måndag 10 augusti 2009

Vart har lyckoruset tagit vägen?

Inget nytt under solen. Det är tufft på jobbet som vanligt. Folk börjar komma hem från semestern och det ställs nya krav... jag känner mig så trött på allt. Vill bara åka hem och sova...
Det känns tråkigt att spara till bufferten. Att köpa aktier är ju lite som att shoppa.
Men men det gäller att ha tålamod och fortsätta. Inte känns det speciellt kul när det känns som om det inte händer något på sparkontot. Men det är nu man ska vara envis som synden och tänka ekonomiskt och fortsätta att vara duktig. Varje dag, spara in där man kan och inte köpa något onödigt. Laga mat hemma . Vi har fortfarande mat kvar från förra veckans inköp och idag blir det korvstroganoff. Vi försöker skjuta upp på veckohandlandet så länge det går. Vore underbart om maten räckte den här veckan också så vi slapp handla. Förra månaden grävde ett stort hål i plånboken och jag måste sätta fart om jag ska nå mitt årsmål!
Augusti är förenat med många kostnader. Sonen behöver nya kläder då han har växt så det knakar under sommarlovet...nästan alla jeans är för små och nu har han dom upprullade. Men det går knappast på vintern. Tänkte kika lite på reorna. Jc har bra reor på jeans just nu.
Sen behöver han pennor, block och miniräknare till skolan. Några tröjor och ett par skor vore också bra. Till vintern får han min svarta canada goose jacka som passar honom perfekt nu.
Han lär behöva vinterskor också då allt är för litet. Det blir mycket på en gång....Sen behöver jag även material och böcker till pluggandet...
Men men , ordning och reda, löning på fredag. Det är bara att bita ihop och fortsätta. Varje dag göra det bästa av situationen. Varje dag gör en skillnad tillslut. Fortsätta med action lists och fortsätta med en positiv attityd hur tungt det än känns... Hem och lyssna på the sucess story och få inspiration. Hem och lyssna på Jim Rohn the art of exceptional living och bli inspirerad på nytt....deppa ihop hur trött man än är, går inte. Hur tråkigt det än är just nu , just idag är det bara att fortsätta kämpa. Fortsätta läsa era bloggar och bli inspirerad. Jag är i allafall inte ensam om det här, jag har ju alla er =) och det är mindre än sex månader kvar på mitt köpstopp!! Jag trodde aldrig att jag skulle klara mig så här länge!! Aldrig! Jippiee.... jag har ändrats faktiskt, om man tänker efter så har jag snart klarat det=) Fast det konstiga är att det känns inte så bra ännu! Det känns inte som när man har lyckats gå ner i vikt och står där på vågen och skriker av lyckorus...Vart har lyckoruset tagit vägen???

10 kommentarer:

troi sa...

Lyckoruset kommer, jag lovar! Allt det andra är hjärnspöken som du får jaga till flykten. Vissa dagar känns sådana där. Man frågar sig själv, vart är kicken? Men kan det inte också vara rätt skönt att verkligen på djupet gå ner i andning? Liksom omfamna det tråkiga och vara förvissad om att härifrån kan det bara gå uppåt? Eller åtminstone framåt?

Du är en stor inspirationskälla och mycket av det du tänker vill jag också uppnå!

Irene sa...

Du kanske kan få tag i begagnade skolböcker till Din utbildning, eller låna på biblioteket?

Du har kanske redan tänkt på det själv, sorry i så fall :-)

Önskar Dig en fin måndag!

Pengar och cash sa...

Jag är väl lite av en expert på lyckorus området när det gäller att spara. För mig går det i olika banor. Vissa veckor kan jag känna att "Fan, orkar jag verkligen spara mer" och veckan efter kan jag känna att " fan vad tryggt det känns och det kommer kännas tryggare och bättre ju längre tiden går" Det är svajigt. Men tålamod och viljekraft är det som gäller. man får aldrig låta några svaga tankar ta över.

Anonym sa...

Lite av ett lyckorus får man när man spelat spelet och vunnit, gjort rätt analys.

Annars handlar väl pengar om trygghet och frihet, kanske inte lyckorus, frihetskänslan växer juh mer man har.

Tyvärr får jag inte direkt något lyckorus av att gå ner några kilo. Däremot är det skönt om man är lite fit på stranden =) + att man mår bättre, inte fel det heller.

\PD

Fru S sa...

Lyckoruset kommer den dagen du inser att det är skönare att ha ett fett sparkonto istället för 15 par skor i garderoben ;)

Anonym sa...

Har funderat en hel del på din blogg och ditt köpstopp som fenomen för någon i din ålder och samhällsklass.

Tänker på vilka grader av köpstopp det finns, har läst en del bloggar. Vissa involverar hela sin familj, och inget mer än mat, medicin och fasta räkningar betalas. En del lånar alla prylar, bibliotekslån, liftar etc.

Många är skillnaderna för människor i vad ett köpstopp är. Har tänkt en del på att du har varit på utomlandscharter o s v. Något som många i Sverige inte kan göra i sin vardag.

Många lever på knapp ekonomi i sin vardag. Tänker mycket på jämförelser med studenter, lågavlönade, pensionärer och invandrare.

Det finns många syften och insikter att få med köpstopp och att lära känna sig själv. Varför konsumerar människor prylar till överdrift, vad har det för uppgift att fylla...


Viola

minna sa...

Viola visst har jag varit utomlands. Men resan var redan bokad och betald innan jag beslutade om köpstoppet. Jag hade gjort mina bästis grymt besviken om jag hade hoppat av. Mitt mål med köpstoppet är att lära mig att handla mer "normalt" och att spara till en buffert, och ha lite aktier och fonder. Många köpstoppar för miljön eller bara för att. Jag gör det mycket för ekonomins skull och för att själv växa som människa.Jag hade velat involvera hela min familj men dom ville inte vara med men lovade stötta och hänga med i "lightversion"...sonen har varit extremt duktigt!
Irene jag har redan fått tag på min kusins gamla böcker=) Tack för tipset.Jag ska vara hård pengar och cash..inte falla för lättjan=)

minna sa...

Fru s, jag hoppas att du har rätt=)

Anonym sa...

Jag tror det är lätt att fastna i snåleriet att det blir ett mål i sig och man lever väldigt simpelt och inte unnar sig något extra.

Självklart ska man unna sig en resa eller något annat kul man vill göra, det går att spara ändå. Jag tycker folk som snålar för mkt är såååå tråkiga... de är sååååå förutsägbara. Men visst, det är säkert bra för miljön.

Jag har en kompis som är en extrem snåljåp. Tyvärr är han extrem förutsägbar och det är inte mycket som är nytt där inte. Jag vet hur hur han kommer agera inför varje grej han ställs inför. Han tycker själv att han tar vara på livet och njuter etc. Visst, men han unnar sig inget som kostar lite.
För honom har det blivit ett gift att snåla, kan inte sluta med vanan, trots att han har i överflöd och kommer få ärva överflöd.. Han kommer dö rik, till vad nytta, varför begriper inte folk?

För dig verkar du vara i början av fasen att spara in på allt du kan, det är ett mål i sig, jag har varit likadan, men förhoppningvis lever man lite mer idag. Jag försöker åtminstone inte säga nej till något skoj.

\PD

Admin sa...

Är du med i Unionen? De bekostar kurslitteratur för medlemmar som jobbat heltid och sen börjar plugga. De betalar all min kurslitteratur upp till 2 975 kr per termin.

Otroligt generöst och bra av Unionen att stötta sina medlemmar till vidareutveckling på det sättet.

Innan det började gälla lånade jag litteratur av kompisar, på biblioteket och köpte begagnad på skolan eller här.

Utgå inte från att all litteratur är sådan du vill behålla, jag har haft tegelstenar som kostat omkring tusenlappen som inte innehållt något jag ville spara. Då var det skönt att jag köpt begagnat för halva priset och sen kunde sälja vidare.

Jag har också "turats om" någon gång med en klasskompis, så om kursen krävde 2 böcker så köpte vi varsin och läste i omgångar.