tisdag 9 december 2008

Swedbank

Gällande swedbanks nyemission så beslutade jag att hoppa på det tåget. Det är så lite pengar i mitt fall att jag tänkte What the heck! =) Jag tror att bankaktierna i överlag är väldigt undervärderade. Jag vet att alla pratar om baltikumkrisen, och att folk säger att den blir en katastrof, men jag väljer att tacka ja ändå. Jag vet inte varför jag tackar ja, det är bara en konstig känsla jag har, och i och med att det handlar om så lite pengar i mitt fall så tänkte jag låta
ödet avgöra lite och gå på min magkänsla. Blir säkerligen ett platt fall, men då har jag lärt mig läxan att inte lyssna på min intution.=)
Hittills har det faktiskt inte varit någon kris i baltikum för swedbank, utan tvärtom....Det har gått med vinst. Senaste resultatet var ju faktiskt väldigt bra i Swedbank. Jag tyckte mig läsa att den var t.om bäst av alla storbankerna. Jag förstår att krisen kan bli väldigt svår, men samtidigt förstår jag inte hur aktien har fallit så kraftigt!
Sen tror jag att nya Chefen Michael Wolf kommer att göra stor nytta inom Swedbank. Mest road är jag över min egen magkänsla=) Det kommer att ta lång tid innan det vänder för swedbank, om det ens gör det ...

2 kommentarer:

Gustav sa...

Då är vi två. Jag köpte mina Swedbankaktier alldeles för tidigt men sade att innehavet var på lång sikt och det vidhåller jag. Förhoppningsvis överlever Swedbank utan ytterligare emissioner och eller statsingripanden och då kanske vi kan få våra pengar tillbaka om 5 år eller så. :)

Anonym sa...

Nej, jag tror fortfarande att bankaktier kan bli billigare. Det vi ser nu är kortsiktiga effekter av räntesänkningen. När bankernas Q4 rapporter dimper in kommer vi se effekten av SEBs och Swedbanks äventyr i baltikum. Även om inte domedagsprofetsiorna slår in så kommer det att kännas.

Visst det går uppåt idagsläget, men jag köper XACT BEAR lite varje dag. Marknaden har vad som i boxningssammanhang brukar kallas för glaskäke. En smäll i form av en negativ nyhet från ett land i väst och dimper börsen rakt i backen igen och tar räkning. Tror på en ny botten innan nyår.

Förresten. Kinnevik-vilken raket!

/ A