söndag 26 juli 2009

TÅLAMOD

Det slog mig häromdagen att många människor saknar tålamod. Allt ska ske blixtsnabbt. Förändringar får inte ta tid. Man vill ha resultat idag, helst igår. Häromdagen fick jag en kommentar av "ulrik" som tyckte att jag var för svag mentalt och inte skulle kunna förändra min framtid. Jag antar att denna person är just en sådan som måste ha resultat nu. Blixtsnabbt.
Antingen eller, vinna eller försvinna mentalitet.
Sen kom jag att tänka på alla människor som har lyckats mot alla odds. Hur dom har kämpat och kämpat. Förändrat sig själva varje dag. Små små steg mot förändring. Dom som har haft tålamod att fortsätta med sina goda vanor dag efter dag. Inte bara en vecka eller några månader, utan dom som upprepar sitt positiva mönster varje dag. Det är såna människor som tillslut lyckas. Dom har en dröm, en vision som dom först "ritar" upp i huvudet. Sedan gör dom en plan och följer den. Det tar några år att bli sjuksköterska. Vill man bli läkare så tar det några år till att förändras, lära sig och läsa in all kunskap. Efter hårt slit når man sitt mål. Sin dröm.
Men tänk om man ger upp. Man orkar inte. Då når man aldrig sin dröm.
Hur kommer det sig att det är så lätt att ge upp om man tex kämpar för att spara? Hur kommer det sig att man ger upp bantningen och lägger av fast den fungerar och du går ner i vikt?
Antingen för att du hade för bråttom. Söker snabba genvägar som ger ett ohållbart resultat.

Hur kommer det sig att människor inte studerar sig själva bättre? Om man vill bli läkare så är det en massa studier som gäller. Men när det gäller det viktigaste i livet, nämligen en själv och ens eget liv så struntar man i det.
När jag har pratat med folk om mitt köpstopp och sparandet så får jag ofta höra att "men det kommer ju att ta flera år, åh vad jobbigt" Börjar man att prata om positivt tänkande, ja då är man rent av flummig och lite halvudda..... Ibland upplevs man t.om som besvärlig. Har man jobbigt på jobbet, ja men sluta då säger många. Jag fungerar inte så. Jag vill ha säkerhet. Jag vill bida min tid och hitta lösningar på ett problem. Jag vet vad jag har idag, inte vad jag kan få imorgon. Det är osäkra kristider nu. Jag är tacksam för mitt jobb. Jag har en familj att försörja och räkningar att betala. Och tills jag vet något som fungerar bättre , tills dess stannar jag kvar.

Jag har beslutat mig för att börja ta hand om mig själv. Inte leva ett destruktivt liv mer utan ta den ekonomiska ansvaret för mig och min familj. Sluta spendera och istället spara pengar. Om jag hade gjort detta tidigare, då hade jag kunnat sluta med en gång.
Nu tänker jag positivt i stället. Det låter som en klyscha men Rom byggdes inte på en dag. Hur många gånger hör man inte någon säga det, men hur många gånger tänker man verkligen på innerbörden? Någon hade en tanke, en dröm om en stad. Någon ritade upp staden och såg till att det börjades att bygga. Så har det varit med tex eiffeltornet. Någon har haft en vision, en dröm först och sedan har en plan skissats fram för att sakta men säkert kunna förverkliga den drömmen. Tänk om någon hade gett upp mitt i halva bygget för att det tog lång tid?

Jag tar små steg varje dag. Jag har en dröm om att kunna känna mig stolt över mig själv. Slippa alla skuldkänslor över min ekonomi. Skaffa mig en trygg ekonomi och kunna bli fri från skulder.
Jag har enl ång väg att gå, men jag går den varje dag. Varenda dag tar jag ett steg till i rätt riktning.
Det finns inga qvick fix, det finns inga mirakelbantningskurer. Det gäller att ta dessa steg varje dag. Det får ta tid. Jag investerar i mig själv nu. Jag lär mig att känna den riktiga Minna. Det får ta tid, jag har ingen brådska. Jag lär mig dessa goda vanor och följer dom varje dag. Jag har en plan, jag har en dröm. Varje dag tar jag ett steg till i rätt riktning. Livet handlar inte om att hitta sig själv! Livet handlar om att skapa sig själv och sitt liv.... Och det börjar med en plan.... En hållbar sådan....

9 kommentarer:

nonhosonno sa...

Keep Up the Good Work! :)

minna sa...

Tack nonhosonno! Och det samma till dig!

Spargrisens Mor sa...

Härliga tankar! Du har nog kollat/lyssnat på The secret!

minna sa...

jag älskar the secret spargrisens mor.Det gör miljontals andra människor med mig, men sen glömmer dom bort just tålamods biten... och allt rinner ut i sanden...

Pengar och cash sa...

Utan tålamod kommer man inte långt! Det är en grym egenskap!

Anonym sa...

=)

Fru S sa...

Inspirerande inlägg! Det är precis det som är mitt problem! Jag har inget tålamod alls. Precis som du skriver så vill man ha resultat med en gång. Helst skulle resultatet kommit igår och man skall inte behöva göra något för att nå resultatet man vill nå. Många (däribland jag själv) vill gå ner i vikt, men är inte beredda att ändra något i sitt liv för att nå resultat. I början är man jätte taggad, men allt eftersom tiden går och man börjar förstå att man måste göra något för att nå resultat så blir det jobbigt och tråkigt och man slutar.

Jag skall ha ditt inlägg i åtanke varje gång jag inte "orkar" träna eller inte orkar göra dit eller dat för att jag själv skall må bättre. Det viktigaste i livet borde ju vara att man själv mår bra och jag kan inte säga att jag mår speciellt bra av att vara överviktig.

=)

minna sa...

Fru S, det känner man igen. Hälsan är nästa projekt för mig. 2010 kommer handla om hälsan och en mer normal syn på ekonomin.

S o F sa...

Men vilken intressant blogg du har, en som inte är som alla andras.
Kom hit via din kommentar hos Ulrika Gabriel.

Ska bli kul att fortsätta läsa om din utveckling och om uppsatta mål.

Lycka till! Vi "ses".