onsdag 14 augusti 2013

Vad Sveriges rikaste män säger...

I mitt gamla jobb kom jag i kontakt med framgångsrika människor varje dag. Flera av dessa är ganska kända ansikten i Stockholms finanskretsar.  Människor som är kända för att ha skapat sig en bra och stabil förmögenhet och som garanterat toppar taxeringslistorna i landet. Vissa är bra vänner med min far, och en av dom som jag har "hobbyintervjuat" är min egen far.  Jag vill inte gå ut med namn, mycket för att det är vänner och bekanta, men även för att jag vill vara anonym. 
Jag har ställt samma fråga till alla. Om ni vore en normal Svensson barnfamilj, vad är det viktigaste att fokusera på när det gäller ekonomin? Amortera eller spara på börsen? Svaren är lite olika. Men alla var väldigt överens om att det första man måste göra är att hålla kostnaderna nere och spara till en bra buffert. 
Alla förutom en. Han tyckte man skulle satsa på börsen. Allt. Inte amortera, bara bygga på en förmögenhet. 
Men dom alla flesta tyckte att man skulle amortera mest, sen börja tänka på börsen. Speciellt om man inte själv hade jobb kontakter som kunde ge en extra kunskap om fonder och aktier.
 
Många tyckte att man skulle sluta upp med att vara löneslav och bygga upp ett eget företag. Det spelade ingen roll om det var litet, man skulle bara våga göra det. Löneslav ska man bara vara om man är otroligt duktig och kan ta betalt sa en av herrarna....

Man ska även alltid bygga eget bo. En av Sveriges rikaste män, han tillhör topp 20 listan, sa att oftast går fastigheterna upp mer i värde än börsen, det är en tryggare sparform och på detta sätt slår du två flugor i en smäll. Boende och investering! Och som grädde på moset har du skatteavdrag! Han skryter gärna om sina sanslösa fastighetsaffärer! Och  enligt honom är det bara okunniga som hyr. (Jag platsar in där just nu)
Jag fattade poängen ganska fort....

Det är viktigt att äga sitt hem! Verkligen äga det själv och inte banken. Den första tanken är att hålla nere alla kostnaderna sa en av herrarna. Och boendet är den största kostnaden. Därav skulle man alltid amortera först. När hemmet är betalt, äger man tryggheten. På flera plan! Du kan låna vid kristider. Banken lär bli imponerad om villan är betald. Blir inte så mycket följdfrågor då! Du har alltid ett överskott kapital och du blir lite av din egen bank. När du har "pinkat in ditt revir" som en av herrarna uttryckte det, kan du göra vad du vill. Hyra ut huset och bo billigare någon annanstans. Eller som han själv gjorde, satsade på ett företag med villan som säkerhet. Han hade aldrig fått låna tre miljoner över disken annars. Oavsett om han hade haft fonder och aktier för samma värde. Han hade fått låna, men mycket mindre! Hus är tryggare!

En av herrarna tyckte att jag skulle boka rådgivning på banken. Och sedan göra tvärtom! Om banken rådde mig till att börja spara i aktier/fonder/kapitalspar osv, och sedan räntesäkra bolånen för svårare tider skulle jag definitivt springa ut därifrån genast. På detta sätt vinner banken dubbelt. Du blir deras klassiska två i en kund. Men om jag tar det hela med ro, och börjar mig med att slå mig fri från kättingarna och extra amorterar, då ser jag till att få den största kakan själv och bankens bit blir mindre och mindre. Och tro inte att banken struntar i dig då, då plötsligt börjar dom jaga dig med massor av olika erbjudanden och plötsligt är du deras vip kund! Allt gratis i livet är gott! 
Det har varit intressanta diskussioner. Mycket att tänka på. Mycket bra tips....
Lite skrämmande är att banken gav mig dessa råd sist!! Jag behövde ingen handpenning då tomten är värderad till 2,7 miljoner. Men jag skulle börja med ett sparande och sedan i iallafall räntesäkra en del av lånen...
Det kommer inte hända....snart är alla lån betalda! Inte långt kvar nu! 
Som jag brukar säga, gör om gör rätt.....sträck på dig brukade farfar säga....

13 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Intressant läsning! De verkar ju vara ganska överrens ocksp om vad man ska ska satsa på som "Svensson". Det stärker mig i min övertygelse om att det bästa för mig på längre sikt är att hålla nere kostnaderna, amortera och spara för framtiden.

Micke sa...

Häftigt och lärorikt med ett sådant kontaktnät.

Svårt det där med att amortera kontra investera. Själv försöker jag göra både och. vikta mer på amortering när det är högkonjunktur och börsen vid lågkonjunktur. Dock kräver det att man har disciplinen att inte förbruka sina investerade pengar. Har man inte det så bör man satsa på att enbart/mestadelen amortera. (Sen beror det ju också på hur högt belånad man är).

Fri Som Fan sa...

Intressant :)

Spargrisens Mor sa...

Gillar denna läsning! Precis så har vi det. Inga skulder, endast normala konsumtionskostnader, och kan spara mycket av de inkomster vi har, pesionspengarna och de som "extra-jobb" ger.

Spargrisens Mor sa...

Gillar denna läsning! Precis så har vi det. Inga skulder, endast normala konsumtionskostnader, och kan spara mycket av de inkomster vi har, pesionspengarna och de som "extra-jobb" ger.

Anonym sa...

Hej!
Tack för en bra blogg!
Du har inte funderat på att sälja av sommarstugan och ha kommande nybyggda huset "bara"? Slippa underhålla två hus...
Hälsningar E

minna sa...

Tanken har slagit mig! Jag säljer nog sommarhuset när vi bygger hus, men om jag kan tjäna pengar på det, då gör jag det nog inte. Det stiger väl också i värde som allt annat...

Per Penning sa...

Mycket intressant att få höra lite från eliten. :)

Hannele sa...

Det där att springa ifrån en sån bank var bra råd. Bankens råd vinner bara banken på.

KaosJenny sa...

Hm, intressant... Om man nu råkar vara lite vanlig så borde beslut om att inte renovera köket rimmar ju väl med att inte höja bondekostnaderna. Säkrare än all världens spekulationer ;-) kram

Osunt sa...

Hittade till din blogg idag och läste om din historia. Spännande utveckling! Kul att du har lyckats bryta med den destruktiva shoppinglivsstilen.

Du kan säkert inspirera fler till att hitta rätt i shoppingtillvaron!

Ett enkelt liv sa...

Läste din blogg och jag tycker det är starkt att du kör på! Många hade nog försökt hitta syndabockar och förväntat sig att samhället skulle försörja dom

Xperimentinvest sa...

Kul läsning. Bankens "rådgivare" kalls nog internt försäljare.