måndag 24 november 2008

Hjärnsläpp på rusta

Snön bara öser ner. Tog lång tid att komma till jobbet idag. Blir lite orolig över hur man ska komma hem, då smhi gick ut med en 2 klass varning och uppmande bilisterna att hålla sig hemma!! Kanske var det rent utsagt idiotiskt att ta sig till jobbet idag, men men nu är man här...

Jag har mjukstartat dagen med att läsa andra bloggar och njuta av en kopp kaffe. Dagens 200 kr la jag in på mitt nya Turkiet konto. Det känns bra att se pengarna, fast inombords har jag en malande tanke på att man kanske borde köpa fonder istället....Våga satsa lite mer istället för att vara så feg. Men nu har jag även mötts av en annan trend på alla bloggar/tidningar/proffstips jag läser mm. Många har börjat att rekommendera att istället amortera av lånen. Många har börjat spara på sparkonton istället. Det känns lite idiotiskt att spara pengar just nu ! Varför inte bara betala av alla skulder istället? Borde man inte göra sig kvitt alla skulder först och sedan börja spara???

Sambon tyckte inte detta. Han ville att vi skulle ha en bra buffert först. Han tyckte inte att det spelade någon roll om jag sparade sparpengarna på säkra fonder i riskklass 1 eller om jag hade döpt något konto till turkietkontot! Allt såg han som en buffert, förutom fonderna i större riskklasser och aktierna. Han tyckte att vi skulle spara minimalt på dessa (fonder i riskklass 3 och uppåt och aktier)och tänka på att spara till en säker buffert som han hoppades att vi aldrig behövde röra. Hans krav på en säker buffert var minst 100 000 kr. Sedan tyckte han att vi kunde ta större risker och under en lång tidsperiod. Vi har dock ett lån som skall bort fortast möjligt, då den förfaller sista mars och vi vill inte förlanga den. Det är också den näst största lånet vi har och när den försvinner kan vi pusta ut. Sen hoppas vi att kunna sälja tomten och kunna gå med en liten vinst och kunna spara dessa pengar! Jag har inget bättre att komma med själv, och håller till viss del med sambon.....=) Så fort bufferten är uppe i hundra tusen ska jag börja köpa mer aktier men även ta krafttag mot lånen. Och som någon sa på min blogg, jag har ju faktiskt gjort den viktigaste förändringen själv genom mitt köpstopp!!=)

Men nu börjar jag bli lite rädd. Hur ska jag klara av att bara köpa julklappar till barnen? Tänk om jag blir frestad? Sambon sa igår att vi behöver en ny julgran då vår plastgran har gått sönder. Vi var på rusta och kikade och gudars vad det kliade i fingrarna att köpa julsaker!
Det var plötsligt jätte tufft. Jag t.o.m plockade julpynt och la dom i vagnen!!!!! Glömde bort hela köpstoppet i min iver om den perfekta granen. På vägen till Rusta hade sambon och jag tjafsat lite om julshoppandet. Jag var osäker på vad jag tyckte om att köpa en gran, medans han sa att han vägrar att fira jul utan julgran, att det måste finnas gränser på mitt köpstopp. Julen får inte bli förstörd för hela familjen bara på grund av mitt lilla påhitt! =)
Jag var så stark i bilen. Vi skulle bara in och köpa den där jäkla granen och inget annat. Några minuter senare plockade jag julpynt ner i vagnen för glatta livet! Jag reagerade inte förran en kvinna kom och kommenterade den fina jultomten jag hade i vagnen. Jag hade norpat åt mig den sista och jag såg hur besviken hon blev. Då sa det bara paff! Oj, just det, jag har ju köpstopp!
Jag gav kvinnan tomten och sa" här ,varsågod"! Hon blev jätte glad och frågade om jag var
säker. Jag bara log och gick till sambon och visade min kundvagn! =) Han började att skratta och jag hängde på! Han gav en hel del pikar om det hela! "nu ångrar du dig va" oj herregud du är som en knarkare på plattan just nu, som har insett att han inte kan köpa något! Och det stämde väl säkert lite, men bara liiite!
Hur fasiken kunde jag glömma bort???? Hjärnsläpp?

3 kommentarer:

Växla ner sa...

inspirerande att läsa om ditt Turkiet-mål. Vill oxå ha en lägenhet utomlands, kan du kan väl jag.

minna sa...

Exakt, så ska man tänka=)

nonhosonno sa...

Du tömde alltså vagnen, bra jobbat :)