torsdag 13 november 2008

Min farmor och farfar

Jag läser ofta jacobs blogg hurjagblevrik.se. Tycker att den är suveränt bra. Den bloggen fick upp min ögon rejält. Tusen tack säger jag bara till den bloggen.
Sist diskuterades det om en artikel i metro gällande pensionsparande i stil med unga skräms till pensionssparande!
Jag håller med Jacob att för få sparar , men jag ser inte vitsen med att pensionsspara när man är ung. Då har man oftast en ganska knapper ekonomi och sparandet borde gälla mycket viktigare saker i den åldern än pensionen. Tex så vore det viktigare att spara en kontantinsats till sitt första boende. Att våga göra sig kvitt hyreslägenheten och faktiskt köpa sitt eget boende. På sikt brukar det alltid vara en bra affär och säljer man när tiderna är bra så får man oftast en bra extra slant över. På det sättet kan man byta upp sig och sedan försöka extra amortera så att när pensionen kommer så har man ett hem som är betalt,eller nästan betalt. Jag tror att det är viktigt att när man blir pensionär så är alla kostnader borta eller endast minimala.

Min farmor och farfar har alltid levt efter den här principen. Dom äger en stor gård och är idag nästan helt självförsörjande som pensionärer. Farmor odlar det mesta i matväg och dom har egna djur på gården fast dom har blivit pensionärer idag. Farfar satsade mycket på solcellsenergi och öppna spisar mm. Var förra månaden där och det var ett sant nöje att se min farmor i köket.
Hon lagar mat i vedspisen. Äter egen odlade grönsaker, potatis mm. Egna ägg osv.
Dom har en ganska bra ekonomi om vi säger som så. Dom skulle kunna leva ett lyxliv , men gillar att leva så sparsamt som möjligt. Min farmor t.o.m värmer diskvattnet i en kastrull på vedspisen!!!!! Jag hade inte varit hemma hos dom på ett bra tag och vart helt faschinerad av deras gård. Frågade farmor om varför hon inte använde kranens varmvatten och då frågade hon mig , "vart finns glädjen i det, tusentalsgenerationer innan mig har gjort så här, och nog fasiken duger det åt mig , plus att det varma vattnet gör att det bränner bort alla bakterier och jag slipper använda mycket diskmedel som förstör vår natur. Nu kan jag i lugn och ro få värme från vedspisen utan att det kostar mig något, (dom äger egen skog) farfar känner sig småviktig när han hugger ved och jag får varmt diskvatten utan dåligt samvete och glöm inte det viktigaste inflikar hon, jag har en stor stor hög med pengar på banken , så pass stor att jag blir bjuden på julmiddag varje år av bankchefen"

Japp, i get it, vad ska jag säga???*skrattar*

Och efter ett tag kommer det "och har du sett hur vackra händer jag har om man jämför med jämnårig, inga ajax fingrar här inte" =)

Jag vet inte vad det är, men lite börjar jag sakna efter att kunna leva som farmor...att vara bonde och driva en ekologisk farm. Att vakna varje morgon på sin egen gård, springa en runda i sin egen skog och ta en simtur i den egna sjön, det vore något!

4 kommentarer:

admin sa...

Det låter helt underbart på något vis! Man ser en idyll framför sig. Mina föräldrar har en gård, växte upp där men det enda jag kan se framför mig är hårt slit i snålblåst mitt i vintern. Aldrig en dag ledigt för att kunna leverera. Men att bara "leverera" till sig själv, det skulle vara en speciell känsla!

Life sa...

Sannerligen ... tillbaks till rötterna. Vilken dröm. Slippa detta status- och prylsamhälle. Vilken tillfredsställelse man kan hitta i så enkla vardagssituationer.

Igår spelade vi spel, ett helt vanligt brädspel (heter det så?) jag och barnen och min kärlek. SOM vi skrattade. Alla engagerade och glada. Förbannade mig själv för att jag så sällan tar mig den tiden, att bara VARA med mina barn. Ska försöka ändra lite i taget på det ... för även om jag tycker jag ÄR mycket med mina barn så finns det stunder då jag önskar att jag tog mig MER tid.

Tycker det låter SUPERMYSIGT hos din farmor och farfar.

minna sa...

jaa, visst låter det underbart. Det har nog inte varit så mycket slit. Dom har arranderat ut mycket mark och haft anställda på gården...
Brädspel? Det var länge sen sist! Borde nog göra det i helgen!

Anonym sa...

Det är en alldeles speciellt rofylld känsla att laga mat vid sin vedspis.
Tack för att du kommenterade hos mig. Nu hittade jag hit.