onsdag 26 november 2008

Min shoppingtokiga vänninna

Vad mycket reklam man får hem nu! Normalt älskar jag att bläddra i bauhaus katalogen och planera för nya hemmabyggen och projekt, men nu slänger jag tidningen innan jag hinner att kika i den! Jag blir för frestad annars...
Julen närmar sig med stormsteg och jag är fortfarande rädd för återfall i shopping jungeln!
Därav har jag beställt böcker från adlibris som skall läsas när jag får en stund över, så att jag fortsätter att läsa om pengar och ekonomi, att jag fortsätter att hålla glöden uppe!
Min vänninna har varit arbetslös ett tag nu. Pga sin shopping har hon ingen buffert och frågade mig om jag kunde låna en månadslön till henne. Det är klart att jag ställer upp, men jag känner ändå att det känns jobbigt att låna ut då jag får ta av mina buffertpengar. Faktum är att jag frågade henne flera gånger om hon behövde låna då jag misstänkte att hon inte skulle klara sig. Men hon hävdade envist att hennes sk pojkvän skulle hjälpa henne. Jag sa till henne flera gånger att vara försiktig med sin strulige pojkvän, men hon ville nte lyssna. Pengarna i fråga har jag nu låst i ett framtidskonto!!!! Jag tänkte inte på detta när hon ringde och frågade utan sa bara "självklart får du låna"........
Vet inte hur jag ska lösa detta?!? Men jag vill hjälpa till då hon är en av mina bästa vänner och vi är även släkt.
Så här i efterhand blir jag så ledsen på all onödig shopping man har gjort. Fyy fan säger jag bara.
Jag hoppas nu att hon lärt sig en läxa och slutar shoppa. Detta är inte första gången det krisar sig för henne. Jag vet inte riktigt hur jag ska få henne att förstå.....

Jag har fortsatt att spara 200 kr om dagen i turkiet kontot. Samtidigt tänker jag på mina fonder, men har beslutat att lyssna på sambons råd att först spara till en buffert, sen fortsätta med fonderna. Jag tänker dock köpa "trygga fonder" då och då som har en mindre risk. Som handelsbankens obligationsfond som har gått upp med hela 24% på fem år! och fortsätter att gå uppåt varje dag!!!
Usch, närmar sig månadsslutet. Dags att göra en summering av alla skulderna och gå igenom alla räkningar!

4 kommentarer:

admin sa...

Men du, nu verkar ni vara goda vänner iofs men är det inte lite väl magstarkt att be om en månadslön sådär på en gång? Om jag hade möjlighet så skulle jag isåfall låna ut lite i taget bara...kanske för en vecka i taget så att pengarna faktiskt går till existensen och inte shopping?

minna sa...

ja jag tyckte det samma först, men hon har så mycket räkningar säger hon. Usch, känns ingen bra alls, men jag måste hjälpa henne. Blir lite irriterad bara på att jag hann binda pengarna. Men samtidigt har hon ingen som kan hjälpa henne och vi är släkt och väldigt goda vänner. Men jobbigt är det!

Anonym sa...

Hej!

Jag är helt shopping-galen men har den sista tiden börjat tänka i andra banor.. Intressant blogg du har! Jag läser runt för att få inspiration till att sluta shoppa och börja spara. Har idag INGET sparande och är 34 år. Känns sådär men nu ska det bli ändring på det hela!

Jag läste precis ett inlägg där du skrev att du fick lite negativa reaktioner när du lade undan pengar istället för att shoppa. Jag känner igen mig så väl! Min sambo shoppar typ aldrig och när han väl gör det spenderar han med omsorg. Jag har ofta retat mig extremt mycket på det men jag inser nu att jag egentligen vill vara mer som honom men jag har väl känt att det inte går.. Jag-inte shoppa??? typ omöjligt. Men nu när jag har insett att jag både vill och kan leva annorlunda så har jag ärligt berättat för honom att jag vill få hans hjälp till att vara mer ekonomisk och jag känner mig inte "sur" på att han är duktig o sparar. Tänk om han hade varit lika slösaktig som jag! Då hade vi nog haft problem vid det här laget..

Oki, lite svammel ;) tack för en bra blogg som jag kommer fortsätta att läsa.

Mvh Sofia

minna sa...

Välkommen Sofia! Klart att du ska börja spara och sluta shoppa! Kan jag så kan du! =)