söndag 11 oktober 2009

1000 växlar och cola flaskan


Det gäller att ligga på topp och inte ge upp nu. Nu kommer jag att bara plugga och jobba ca 50% på nya praktik platsen. Med andra ord kommer jag att få en skitlön. Det blir till att leva på sambon här hemma. Men vad gör det. Vi har i alla år levt på mig så nån gång i livet är det väl min tur att ta det lite lugnt? Jag kommer dock att ta hand om hans bokföring mm från och med nu och kanske komma med lite tips och idéer Vilket som jag fixade ett avtal till honom som med lite bra tur kan fördubbla hans omsättning! Peace of cake.... *skrattar* Dock såg jag oron i hans ansikte och var snabb med att säga att han var chef..... så helt tom på bra idéer behöver jag inte bli. Samtidigt fick jag ett samtal idag från en annan egen företagare som behövde lite tips och idéer på vissa problem och honom ska jag träffa i morgon efter skolan.

Anyways, det känns tufft att nå årsmålet nu. Det var det här jag var rädd för, jag har varit lite off och fundersam så jag hann inte med en genomgång av ekonomin som planerat i helgen. Istället åkte jag till swedbank för att tömma den stora cola flaskan i myntmaskinen....men det blev ett stopp ganska omgående. Bara toppen på flaskan kunde tömmas sen vart det stopp i maskinen!!! Arrgghhh!! =( men jag hann få in i allafall en liten slant ! 1300 kr vart det! Prick. Flaskan innehåller endast 50 öringar , enkronor och några femmor. Tiorna samlar jag i kaffekannan!! Nu ska jag tömma lite på tisdag igen då det verkar som om maskinen inte klarar av hur mycket som helst. Jag köpte fonder för dessa 1300kr. Lite indienfonder och kinafonder. Jag kände att det var ingen ide att låta dessa pengar stanna kvar på något buffert konto pga den dåliga räntan. Det som känns kul är att jag hade inte haft dessa 1300 kr om jag hade fortsätt använda mina kort. Sen har jag ju bankat kryddburken tidigare. Det finns även en massa mynt kvar i cola flaskan , så man kan lugnt säga att jag har minst sparat ihop 10 000 kr i mynt so far!!! =) Tack vare att jag skippade korten. Fortsätter det så här så blir det hela 100 000 kr på tio år. Och om man sen köper fonder och aktier för dessa pengar så ökar värdet desto mer!!! att klippa sönder mina kort var nog bland det smartaste jag har gjort!!

Men för att nå mitt årsmål nu måste jag verkligen sätta in tusen växlar!! Köpstopp råder vilket är kanon. I dag går det ganska lätt. Nu gäller det att fortsätta snåla ytterligare. Jag vet att jag har amorterat ganska duktigt vilket underlättar mig att nå årsmålet. Jag får göra en kalkyl vid årets slut och räkna exakt hur mycket jag har amorterat på skulderna. Men i och med familjens största inkomst går bort blir det tufft. Vi får hoppas på att allt går bra med sambons firma och att han kan höja sin lön. Det vore inte illa. Sen hoppas jag att jag kan jobba en hel del trots plugget för att kunna betala bort diverse räkningar. På något sätt måste jag fixa detta. Hålla huvudet kallt och inte ge upp. Jag har kommit så långt när det gäller min personliga utveckling. Jag hoppas dock att det inte kommer att kosta mer än det smakar så nu gäller det att vara positiv till tusen och inte deppa ihop! Allt kommer att ordna sig. Det fixar sig alltid!! =) Tänka på the secret och bara fokusera på det som är bra! =)

7 kommentarer:

Spargrisens Mor sa...

Bravo minna! Tänk på det du VILL HA och VILL UPPNÅ, så kommer det till dig...Du är bara så strong!

Fru S sa...

Jag ser det så här. Även om du skulle misslyckas med ditt mål i hur mycket pengar du har på banken så har du ändå utvecklats super mycket detta år. du har lärt dig hur mycket som helst och pengar är inte allt. Även om det är skönare att nå de mål man satt upp kanske det inte är allt? Och om du klarar dom trots att du inte har kvar ditt välbetalda jobb så är det ju bara tusen gånger bättre :)

Pengar och cash sa...

Kul att veta hur mycket det var i flaskan.
Du får väl gå ut och börja plocka mossa snart då'! Julen närmar sig rätt snabbt!

Anonym sa...

Kors!! uppsagd o annat jobb o allt!! Ödet puffar??? Livets hemlighet,: Allt kommer bli bra!
Långa djupa andetag!
/Vill dig bara väl

troi sa...

Kan det verkligen rymmas så mycket pengar i en flaska? Hade jag vetat det hade jag skaffat en flaska direkt.
Jag håller själv på att "klippa" mina kort ett efter ett och det känns väldigt väldigt skrämmande...

Skutt sa...

Är det växelmynt du har sparat i kaffekannan och i cola-flaskan?

Visst är det både bra och imponerande att du sparat mynten, men det borde även betyda att du har handlat för stora belopp, betalat kontant med stora sedlar.

Låt mig formulera mig så här: om du inte handlade så mycket skulle du inte ha så mycket i växelpengar att spara.
Alla dina mynt - indikerar de inte att du i själva verket handlar ofta och mycket - fortfarande?

minna sa...

Cola flaskan är en spargris som är utformad som en cola flaska men är mycket större. Jag har bara bankat en del av flaskan då allt inte fick plats i swedbanks myntmaskin!
Skutt jag har ju köpstopp. Det är när jag köper mat, bensin, läkemedel mm... jag tar alltid ut stora sedlar. Det blir mycket växel på lång tid...när man betalar allt kontant!
Jag vet inte om jag är strong spargrisens mor men jag försöker=). Och du har säkert rätt fru s, jag har ju faktiskt utvecklats massor i år och sådant bör också räknas=)
Troi jag tyckte också att det var läskigt att klippa alla korten, men nu stormnjuter jag! =)
Japp pengar och cash, det är dags att plocka mossa snart! =)