måndag 19 augusti 2013

Projekt älska sitt hem

Nu när jag äntligen har lite lediga dagar på schemat, har jag svårt att bara slappna av. Jag är en ganska rastlös själ som tycker om att ha tusen saker på gång. Kanske en gammal arbetsskada från förr, men jag trivs och presterar som bäst när jag har ett högt mål uppsatt. Jag tycker om att jobba 60 timmars veckor, vilket i sig är ett bevis på att det kanske inte är helt sunt....
För mig räcker det med sex timmars sömn, då är jag på topp. Sover jag längre, då blir allt i huvudet grötigt!

Därav håller jag på att utforma små mål lappar här hemma och listor att kryssa över, mest för att hålla mig på alerten. Dessa listor skall strykas av så fort en syssla är gjord!

Förr i tiden, när jag bodde stort och fint, och hade fler hem att rå om, var jag besatt av inredning och fengshui.  Nu har jag hyrt ut sommarhuset, lägenheten i stan likaså, och kvar bor vi i vår lilla sunkiga trea.
Lägenheten som jag hatar, ett hem som inte ses mer än som ett hotell i mina ögon, och då av det sunkigare två stjärnor kalibern.
Men jag ska bo kvar här ett tag till. Nu kommer jag att spendera mer tid här hemma. Ordet hemma känns så fel, för handen på hjärtat, jag är ganska olycklig här! Jag trivs inte alls...igår vart jag jätte ledsen på allt igen. Ville bara ta bilen och köra härifrån och aldrig återvända.  Både mannen och jag vantrivs.  Och igår hamnade jag i ett tyck synd om mig fas. Allt var nattsvart... tills jag såg ett program av Tony Robbins på någon halv sunkig tv kanal. En väldigt bra program om familjer i djupa livskriser och hur man vänder blad och börjar leva igen. Jag kan välja själv om jag vill vara ett "offer" och tycka synd om mig. Eller jag kan välja att se detta som händer mig just nu som en gåva, en gåva av nya möjligheter och lärdomar!  Jag kan faktiskt äga denna situation och lära mig att uppskatta mitt hem! Handen på hjärtat vad har jag försökt göra, mer än att tycka synd om mig?
Jag tänker bland annat på det http://hannelesparadis.blogspot.se/ ibland kommenterar i mina sura blogginlägg om att man måste vara mer positiv, att hur många som helst bor i hyreslägenhet och trivs, och att till och med Martin Timell gör om i sin hyreslägenhet!  Jäkla Hannele! Men hon har rätt....det är bara att låta bli att stoppa huvudet i sanden som en struts och tänka att  jag ska se detta hem som en gåva!!!!

Så i går kväll åkte alla Fengshui böcker fram igen. Rensa i röran böcker och gudarna vet vad för inredningsböcker jag har!!  Nu jäklar ska det bli ändring! Och jag ska inte handla något. Jag har källarförråden fulla med gardiner, möbler, tavlor och textilier!  Nu ska det en gång för alla rensas och gås igenom. Det som inte används ska skänkas bort till yngre kusiner som precis har flyttat hemifrån!

Så nu börjar mitt nya och svåra projekt "älska sitt hem" ! Och steg ett blir att börja rensa i röran!
Energin har stagnerat i hemmet. Det är ett hopp plock av mina och mannens saker. Ingen ordning.  Saker överallt! Här ska storstädas och rensas! På riktigt den här gången!
Jag blev även inspirerad av Ankis http://notbuying.blogspot.se/p/10-saker.html

Nu jäklar ska sopsäckarna fram! Och skurborsten!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Go for it! O uppdatera oss gärna om hur det går :-)

MiljonKronor sa...

Att rensa upp och förändra ger alltid tillfredställelse. Handlar väl om att få ordning så man kan trivas och det kan man göra utan större kostnader. Men ta ett rum i taget så ni inte hamnar hos arga snickaren... :-)

Sen har du ju din tomt, bygg i två våningar och lämna övervåningen oinredd så får ni ned kostnaden rejält men samtidigt har ni möjlighet att utöka boytan i er egen takt och efter eget tycke.

Hannele på Hisingen sa...

Jag älskar verkligen mitt hem!