torsdag 27 november 2008

Jag testar pensionssparande hysterin

http://tagganer.blogspot.com/2008/11/kpstopp-och-jul.html#links

Jag är inte ensam om att fundera över julen=)

"Försäkringar är det enda lagliga sättet att råna människor"
Pensionerad försäkringsman

Per H börjesson tycker i sin bok "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" att man ska fråga sig själv om det är värt att göra en dålig affär bara för att spara på skatten!?
Han tycker att man ska notera att det historiskt har förekommit att våra politiker tex ändrar spelreglerna för pensionsparande och att pensionssparande har mycket kostnader, även på IPS sparande dras det av en avgift och avkastningsskatt. Och är det lämpligt att ha pengarna inlåsta så länge? Jag tror att det kan vara en bra ide att ha pengarna låsta ifall man känner sig osäker på sig själv och sitt sätt att hantera pengar. På det sättet kommer man inte åt pengarna. Själv har jag ett pyttelitet sparande via jobbet.
Han tar även upp IPS (individuellt pensionssparande) i sin bok. Man ansvarar för IPS själv och köper aktier och fonder,och dessa är avdragsgilla i deklarationen. Han påpekar att IPS har inte blivit en succe på grund av att storbankerna hellre säljer olika typer av fondförsäkringslösningar
där de kan ta ut en försäkringsavgift på upp till 1 % per år. Han tycker att man ska testa själv genom att gå in i sin lokala bankkontor och fråga vad man ska göra för att långsiktigt pensionsspara tillex. i svenska aktier.
Sagt och gjort! Jag gjorde detta i går på 2 st storbanker och kom därifrån med en massa fina blanka foldrar och broschyrer men inte en enda om just IPS!!!

Per H Börjesson ger följande exempel i sin bok:
En person sätter in 18 000 kr i pensionssparande i IPS eller fondförsäkring och jämföra intäkten till banken under 20 år. (200 kr per år i IPS och i % per år för fondfösäkring) Värdestigningen
(årliga) antas vara 10 %

IPS : 200+200+200+200+200 osv under 20 år är intäkten för banken endast 4000 kr.

Fondförsäkring: 180+378+595+838.............8208+9209kr+10309kr. Under 20 år är intäkten för banken 77,400 kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det är ju en enorm skillnad!

Detta gör mig lite arg , fast jag förstår att bankerna måste också överleva. Men är inte 77 400 kr lite väl mycket pengar??
Nästa fråga jag ställer mig själv är, och hur mycket får dom inte in på allt annat?

Jag måste nog ta mig en ordentlig funderare på alla dessa dolda kostnader.....

Plötsligt blev jag väldigt glad över att jag inte pensionssparar så mycket! Det känns mycket klokare att leva efter farmors kloka råd att skippa pension sparandet och istället amortera på huset och se till att man inte har kostnader den dagen man blir pensionär. Och precis som farmor sa, vad gör pengarna för nytta sen när man är för dålig för att orka göra något. Då är det bättre att ha pengarna på ett konto där man själv kan bestämma spenderingstakten. Hon förklarade att när hon var mellan 55-70 var hon fortfarande pigg och ville resa osv. Nu har hon tappat lusten för att resa. Hade hon haft vanligt pensionssparande, då hade hon inte kunnar resa så mycket som hon gjorde när hon var mellan 60-65 då hon såg hela världen, utan hade varit låst på sin fasta summa.
Så nej tack, jag ska inte börja pensionsspara utan sprarar själv. Jag har sett att vissa har mer pensionssparande idag än vad dom har i buffert. Jag skulle väldigt gärna veta hur man resonerar då, så att jag inte har missat något....Varför är pensionssparandet viktigare än tex bufferten?

5 kommentarer:

Per Penning sa...

Ja, jag pensionsparar inte alls och dessutom nästan inget alls i fonder längre. Endast Avanza Zero för stunden. Jag är verkligen less på att pungslås av banker och låneinstitut. Nej, mitt 'pensionsparande' är de 2 A:na - Amortering & Aktier.

Slutligen, jag är djupt imponerad över din förmåga att spara! :)

minna sa...

Tack! Jag är själv mäkta imponerad av min nya förmåga! =)
2 A:na var bra sagt! =) Det ska jag komma ihåg=)

nonhosonno sa...

Jag har strypt mitt privata pensionsparande, känns som det är bättre att buffra och sätta i aktier.

Anonym sa...

Jag läser också den boken nu och jag blev faktiskt lättad över att äntligen höra att man inte behöver börja pensionsspara när man är typ 20 år. Jag har ju inget pensionssparande och har alltid känt en viss ångest över det. Men egentligen; varför binda upp sina pengar? Kruxet för mig (och andra shoppinggalna) är väl att man kan frestas nalla av dom långt innan det är tänkt.

/sofia

minna sa...

Sofia, då kanske IPS vore något för dig! Mycket minre kostnad men du kan inte ta ut dessa.
Jag tror du har gjort rätt som har strypt ditt pensionssparande nonhosonno.