tisdag 23 juni 2009

Med risk för att låta spydig eller dum idag så vill jag att ni försöker ha en open mind om mig ändå. Problemet rör min garderob idag också. Sen jag var liten har jag alltid gått omkring i bra märkeskläder av hög kvalite. Min familj handlade aldrig på HM eller kappahl. Mamma avskydde dessa butiker och kallade dessa för skitkläder som förstörde både ekonomin och miljön.
Hon tyckte att kvaliten var så pass dålig , att vi fick inte handla i dessa affärer.
Min pappa är av den åsikten att en jacka som är klassisk håller i åratal om den har bra kvalite.
Han har haft sin burberry kappa i åratal och den är fortfarande lika fin och cool på min brorsa idag. Min första filofax var av märket mulberry, som jag fick av pappa när jag började 7:an, och den är fortfarande fin....skinnet har blivit mjukare men annars är den som ny! Men ni förstår mönstret...
Jag har ibland handlat panik kläder förut på HM och jag måste ärligt säga att deras kläder håller inte lika länge. Redan efter andra tvätten blir text och logon "lite gamla" i utseendet. För att inte prata om färgen. Dom enda HM kläderna som jag gillar någorlunda är deras märke logg. Där är kvaliten högre.
I morse ringde jag min mamma som påpekade att Kappahl kläderna inte skulle hålla lika länge. Att köpa ner sig tyckte hon var superdumt. Istället tyckte hon att jag skulle gå till gant outleten där jag köpte kläder till min son. Sen påpekade hon att MQ (inte heller det mammas favorit) hade halva priset. Sen sa hon att Åhlens hade en jätte bra klädeslinje som hetter frk och att kvaliten på dom vanliga topparna var otroligt bra. Sen tyckte hon att jag skulle in till Esprit och köpa jeans för att dom hade också rea nu . Om jag nu var tvungen att välja en billig affär så tyckte hon att jag skulle välja lindex, för där handlade väldigt många sjuksköterskor sina kläder=) och tydligen är dom stora på att sälja hyfsade jeans för en bra summa!
Man kan inte annat än skratta. =) Min mamma är härlig....hon muttrade något om att hon skulle ringa sambon och be honom att hosta upp lite stålar, med orden " jag sa till honom att du är dyr i drift"..... Nu när han är firmaägare och allt så är det nog bäst att han har råd att köpa kläder till dig....ännu en gång fick jag ta upp samtalsämnet köpstopp.
Nu ringde hon igen och sa att vi kunde gå till sundbyberg på lunchen och shoppa kläder. Hon skulle betala allt. Min mamma har alltid varit för frikostig. Jag tackade bestämt nej. Men känner jag min mamma så står hon här vid lunch och vi åker till sundbyberg.
Jag har i allafall tänkt till. Jag behöver:
2 par jeans/ byxor
4-5 tröjor/toppar (jag har otroligt många fina koftor från odd molly som jag kan använda)
Bekväma skor (står i listan att jag ska köpa bekväma arbetsskor till skolan)
Många Strumpor (har nästan bara nylonisar hemma)

Helt enkelt en bra bas.....
Jag rapporterar senare. Tack för alla tips....=)

Idag har jag köpt kinafonder för 100kr och norden selektiv fonder för 100 kr. Jag är inte så oroad över att börsen backade så mycket igår. Min sparplan är även långsiktig och nu ser jag det som om jag köper fonder/aktier på rea. Det känns tuffare att köpa dom dagarna då allt är på plus. Mina HM aktier har gått upp massor. Det enda jag ångrar är att jag inte vågade köpa mer.
Ibland känns det nästan lite löjligt att göra dessa små förändringar varje dag , vad spelar en 20:a
mer eller mindre för roll, men jag vet att på sikt spelar det en jäkla massa, över tiden är det viktigare att spara ofta och lite än mycket på en gång. Det känns ibland som om jag har hållt på i evigheter och jag ser inga stora nollor bakom siffrorna, jag blir lite lätt otålig,men faktum är att jag har inte ens sparat under ett år. Jag måste påminna mig om alla dom bra sakerna som köpstoppet och det faktum att jag har höjt amorteringarna. Själva amorteringarna är också ett sparsätt. Under Juli månad ska vi återigen ta ett litet privat race för att spara till bufferten istället. Det blir inga fond och aktie köp då utan vi sparar till bufferten istället. Vi har satt målet sex månadslöner som buffert. Efter juli ska vi spara 100 kr till bufferten och 100 kr till aktier och fonder. Snart månadsslut. Dags att uppdatera sparandet längst upp.

1 kommentar:

troi sa...

Det är så kul att läsa om din förändring. Och vilken otroligt generös mamma du har som erbjuder sig att köpa kläder åt dig!