måndag 8 december 2008

Så här ser mina skulder ut idag! Råd tack!

Det är bäst att ta tjuren vid hornen tänkte jag i morse! Nu har jag suttit och gått igenom alla våra skulder! Jag har pratat med vissa kolleger på jobbet om lån och skulder men blev inte direkt klokare på alla råd jag fick. Jag fick det intrycket att mina kolleger hade dålig koll på det ekonomiska läget idag. Bland annat så fick jag rådet att först extra amortera bort det lånet jag hade högst skuld på. (tomtlånet 853,000 kr)Den andra sa tvärtom, amortera av det dyra lånet
125,775 kr först då räntan är så hög. Den tredje sa glöm att extra amortera, spara istället!
Och så vart det världens livligaste diskussion..... och jag hade knappast blivit klokare!!!!


Det här är mina skulder:

Jag har tre st stadshypotek lån:

Kapitalskuld Räntesats Amortering bundet t.om


68,676 Kr 5,500% 608 Kr/mån 20110430

61,483 Kr 6,640% 517 Kr /mån 20090101

45,779 Kr 5,450% 405 Kr /mån 20100430


Sen har jag:


Blancolån :

Summa på den är 125,775 kr! Räntan är skyhög, hela 7,90%. Amortering 1150 kr i månaden.

Sen har vi tomtlånet!

Summa 853,000 kr, Ränta just nu 5,30%...ändras om till 3,75 % snart (rörlig) (hoppas jag)


Min tanke var att lånet som skall villkorsändras 2009-01-01 skall jag inte binda om utan låta vara rörlig.( Dom andra hypotekslånen har tyvär höga räntan kvar ett tag.) Tänker jag rätt i att ha rörlig ränta?

Men nu till frågan, ska jag extra amortera som min plan var på tomtlånet (853,000 kr)
eller ska jag istället amortera av på blancolånet med den höga räntan på 7,90%.....

Faktum är att jag är helt snurrig. Vad är smartast? Vad tycker ni? Skulle bli så tacksam för era kloka råd......
Vad hade ni gjort!

(jag har lite andra skulder också, men det är dom här jag behöver hjälp med) Dom andra skulderna är ett billån, restskatt, och ett kreditkort. Skatterna ska jag betala senast sista mars, och på billånen har jag nästan dubblat amorteringen och lika så på det där dumma kreditkortet!
Totalt har jag skulder för ca 1,6 miljoner kronor.
Det känns sjukt mycket men samtidgt så är jag ändå glad över att jag faktiskt kan ta fysiskt på mina skulder, som bilen, tomten, bostadsrätten. Jag har inte så mycket dumma lån som mina vänninnor har på en massa elektriska prylar och kläder mm..... Med fysiska lån menar jag att jag har något kvar på det jag har lån på. Att inget är övervärderat och att jag skulle kunna gå back vid försäljning. Blancolånet tex användes när min sambo och jag startade firman. Bostadsrätten är värd mycket mycket mer än lånen osv.... men ändå är jag orolig. Jag känner mig inte trygg idag och vill ha en större säkerhet. Större marginaler. Tänk om jag skulle bli arbetslös eller det går dåligt för firman? Tänk om huspriserna rasar massor i framtiden? Jag bokstavligen hatar skulderna och vill minska dessa drastiskt. Frågan är bara hur ska jag göra? Ska jag spara mer? Amortera mer, och i såfall på vilka lån?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Om din bostad är mer värd än du har lån så kan det vara en idé att höra med banken om du får öka upp lånet på bostaden genom att ta ett 4:e rörligt lån (hota med att byta bank annars) :)
Pengarna i detta lån löser du blancolånet + andra småkrediter med och får på så sätt ner räntan med nästan 4-5 procentenheter på dessa oförmånliga lån. Dessutom så är det alltid lite skönare att ha färre antal lån och att ha dessa samlade i samma bank.

Om du ska amortera så är det alltid bäst att amortera av det dyraste lånet först, sen spelar det ingen roll vilket lån som har "mest" pengar i sig.

Sparräntorna kommer antagligen att justeras ned snart så det kommer alltid att vara mer förmånligt att amortera ett lån än att ha pengarna på ett sparkonto. Om du däremot tycker att du kan få bättre årsavkastning än de där 5% som är på lånet så kan det ju vara en idé att försöka sig på det. Fördelen med en amortering är att den innebär ingen risk, däremot så "ger" den ju bara samma procent som lånet ligger på.

admin sa...

Jag är på intet sätt expert jag heller man jag skulle amortera extra på blancolånet, helt klart! Dels för den högre kostnaden. De räntorna är lite opålitliga också just av den anledningen att de är blanco! Det går inte att baka in det i bostadsrätten? Du skriver att den är värd mer än lånen och du skulle då kunna sänka räntekostnaden eftersom du får en säkerhet för lånet. Är bostadslånet gemensamt med sambon och blanco-lånet är ditt eget kan banken troligtvis lösa det genom att lägga olika amorterings- och räntebelopp på er. En annan anledning att amortera på det lånet är att det är mindre och att det rent psykologiskt kan kännas bättre att beta av det =o)

minna sa...

Tack för råd! Jag ska amortera av blancolånet först. Jag pratade med banken i går och dom ville göra en värdering på bostaden först. Jag har bokat tid till januari. Sen å andra sidan kanske firman kan betala av lånet då det är ett lån som togs tacka vare firmaköpet. Ska titta på detta med revisorn.
Robert 2k jag tror att jag kan få bättre avkastning än 5%. Men samtidgt så vill jag minska lånen, så det blir nu först 100% koncentration på att få bort blancolånet. Ska dock fortsätta spara 200 kr om dagen. Allt jag inte shoppar upp som förut ska gå till blancolånet. Precis som ung kvinna säger hatar jag blancolån för det känns så osäkert.Tack för att ni tog er tid=)

Anonym sa...

Mjo, du får ju bort blancolånet genom att göra det till en del av ditt bostadslån. Sen kan du givetvis amortera av bostadslånet, det blir ju samma sak fast med den skillnaden att du betalar lägre ränta för ditt fd blancolån fram tills den dag då lånet/lånen är borta.
Genom att baka in blancolånet i ditt bostadslån så sparar du över 400kr månaden (antagligen runt 480kr, inte så bra på huvudräkning just nu..). Du sparar ännu mer på att baka in dina andra "övriga" lån där också, men du skriver inga summor för dessa så det är svårt att se vad du sparar...

minna sa...

Jag har pratat med revisorn. Jag har rätt att betala en viss del av lånet från företaget! =)
Dom andra lånen är bolån, som tex tomten...Kreditkortet är på 24 000 kr och skall betals bort innan sista mars. Alla julklappspengar går in på den istället.