onsdag 3 december 2008

H&M Aktier

H&M ska börja sälja heminredning! Vad tänker ni om det? Har lite H&M aktier. Zara, som sägs vara konkurrent till H&M säljer heminredning utomlands och det går tydligen jätte bra.
Är det inte typiskt, jag som är en "homestylejunkie" och älskar heminredning, bara för att jävlas börjar H&M sälja billig heminredning när jag har köpstopp!!??
Jag tror att heminredning i stort har fått det mycket tuffare på sista tiden pga krisen. Så det kanske är fel tid att komma med ett nytt koncept av H&M, men det kan lika gärna bli genialiskt att börja sälja billig heminredning nu när folk handlar smartare!

Enligt Per H Börjesson, så ska man följa några enkla principer när man köper aktier.
Tillex så påpekar han att det är bra om Vd:n har satsat sin privata förmögenhet på bolaget, för då vet man att aktieägarnas pengar behandlas på samma sätt som egna.
Sen tycker han att man ska fundera om ägarna är ärliga människor. Att man ska studera ägarna hur dom har agerat tidigare i sina karriärer. Sen är det viktigt att man begriper själva affärsiden. Han ger exempel på att det är ingen bra ide att köpa aktier inom nanoteknik om man inte begriper den tekniken pga att det kan ta månader innan analytikerna på den fina finansfirmorna
upptäcker förändringar.

Sen ska man titta på om företaget tjänar pengar. Man skall även ha aktier i 6-8 bolag för att sprida sina risker. Sedan skall man köpa aktierna och behålla de bra bolagen.

Om jag tittar på H&M så stämmer alla dessa kategorier ganska bra. Det har gått bra för H&M väldigt länge. Har dom några kriser så tycker jag att dom "fixas " till ganska fort. Det kommer nya kampanjer och succerna av olika stjärndesigners toppas hela tiden. Och ny heminredning....

Man kanske borde köpa mer av H&M aktier? Vill gärna höra era tips! =)

Jag fegar fortfarande. Lägger 200 kr om dagen på Turkietkontot. Jag köper fonder för pengar som jag normalt shoppade upp på kläder och heminredning. Nu skall det byggas upp en bra buffert! Det kommer att ta en lååång lååång tid, men det gäller att inte ge upp!=)

Ingen verkar nappa på tomten ännu. Antingen är det ödet (att jag ska bygga eget hus en vacker dag) eller så har jag bara otur. Men jag hoppas att räntorna ska falla ordentligt nu så att jag får en billigare månadskostnad. Hoppas att riksbanken sänker kraftigt. Jag har rörlig ränta på lånet då handelsbanken erbjuder inte fast ränta på mark utan byggnad! Jag har bestämmt mig för att extra amortera så att månadsbetalningen blir det samma ändå som jag hade förra månaden. Jag skulle vilja amortera mer, men har det andra lånet som måste prioriteras först. Deadline är sista april!!!

7 kommentarer:

Per Penning sa...

Jag är ju en investmentbolag-fan så jag hade tittat på vilka bolag som investerar i H&M i första hand. Nu verkar det inte finnas några sådana, så då hade jag nog avstått. Men det är fega jag det..

minna sa...

Tack för tipset! Men har inte ägaren precis köpt väldigt mycket aktier i H&M? Han kanske vet något ingen annan vet...
Investmentbolag säger du...jisses, nu måste jag kika på det också! =) Tar det här aldrig slut? =)

nonhosonno sa...

H&M är nog ett vettigt köp, det är en trevlig aktie tycker jag. Stabilt bolag. Håller med Per om att investmentbolag är intressanta, det får du kolla upp :) Kinnevik, Ratos, Bure, Vostok Nafta m.m.

Anonym sa...

Jag har väldigt ny på det där med aktier så jag måste bara fråga er hur ni kan veta att VD'n har köpt aktier och vilka aktier investmentbolagen köper?
ps. kommer att köpa GANT morgonrocken till gubben i julklapp.ds

minna sa...

jag läste i en ekonomitidning att stefan persson massköper H&M aktier! Sen har E 24 en tjänst där du kan kika på hur mycket dom rika har i aktier mm. (tror att det var e24)
Lyllos din man=)

Anonym sa...

H&M är ett fint och välskött bolag och kommer nog tjäna en del pengar då befolkningen anpassar sitt konsumtionsmönster till billigare alternativ framför dyra "märkesvaror" Men att investera i en detaljhandels aktie som H&M när den handlas över 300 kr? Nej tack, jag väntar. Tror tyvärr inte att räntesänkningen kommer att ha så stor effekt i bolagens kassor, förutom de högt belånade fastighetsbolagen. Människan är en samlare och jag tror att den ränterabatt vi får nu stoppas direkt i madrassen istället för att användas till konsumtion. Möjligtvis med undantag för julhandeln.

En lägre inlåningsränta kan tala för en större flykt till börsen då lönsamheten i räntesparande sänks och marginalen mot inflationen krymps, men det ser vi nog först kring årsskiftet. Tror dock fortfarande på en negativ trend på börsen med svarta Q4 rapporter i antågande.

Kan bara hålla med om att titta på investmentbolagen med Investor, Lundberg och Kinnevik som favoriter. Industivärden och Kungsleden= för hög belåning för att det skall vara intressant just nu tycker jag. Öresund har stora innehav i Bilia om jag inte minns fel och det känns ju inte 100% i dessa tider.

Att titta på insiders kan ge indikationer, men vi är alla människor med olika ekonomiska förutsättningar och Stefan Persson har kanske råd att avvara pengar som vi andra inte kan avvara...

Var inte rädd för aktier. Börja i stället smått med pengar du kan avvara och lära dig med. Vi kommer alla göra misstag. Det är bara bättre att göra misstagen nu istället för sen när pengahögen är stor.

/ A

minna sa...

Tack A som vanligt för dina kloka råd. Jag är nog lite rädd att handla aktier. Men som du sa, det är nog bäst att lära sig nu innan man har en hel del pengar! Ska definitivt kika på kinnevik, investor och lundberg! Och nu lär ju räntorna på sparande sjunka en hel del!