tisdag 11 augusti 2009

Varför köpstopp?


Jag får den frågan ganska ofta. Varför har du köpstopp? Jag antar att vi alla har våra olika skäl. Vissa tänker på miljön, vissa älskar utmaningar och vissa har tillfälliga köpstopp efter en shoppingresa som gick lite för långt. Vissa gör det bara för att markera emot köphysterin som har rå dit i vårt land. Oavsett orsak borde alla testa. Kanske inte ett helt år, men några månader.
Mitt skäl är att bli kvitt mitt starka shoppingberoende och för att få en bra slant på banken. Jag var lagom trött på ytliga Minna. Jag har sakta men säkert förvandlats som människa. Förut värderade jag människor efter pengar. Hemskt och säga så och idag skäms jag. Men jag har varit sån. Hade någon en fin bil fick den personen direkt mer respekt. Sorgligt? Japp. Vi är många i landet som är så. Jagar status, älskar kändisar och läser skvallerblaskor. Jagar möbler till det perfekta hemmet och älskar att prata om kändisars båtar, bilar osv.... Vi låtsas många gånger i vårt lagom land att vi inte blir imponerade av kändisar, ändå så måste vi direkt säga till vänner om vi träffar någon kändis...

Jag har läst böcker om köpstopp. Men ingen säger hur mycket pengar dom har sparat. Jag är öppen om det. Jag skäms inte för att säga snart 70 000 kr. Det känns nästan tabu att fråga om pengar. Lite fult sådär. Ingen har vågat säga hur mycket pengar dom har sparat för en sak är säker, man sparar pengar. En massa pengar. Jag skulle tom påstå att man sparar grymt med pengar. Jag hade aldrig klarat av att spara 70 000 kr så fort. Aldrig. Varför man sparar så mycket är för att hela ens tankesätt spelar roll. Alla bäckar små gör en otrolig skillnad. Jag har nästan halverat alla kostnader. Vissa kostnader finns inte längre. Men jag har även sålt av saker , därav är summan så stor. Nästa år kommer jag nog inte kunna att spara i samma takt.

Kostnader som jag har strukit bort helt:
Skor och väskor och accesorier
Sats kortet
Morgontidningen
Alla tidningar
Ett bredband
En data
En telefon (har bara mobilen )
En bil har sålts bort, vi samåker därav inga bensin, reparations och försäkringskostnader mer´
Extra amorterat bort ett läskigt lån med hög månadskostnad
Frisörbesök
Nagel salongsbesök


Kostnader som har minskat med minst 80%
Mina kläder (mest)
Sonens kläder
Hundens leksaker , kopplar, filtar, salongsbesök,trimning,kloklippning mm
Smink och hudvård till mig själv
Saker till hemmet i form av textilier , prydnader, kökstillbehör , städartiklar mm

Kostnader som har minskat med 40-55 %
Mat kostnader har minskat med hälften, minst om inte mer
Sambons kläder

Kostnader som har minskat med 5-30%

Elen
Värmen
Vatten
Familjens enda bil är diesel numera
Räntekostnader vi slipper betala då vi extra amorterar

Sen finns det säkert andra kostnader som jag har glömt bort....=)

Så jag har köpstopp för att kunna spara pengar och för att bli kvitt mitt shoppingberoende.
Allt annat är bara extra bonus,fast jag undrar om inte det är själva vinsten till slut=)

9 kommentarer:

Jonas sa...

Fina siffror, bra jobbat! Jag har sparat mina gamla Excel budgetar från tidigare år och det är kul att se hur mycket man kan pressa ner kostnaderna utan att försämra livskvaliteten. Det går alltid att pressa lite till är min erfarenhet, det bästa är naturligtvis att helt abrubt ta bort hela kostnaden... Tex bankavgifter hade jag för kort, depå, IPS etc, totalt drygt 900kr per år i SEB, alla dessa är borta sedan ett par år, och jag var nöjd trodde jag men jag har ju tjänstepensioner, itpk etc som jag nu flyttar från olika banker och pensionsinstitut till Avanza, sammantaget många kronor per år att spara samt att utbudet av fonder är bättre!

Se över bilkontot; enbart trafikförsäkring, byt olja själv, slitdelar från Biltema, reconda själv, blandtanka etanol/bensin etc sparar mycket pengar där! (körde tidigare ny, dyr och bekväm tjänstebil)

Osv osv, du har kommit långt, kör hårt och tappa inte sugen!

Spargrisens Mor sa...

Fantastiskt minna! Och, så bra att du uttryckte detta i din blogg. Man kan inte förstå att det är SÅÅ mycket pengar ens konsumtion handlar om. Det finns nog många härute, vanliga och kändisar, som borde ha köpstopp ett år då och då! Det är en farlig "sjuka" att vara shopaholic! Hur svår den är kan jag nog aldrig riktigt förstå, som aldrig "vågat" handla/köpa av bara farten.

Ann-Christin sa...

För mig handlade det inte om att köpstoppa för att spara pengar, därför föll det mig inte in att föra bok över det under själva köpstoppsåret. Däremot gjorde jag en uppskattning om att jag sparade 3-4000 per månad vilket ger minst 36 000 under ett år. Dessa pengar fanns dock inte kvar vid årets slut utan gick delvis "tillbaka in i verksameten" för att täcka underskott som uppstod pga av sjuksskrivning (blindtarmsinflamamtion), VAB och att maken tog ett jobb med lägre lön.

troi sa...

Jag tycker att det är kul att du även talar om hur mycket du sparar, bara det insprirerar, även om det inte är avgörande.

Jag skulle gärna vilja ta steget men jag är rädd att jag skulle börja hamstra mat eller liknande istället. Som nu, när jag inte köper så mycket kläder köper jag mycket tidningar...

Men det finns väl en tid för allting...

Fru S sa...

Jag är grymt imponerat av vad du gjort! Det är svårt att ändra på sig och du har verkligen gjort en hel omvändning. Jag tror att du i det långa loppen kommer må otroligt mycket bättre av att ha mer pengar på banken och mindre grejer hemma. =) Mest skit när den dör vinner ju lixom inte ;) (Även om många kämpar hårt för att dom tror det)

Pengar och cash sa...

Man ska inte skämmas eller smussla att berätta vad man sparat om man känner för det. Men avundsjukan kan komma snabbt hos folk som får höra. En nackdel jag varit med om.

Mojokii sa...

Fan, du är verkligen jätteduktig! Sådan otrolig omställning som du har gjort! Det där målet kommer du säkerligen att nå snart. =) Är det något särskilt som är extra tufft? Eller det kanske är rätt okej alltihop?

minna sa...

mojokii, allt är rätt så okej nu! Det var super tufft i början!

millionaire sa...

Fantastiskt! Bra jobbat! Intressant att se siffrorna svart på vitt!

svenskmillionaire
http://svenskmillionaire.wordpress.com/