onsdag 5 augusti 2009

tjejgänget


Det händer massor med mig hela tiden. Nya insikter ploppar upp både här och där.

Små små saker och ibland blir jag ledsen och ibland blir jag jätte glad. Hela den här processen har varit en kamp. Ett sätt att testa sina egna gränser. Vad fixar jag? Hur mycket klarar jag av? Osv..

Mina vänner tycker att det har varit en intressant resa att skildra. Vissa är positivt inställda medans vissa är nästan förskräckta på härligt stekar vis=)

Det har varit lite kyligt mellan tjejgänget. Så i går skickade jag ett mail till alla mina vänner om att möta mig utanför Lindex och handla ett par jeans till mig. Svaren kom fort, Lindex, du sk ojar? Har du druckit? Och då svarade jag tillbaka och skrev att om mina vänner var så pass ytliga att dom inte kunde följa med mig in till Lindex för smakråd, då kunde dom gott och väl fortsätta med sin attityd någon annanstans. Att om pengar ska vara viktigare än allt vi har upplevt tillsammans så fick det vara. Vi har haft vilda diskussioner om jantelag. Hur mina vänner är trötta på att folk kan se ner på dom och nästan behandla dom illa och kalla dom för stekare eller stureplansungar, brat osv osv...Att det är fult att vara rik i Sverige...Att detta lagom land där det var "finare" att ha en mindre lön än en vräkig porsche framför huset.


Nu har det dock på sistone år börjat hända saker. Vi har börjat använda ordet white trash även i sverige. Många ser ner på soc ungar och alkis mammor istället för att tycka synd om. Vi har börjat konsumera i en hisklig fart och börjat älska design och arkitektritade hus. Och det roliga med det hela är att det är medelklassen som ångar på. Men oavsett alla våra vilda tjej diskussioner så kom dom till Lindex i går! Halvt om halvt småtjuriga. Och då förklarade jag till alla och öppnade upp mig. Jag berättade först om våra roliga upplevelser och drog upp hur länge vi hade hängt. Sen berättade jag varför jag hade köpstopp. Att jag var orolig för mitt jobb, att jag var en shopaholic och hade haft noll kronor sparat. Och sen så ställde jag frågan, om jag vart fattig, helt fattig, tvingades lämna hem och möbler, om jag misslyckades i deras ögon skulle jag ha kvar dom i mitt liv eller skulle dom dra sig undan? Jag fortsatte att fråga och sa för att nu känns det nästan som att ni drar er undan. Dömer mig fast jag kämpar som fan med att få min ekonomi i ordning. Ni stöttar inte mig. Hjälper mig inte. Det känns nästan som om vårt tjejgäng har hemliga spelregler och nu har jag stört ordningen och allt blir fel... Så säg mig om jag förlorar allt, vilka stannar och vilka går?

Är vår vänskap endast baserat på skvaller, kläder, smink och väskor, för sist jag kollade så var det flera år sedan jag slutade sjuan!

Och då började en av väninnorna att gråta, och plötsligt började jag att gråta och på den vägen vart det.... Ordningen var ställd....spelreglerna nya. Vi gick till Lindex och letade efter jeans.

Som straff fick tjejerna själva köpa jeans och i ärlighetens namn vart det lite pyssel....

Lindex har helt andra strl än tex 28/32... det är typ S M L eller36 38 osv...

Skrattandes provade vi kläder....en vart chockad över att hitta stretch jeans....en förundrades över storlekarna. "hallo, jag har XS på lindex, oj wow förstå att jag kan äta kol hydrater och köpa Lindex kläder. Fasiken jag är smal".... Tillslut hittade jag faktiskt ett par ganska snygga jeans för 299 kr!!!! Ett fynd....Men tröjorna var inget att hurra för. För mycket färger och mönster och volanger och hysch pysch.

Vi hade en kul dag!! Och jag har unnat mig ett par jeans! Vilken känsla att få något nytt!

Idag tog jag på mig jeans till jobbet. Trodde att folk skulle påpeka men det gjorde ingen.

I dag sitter jag på jobbet med Lindex jeans, en vit skjorta och mina manolo (man kan inte ändras helt över en natt) och jag känner mig helt okej. Nästan glad över ett par nya jeans...=)

Nu ska det testas, hur pass bra dom håller formen efter ett par tvättar och om dom håller längre än mina seven jeans...

Men framför allt vart det skönt att tjejerna fattade. Jag har fått flera förlåt sms och några som sa att dom befann sig i samma situation som jag. Att dom hade noll kronor sparat...

Vid nästa tjejmiddag ska vi prata om pengar, öppet. Prata om hur mycket dom har sparat osv...

Jag gissar att dom flesta bara bränner sina pengar på nöjen och shopping...

14 kommentarer:

Admin sa...

Minnas mission fortsätter! Fantastiskt väl rutet. Självklart ska riktig vänskap tåla att spelreglerna ändras lite.

Admin sa...

Det ska bli kul att läsa om din kvalitetsbedömning av Lindex också, jag tycker de är helt ok.

troi sa...

Tack för dagens härliga skratt! Jag skulle velat vara där som en fluga på väggen!

A sa...

Jag hoppas du fått dina vänner att tänka till. Riktig vänskap sitter djupare än en fin yta.
Jag som aldrig köpt märkeskläder har inget negativt att säga om lindex, minst hälften av mina jeans kommer därifrån och det är inget fel på dom!

M sa...

Inspirerande att lasa!

Och vet du, jag har alltid alltid uteslutande kopt Seven, men bestamde mig for en manad sedan att kopa ett par jeans fran just Lindex! Och de ar super!

Sa halsningar fran ytterligare en som sitter pa jobbet med Lindex-jeans, dyra skor och en formaga att andra pa spelreglerna!

//MN

Anonym sa...

bra gjort!

nonhosonno sa...

Du ångar på :) Kanon!

Spargrisens Mor sa...

Kämpa-minna!!
Starkt!

Fast besluten sa...

Starkt att säga ifrån och ta en öppen diskussion.

29m2 sa...

Vårt tips är en butikskedja i tyskland som heter CNA, dom har bra jeans till bra pris. Köpte ett par för 29 euro, dom har hållt längre än ett par levis för 1100 kr... och dom har fler storlekskombinationer att välja på också :)

Sefo sa...

Du är fantastisk! Din blogg verkligen inspirerar! =)

Anonym sa...

Någon som har koll på varför Levis kostar 1100:- i Sverige? Var i SanFrancisco för ett år sedan å tjänstens vägnar och hamnade av misstag på en s.k. "Levi Store".

Gissa om jag blev paff när jag såg att jag kunde köpa mig ett par Levis 501:or för 240 SEK (ja..jag vet att dollarkursen var låg då).

Att betala 1100:- för ett par Levis i Sverige är bara fånigt. En jänkare trodde jag skojade när jag berättade för honom om priserna i Sverige. I USA så ses Levis som ett budgetmärke :-)

//Calimero

PS. Keep up the good work. DS.

minna sa...

Dag två med lindex jeansen. Det enda som är skillnad mot seven är den där "push up effekten"...seven jeansen lyfter och håller in allt väldigt bra=).... annars är dom lika fina dom här "lindajeansen"...
hittills gillar jag dom skarpt... och med tanke på att jag får hela 10 par jeans mot mina senaste inköpta seven så!!! Hajjar ni, tio par!!!!!Helt otroligt!

Anonym sa...

Har testat runt lite olika märken genom åren, men kan inte direkt märka någon större skillnad (men så är jag inget proffs heller). Som någon nämde Levis är rena skitjeansen, de sprack tidigt, bland de sämsta jag haft.. Seven känner jag inte ens till=) Så där plockar du inga poäng på mig Minna=) Sista jeansen köptes på Ica Maxi, de du=)
-Ja säger de funka

Däremot e jag lite svag för Peak Performance.

\PD