torsdag 4 december 2008

jippiee!!!

Äntligen en bra ekonominyhet! Riksbanken sänker, och inte bara så lite heller.
Jag är osäker dock över vilken effekt det får, men i min plånbok kommer det förhoppningsvis märkas gällande tomtlånet! Dock ska jag låtsas som om ingenting hade hänt och betala in exakt samma summa då jag ska extra ámortera lite.
Det värsta med det här är väl att bankerna sänker även räntan på sparpengar. Men å andra sidan har jag mer lån än vad jag har cash på banken=)
Jag hoppas också att det här hjälper den tröga husmarknaden lite och ser till att huspriserna kan stabiliseras. Men samtidgt tror jag att folk är lite mer rädda igen och tänker till både en och två gånger innan köp av bostad.
Nu undrar man bara hur lång tid det tar innan bankerna börjar informera om sina nya räntor. Tyckte att handelsbanken var extremt sen sist....(tomtlånet)

Nästa dilemma är mina teckningsrätter i swedbank! Vad göra??

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett tips till dig är att amortera nu när räntan är låg, precis som du skriver. Amorteringen får du ju (förhoppningsvis) tillbaka när du säljer tomten. Så sett är det ju också ett sparande!