men när dom kostar så mycket tycker jag att det är dumt att köpa. Det här är ännu en positiv sak hos mig , förut hade jag inte brytt mig, men nu är jag super noga med priser mm.

Jag har även insett att jag måste börja ta mig i kragen när det gäller jobbet. Bli mer effektivare och se till att jag jobbar på jobbet och inte surfar runt på nätet. Då jag jobbar i familjeföretaget och sköter mycket av det ekonomiska så måste jag nog vakna till ordentligt nu. Det känns som om jag är så orkeslös och deppig. Jag får inte ändan ur vagnen fast högarna på bordet växer. Sen att det är ekonomiskt jobbigt på jobbet underlättar inte. Det har gått alldeles för långt och jag måste måste måste skärpa mig. Jag är så trött och seg, ledsen och deppig, men det hjälper ju inte att jag säckar ihop. Jag måste få totalkoll och därför har jag köpte en bok för under 100 kr, som heter "få det gjort" av david allen-svart bälte i vardagseffektivitet!


Just nu känns det tungt igen, men jag ska klara det här...


Jag har fortsätt att köpa fonder varje dag för 200 kr.=)

Och det är såna bra vanor jag måste fixa till på jobbet också....
Bilden ovan föreställer en feng shui symbol som kallas pengagrodan=)
Meningen är att man ska ha grodan inne i hallen, precis brevid ytterdörren.
Det skall se ut som om grodan springer in i hemmet för att symbolisera att det kommer in rikedom och pengar. Jag har lagt en sådan i hallen. Alla medel är välkomna=)


3 kommentarer:

Life sa...

Kämpa på! Jag tror på dig, 200:- om dagen, superbra och långt mer än många andra kan eller gör!

Tillåt dig att deppa lite, det behövs ibland innan man kan komma på fötter igen! Kram

Per Penning sa...

200 kronor om dagen? Imponerande.

minna sa...

Japp, men det värsta är att 200 kr är inte så mycket med tanke på hur mycket man har slösat! =(
Men det är en sjuhelsikes bra start=)
Sen pantar jag och samlar in en massa småslantar här och där....och många bäckar små....=)