fredag 12 december 2008

Kraften av det skrivna ordet

Nu har det gått ett tag sedan jag började rannsaka mig själv och jag måste säga att jag mår väldigt bra när det gäller den ekonomiska biten. Jag är inte nöjd med kapitalet jag har sparat, utan jag är mer stolt över mitt köpstopp och mitt påbörjade sparande. Det var allt annat än lätt i början då jag hade ångest över mitt spenderade och panik över familjens dåliga ekonomiska situation.....
Men nu är jag på väg i allafall...
Sista tiden har jag läst mycket böcker. Bra böcker som är ut bildande,böcker som informerar, inspirerar och ser till att jag är på hugget och inte ger upp mitt nya liv som en sorglig bantingshistoria. Jag har t.om köpt cd böcker och lyssnat i bilen eller på jobbet. Det har lett till helt nya tankar och helt nya idéer om mitt liv och hur jag lever mitt liv....
I går morse vaknade jag med en fruktansvärd värk i magen....jag känner mig helt slutkörd efter att inte haft semester på 3 år!!!!!!!! Så jag tog ledigt idag och bara sov ett tag. Och för första gången i mitt liv känner jag att jag måste ta tag i hela mig, inte bara det ekonomiska. Jag har varit med om så mycket jobbiga händelser dom senaste fem åren, och idag tror jag att mycket av mitt shoppingberoende har varit för att fly bort från verkligheten. Att inte inse vissa sanningar. Jag har varit den där schyssta tjejen som alltid ställer upp. Alltid hjälper alla. Jag har inte semester haft semester pga den jobbiga ekonomiska sitsen på jobbet. Det har känts som om jag inte kan åka bort då. Jag har suttit på jobbet, men inte gjort någon större nytta än försökt att få allt att överleva. Kämpat och slagits , men saknat den där inre glöden.....inspirationen....
Nu känner jag att jag har fått en massa idéer men samtidigt är jag slutkörd. Jag ska passa på att ta semester under juldagarna och återladda batterierna..... Antingen återvänder jag till jobbet med 100% styrka eller så struntar jag i det...vilket inte är ett alternativ....så planen är att jobba bättre. Jobba effektivare men samtidigt ta mer ledigt.... Jag ska försöka vara ledig på fredagar eller måndagar... En normal arbetsdag för mig är tio timmar på jobbet, men jag är inte särskilt effektiv utan gör allt klart i sista minuten med hjärtat i halsgropen. Jag ska ha ett schema som jag ska följa. Det är dags att kasta ut latmasken i mig och sluta komma med dumma ursäkter.

Jag är inte särskilt snäll mot mig gällande kosten eller motionen heller....Det är dags att börja kika på lösningar gällande detta. Att ta tag i sin hälsa....

Usch plötsligt känns det som om det blir för mycket, men jag antar att jag har sopat mina problem under mattan i flera år nu och därför blir uppvaknandet lite chockartat. Jag ska inte göra för mycket men ta en liten sak i taget......
Och alla dessa insikter bara för att man har börjat läsa.....tänk på alla som inte läser, vad mycket dom går miste om....nu inser jag hur viktigt det är med affirmationer som, om du vill bli rik studera hur dom rika gör.....och som Herr Rohn sa i sin cd bok, alla rika läser mycket och har egna bibliotek!!!! Jag har nog aldrig fattat vilken kraft det skrivna ordet har förrans nu!!!

Vilka är era bästa böcker? Böcker som verkligen har ändrat er?

5 kommentarer:

nonhosonno sa...

Ja böcker är lysande, det är först nu den sista tiden jag börjat läsa också, har inte haft ro att ligga och läsa förut men nu tar jag mig tiden. Gillar även att lyssna på ljud cd så jag rekommenderar Mr Rohn där, mycket behaglig röst att lyssna på. En favorit är "Building Your Network Marketing Business". Helt underbar cd, har du den inte eller om du inte hittar den får du hojta till, har ett gäng ex liggande. En dvd med han som skall vara bra är "How To Have Your Best Year Ever" har inte sett den själv ännu, men måste införskaffas.

Din motion och hälsa tar du ju tag i nu efter jul :)

minna sa...

Köpte en cdbok av Mr Rohn enligt dina rek. Den var jätte bra.Kommer att köpa fler. Nu köpte jag en bok av napoleon hill som han tyckte att alla människor borde läsa! Tack för tipset! Japp efter jul tar jag tag i både maten och motionen=)

nonhosonno sa...

Skoj att du köpte efter min rekommendation, vilken skiva var det? Du skall helt klart införskaffa "Building..." det är en inspelning från ett seminarium. Har också köpt en bok av Napoleon Hill "Tänk rätt bli framgångsrik"

Y sa...

Jag håller på att läsa alla dina inlägg för jag hittar så mycket inspiration här!

Vet inte om du redan har fått det här tipset men när jag läser om böcker så vill jag påminna dig om de underbara biblioteken som finns. Jag skaffade ett bibliotekskort igår och inser att de har massa böcker och ljudböcker osv. Gratis gratis:) Om man hittar ngn riktig favorit så kan man ju köpa den sen som pocket för typ 39 kronor.

Nu ska jag återgå till läsandet av din blogg:)

Anonym sa...

Hej,
hittade in här och läser allt på en gång. Måste bara lämna några tips: Anthony Robbins är husguden för mig. Han är underbar att lyssna på, mycket bättre än i bokform då översättningen förvanskar och tar bort hans "ton". han är en guru inom alltifrån hälsa till ekonomi, planee4ing och relationer - ALLT! jag har varit på hans seminarium i USA och det var enormt bra!

Sedan har vi ju Kiyosaki, "Rich dad poor dad". Även honom har jag åkt och lyssnat på bl a i England, en mästerlig talare.
Sist av allt, T Harv Eker. åk på hans seminarium "Millionaire mind"! Du kommer INTE att ångra dig! Och gissa hur många nya vänner du får som gör samam resa som du, folk som verkligen är på väg!

Nu måste jag läsa vidare hur det går för dig...! ;)
varma hälsningar
Sara