tisdag 4 november 2008

nya drogen

Hade ett ordentligt snack med sambon i går om våra räkningar och skulder. Vi har beslutat oss för att sälja tomten på våren. Med överskottet (om det blir något i dessa tider) skall vi betala av bostadsrättslånet. Eller den ena av dom. När tomten är såld , då kommer vi nog ha en ganska bra ekonomi, om inte annat så har vi 5000 kr mer att spara till oss själva i månaden!
Som det är idag så klara vi oss bra, men vad skulle hända om den ena förlorade sitt jobb eller dylikt? Jag har aldrig tänkt på riskerna förut! Aldrig sett till att ha en bra buffert!

Jag har införskaffat lite aktier i följande bolag:

Swedbank
telia sonera
H&M
SSAB
Oriflame

Följande fonder har jag

Kina
latinamerika
lux ränta
obligation
ryssland
finland (gammalt har bara typ 200 kr där)
Amerikafonder


Fonderna köper jag för 100 kr om dagen måndag-fredag
och aktier lite då och då...

Mitt köpstopp då?

Det går faktiskt jätte bra just nu. Fikade med en tjejkompis som precis har blivit arbetslös. Hon säger att det är tufft att få nya jobb just nu. =( Jag hoppas att hon hittar något snart. Nu är hon tvungen att låna upp pengar mot sin br för att ha en buffert! Känns ju ingen bra alls, och knappast när man vet att hon och jag har shoppat på ikea som ler och långhalm tillsammans. Jag har försökt få henne att spara flera gånger, men hon är nog en ännu värre shopaholic än vad jag var!! Men faktum är att det var i sista skriket jag vaknade!!!
Jag har ingen lust att köpa något! Har fått panik över att jag måste handla julklappar till barnen på julen. Vi har kommit överens om att vi vuxna ska inte byta julklappar. Vi ska fira julen hos oss, och vi blir ca 30 pers. Men barnen skall få....och sen har vi ju utgiften på julmat som brukar nå astronomiska summor!!! Förut har jag aldrig tänkt på sånt här! Såg att indiska och åhlens hade fått jätte fina julsaker och pynt! Men konstigt nog känns det inte ens svårt att bara gå förbi!!!Just nu mår jag illa av tanken att shoppa. Jag hatar shopping. Jag hatar allt det står för och jag hatar mig själv för att jag har slarvat och shoppat så mycket!!!
Hoppas att den känslan varar länge och sen övergår till att ha normala känslor över shoppingen.

Det enda jag har blivit beroende av är att shoppa fonder och att spara! Det är nya drogen=)

Inga kommentarer: