tisdag 28 juli 2009

Jag fick precis veta att jag har fått en kapitalförsäkring på jobbet där dom sparar 1500 kr i månaden till mig. Jag blev först jätte glad. Men sen började jag att tänka. Vår bransch blöder pengar och det känns verkligen inte rättvisst med tanke på läget. Å andra sidan är jag verkligen värd den. Jag har slitit hårt, men jag undrar hur ekonomiavdelningen tänker. Och nästa tanke var hur många har fått detta, eller är det bara jag som har fått denna? Tror dom att jag då tackar ja till VD posten?
Annars känns det lite trögt just nu. Det är jätte lugnt på jobbet. Även på sparfronten känns det lite tight. Fasiken att man spenderade så mycket pengar under semestern. Det blir tight att trolla fram 200 kr må-fredag den här veckan. Sen har jag enormt mycket räkningar igen. Jag fattar ingenting. Skulle inte alla räkingar börja minska nu. Sen kom jag på det. Jag har ökat amorteringarna på alla mina lån. Jag har ökat alla stadshypotek lån till en amortering på 10%.
Nu har ändringarna gått igenom och det är därför det känns som om det är lika mycket räkningar som innan jag började att rensa. Men å andra sidan, amorteringarna hjälper ju mig att nå mitt årsmål lättare som var att förbättra ekonomin med 114,486 kr. Antingen genom att ha det sparat eller att jag hade minskat hushållens skulder med den summan. Årsmålsumman är 10% av alla våra skulder. Skulle jag klara av att hålla den takten skulle det innebära att jag är skuldfri om tio år! Gudars vad skönt det skulle vara!!!! Därav tanken att både extra amortera och spara. Förhoppningsvis går fonderna och aktierna bra och då kan jag betala bort alla lån om tio år+ ha aktier och fonder kvar. Nu när räntan är så låg är det extra skönt att kunna extra amortera. Det roliga var att för första gången så amorterade jag av mer än jag betalade ränta på avin!!! Normat är amorteringssumman liten och räntan hög på avin. Nu amorterar jag mer än vad jag betalar i ränta. Det känns så skönt! Befriande....
Men jag måste ta till lite knep för att kunna spara. Jag har 150 kr i plånboken nu. Det fattas 50 kr till dagens sparande. Jag antar att jag får dra förbi fika rummet och hoppas att det finns massor av burkar att panta igen, samtidigt som jag låtsas tjata på mina kolleger om miljön! =)
Min chef sa förut, "det är fantastiskt Minna hur du orkar engagera dig i miljön när du har ett sånt tufft jobb, hem, hundar och man till råga på allt, fantastiskt"
Jag kan ju inte vara ärlig och säga, Du jag skiter i miljön så länge jag får mitt cash! =)
Det värsta, eller kanske inte värsta , men jag har börjat bli sjukt miljövänlig plötsligt. Jag har börjat att sortera hemma. Sopor och sånt. Jag som har varit slit och släng Minna hela livet.
Det hände nog något när jag pantade sist. =) Nu stänger jag av vattnet vid schamponering i duschen!! Jag har alltid letat efter ekologiskt mat och så, men nu har jag verkligen börjat anamma den här miljöskiten på allvar!!! =) Men jag är lite oroad över alla rykten om att ekomat är sämre för miljön! Man vet inte vad man ska tro tillslut. Nu har jag även börjat tjata på sambon att stänga av bilen om han stannar upp. Letar efter miljövänligare rengöring och allt sånt där som jag tyckte var trams förut. I går sa jag till kollegerna att återanvända andra sidan på pappret till klotter och sånt. Inte ta ett nytt papper varje gång. Företaget sparar pengar på lång sikt och miljön mår bättre. " Men det blir bara typ ett helt träd på tio år och max några hundringar" sa min kollega. " ja , men många bäckar små, hittar vi såna här små besparingar både här och där så blir det mycket pengar till slut, tex så skulle vi kunna städa själva när det går så dåligt...Och innan vi visste av så pratades det besparingar, ider och råd. Och vi kom fram till att vi skulle inte behöva skära ned på personalstyrkan ännu om vi satte i gång genast med dessa idéer Sagt och gjort. Jag gick ner till chefen och förklarade allt och då sa han " varför frågar du mig" Du bestämmer. "men jag har inte tackat ja ännu" sa jag. " varför inte provköra lite då?"
Och så vart det. Hela eftermiddagen satt vi tillsammans och gjorde upp planer. Jag och alla andra. Inte som det var förut att det bara var vi i styrelsen och mellancheferna som bestämde.
I morgon flyger jag ner till vår produktion och går igenom olika idéer och bollar med killarna.
Näe, nu är det min tur att fixa disken. Ser ingen orsak till varför jag skulle slippa...
Planen är att få alla att ryckas med in i en positiv spiral. Nu har alla varit för oroliga. Vi måste få upp vi känslan igen. Jag inser att om jag tackar ja så blir det mer allvar sen, men innan dess måste våra tjurig och oroliga miner vändas uppåt till ett kraftigt smile, och alla måste vara med i
Vi ska fixa det här andan.
Näe disken som sagt...

6 kommentarer:

nonhosonno sa...

Helt lysande! Kör hårt :)

minna sa...

tack=)

millionaire sa...

Spännande!
Vad jag förstår så har du fått erbjudande om att bli VD på jobbet? Ska du inte tacka ja till det?
/svenskmillionaire

Spargrisens Mor sa...

Jag älskar din utveckling, minna!!!
Du känns vuxen, generös, miljömedveten och mycket klok!

Anonym sa...

Hehe, helt rätt Minna, kör på, det verkar vara action i dig :)

Kul att läsa om ditt trixande "för miljöns" skull =)

\PD - också rädd om mijön

Anonym sa...

Klart det är bättre för miljön med ekologisk odling, även om dte blir mindre mat på ytan. Bekämpningsmedel är aldrig bra för miljön.
Skickar en länk med miljövänliga städtips: http://www.tv4.se/1.318857/2008/05/07/stadtipsen_fran_rent_hus

Viola