måndag 22 december 2008

Det är ingen ide att polera ytan om insidan mår skit!


Julen närmar sig med stormsteg och jag har fyndat julklappar till brorsans ungar. Jag köpte bratzBR leksaker för halva priset! Jippie! =) Sonen får nya nokian N 96! Och det bästa är att sambon fick den till ett sjukt lågt pris. Han gjorde någon bytesaffär! =)
So far so good....

Jag har lovat mig själv att ta tag i vikten efter nyår! Idag har jag ett superfint medlemskap på ett fint gym som jag aldrig går till. Det skall tilläggas att jag har löpmaskin och träningscykel hemma som jag aldrig använder. Men nu blir det ändring. Sambon och jag ska förvandla datarummet till träningsrum! Vi ska även köpa vikter mm under julhelgen och någon träningsbänk för samma summa som det kostar att betala mitt gymkort. Så dagens uppgift blir att avboka medlemsskapet! =) Jag har beslutat mig för att komma i mitt livs bästa form och tänker följa body by jake metoden dvs bodyforlife.
Det kanske blir lite mycket med ekonomin och allt, men samtidigt måste jag ersätta shoppingen med något annat , för plötsligt har jag så mycket extra tid. Jag har känt mig fruktansvärt ensam.
När vänninorna shoppar sitter jag ensam hemma! Inte alls bra. Faktum är att jag har varit lite smådeppig över detta. I helgen träffades vänninorna för att julshoppa men jag valde att inte hänga med på grund av alla deras färdiga planer. Det skulle först fixas med manikyr och salongsbesök. (jag avbokade mitt) Sen skulle vi äta på en mysig men dyr restaurang för att sedan shoppa massor. Jag valde att avstå.....antar att det inte var så klokt....vänner är viktiga, men å andra sidan vill jag hellre ha en trygg ekonomi innan jag lyxshoppar igen.... om jag någonsin kommer att shoppa så mycket igen..troligtvis aldrig......det lockar inte...
Jag fick en hel del kommentarer om detta. "du kommer att tröttna på att spara" " hur länge ska du hålla på så här" " du måste leva lite"........"visst, du har hållt på längre än vi trodde, men kom igen, är det inte tråkigt"? Mina vänner trodde att detta med min ekonomi skulle bli en i raden av mina misslyckade bantningsprojekt. Att jag är taggad till tusen till en början men sen struntar i det.... Och när jag hörde detta tänkte jag....fan dom har rätt. Jag är totalt misslyckad gällande vikten. Mycket har faktiskt med mina vänner att göra. Dom har inte direkt stöttat mig utan det har varit men kom igen en fika kan du ju ta! "du kommer ju att misslyckas ändå".....
Och det har jag gjort, tusentals gånger. Jag har gjort allting fel. Det ska inte bantas mer. Jag ska börja röra på mig mer, jag ska äta rätt och ha en gottisdag i veckan. Jag ska ta tag i min vikt på samma sätt som jag har tagit i tag om min ekonomi.... Sanera ett dåligt betende....Sanera alla destruktiva mönster och jobba mer med min självkänsla....

Vilket inte är det lättaste just nu.....jag har fått en ordentlig utväxt....=(
Naglarna ser för jävliga ut!!!
Håret mår bättre efter inpackningar med vanlig olivolja från skafferiet!!! =) och min mamma klippte topparna! =)
Men jag saknar mina behandlingar på salongen! Men jag är inte värd dessa salongsbesök just nu.
Plånboken tycker att det är en dålig ide+ att så länge jag behandlar min kropp illa med skräpmat och ingen motion , så länge blir det inga salongsbesök heller!
Det är ingen ide att polera ytan om insidan mår skit!!! Den här gången tar vi tag i det inre först!

11 kommentarer:

admin sa...

Vad säger dina vänner om du bjuder hem dem på lite fika och tjittjatt hemma hos dig? Jag tycker sånt är jättemysigt =o)

minna sa...

vi träffas ofta! på mellandagarna ska vi ha middag hemma hos mig...
då blir det nog lite allvar snack...=)

Anonym sa...

Lycka till med att komma i form! Jag håller på för fullt, tränar på gym och kör VV. Det är ca 16 kg kvar nu av gravkilona jag har haft i snart två år... Pepp pepp! Detta grejar du!

Kram Sofia

Per Penning sa...

Jag behöver lära mig lite om köpstopp av dig.

minna sa...

Läs på per! Köpstopp är enkelt! Inget handlas, det är dom enda reglerna! =)
Vad härligt det låter sofia! Fortsätt kämpa! =)

nonhosonno sa...

Har oxå ett gymkort, har varit där typ 5 ggr på snart 1 år, bra jobbat :) skall bestämma mig om jag skall börja nu efter nyår, eller säga upp det. Kommer du vara lika beslutsam med träningen/dieten som du är med ekonomin så kommer du rasa i kilo. Funderar allvarligt på att ta efter dig och införa köpstopp här med, är mycket imponerad av din ekonomi. Vore ju kanon att komma i form med både vikt och ekonomi, och vikten är jag ju på god väg med.

Admin sa...

Trist stil av dina kompisar! Som det verkar är du på en spikrad road to success, klart du inte tröttnar.

Men kanske kan du smyga in att ni umgås mer under former som inte handlar om shopping? Fikar hemma hos någon som Ung kvinna föreslog, eller kanske simmar och bastar på simhall ihop? Tittar på film hemma?

Ni har ju säkert fler gemensamma intressen än shopping.

Spargrisens Mor sa...

Fantastiska tankar och idéer hur du skall fixa till det så bra som möjligt!
Jag har också erfarenhet av att det är lättare att göra, motioner mm när man kan träna på hemmaplan.
Jobbigt när man inte får stöd för de goda idéer man provar eller ett problem som man tar tag i!
Men man kan ju t.ex byta ut de kompisar som mera stjälper än hjälper.
I övrigt, du verkar vara värd alla framgångar som du kan få med ekonomin, med vikten mm.
Ha en trevlig och god jul.

Anonym sa...

Jag känner precis som du angående träning och mat! Måste ta tag i detta väldigt snart då jag i pricip lever på smörgås och onyttigheter.

Dina väninnor känner nog innerst inne att det du gör är rätt, men de vill inte ta tag i det för egen del. Det är faktiskt jätteviktigt att inte leva över sina tillgångar!

Life sa...

Kanske du skulle sanera lite bland vänner också. Vänner ska stötta och inte säga "ta en bulle till", kritisera dina drömmar och mål. Förlåt om jag är kritisk, men jag har också haft såna vänner. De borde vara glada att du känner engagemang och inte vara avundsjuka på ditt köpstopp. Jag har skrivit det innan och gör det igen, jag tror att många skulle VILJA göra som du, men har inte styrkan till det. JAG tror på dig, både vad gäller vikt och sparande. Och man måste få misslyckas ibland, man är bara mänskligt. Tycker det låter SÅÅ sunt med att ändra lite i taget istället för att införa en massa förbud=bantning. Äta mycket kan man göra men man måste ju omsätta det i energi och röra sig lika mycket. LYCKA TILL!!!

nonhosonno sa...

Hur går det? Saknar dina inlägg.