tisdag 28 augusti 2012

uppdatering efter 8 veckor


NAMN
APRIL
JUNI
AUGUSTI
OKTOBER
DECEMBER
 
 
 
 
 
 
Skuld nr 1 HR
5500
0
 0
 
 
Skuld nr 2 HR
12000
11300
 9558
 
 
Skuld nr 3 LRI
8000
8000
 6000
 
 
Skuld nr 4 HR
2700
0
 
 
Skuld nr 5 LR
64500
60000
 57826
 
 
Skuld nr 6 LR
146000
143500
 142201
 
 
Skuld nr 7 LR
73500
68500
 65713
 
 
Skuld nr 8 HR
7000
5800
 5138
 
 
Skuld nr 9 MR
57000
54200
 53374
 
 
Skuld nr 10 HR
36000
34300
 33697
 
 
Skuld nr 11 HR
5000
3800
 3400
 
 
Skuld nr 12 RF
44500
43000
 40334
 
 
Skuld nr 13 HR
13600
13000
 12700
 
 
Skuld nr 14 HR
13000
12700
 12400
 
 
Skuld nr 15 LR
30000
30000
 30000
 
 
Skuld nr 16 HR
11200
9300
 7930
 
 
Skuld nr 17 HR
3600
0
 0
 
 
 
 
 
 
 
 
 
533,100
497,400
 480,271
 
 
 
 
 
 
 
 
 
minskning
-35,700
 -17,129
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
HR hög ränta
 
 
 
 
 
LR låg ränta
 
 
 
 
 
MR medel  R
 
 
 
 
 
RF räntefritt
 
 
 
 
 
LRI inkasso
 
 
 
 
 

 

Grön markerade: Betalda!

Röd markerade: Prio ett! Måste bort innan 2013!
 
Jaa, vad ska man säga, det har inte varit några kanon veckor. En minskning med endast
17,129 kr.  Alldeles för lite! Det här har fått mig att fundera en hel del. Vad kan förbättras?
Visserligen får jag hälften av extra lönen först i september men ändå. Jag vet också att
bilen slukade en hel del och att sambon fick mycket mindre lön i juli, men jag är
besviken ändå. Igentligen borde jag väl vara nöjd med tanke på att det precis har varit
en av dom värsta katastrof månaderna för vår familj, men som sagt....jag är besviken.
Det känns som att det kommer att dröja en evighet innan vi blir skuldfria!!

12 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Det kanske känns trögt för er men jag tycker att det är helt fantastiskt gjort! Det är verkligen bra jobbat. Försök att hitta något sätt att se objektivt på siffrorna, hur mycket ni egentligen har betalat av.

nonhosonno sa...

Ni är superduktiga! Helt fantastiska skulle jag vilja säga, lånen minskar med drygt 17 laxar, det är bra jobbat!

Anonym sa...

Håller med föregående. Amortering på 17k placerar på den övre delen av skalan. Bra jobbat!
/tmp

Finansnovis sa...

Bra jobbat. Kan du inte ta ett stort lån med fördelaktig ränta och betala av de andra med det?

Anonym sa...

Hej! Bra jobbat! Med samma takt 4 år och 8 mån till skuldfria! En fråga: vad får mån betala i ränta på en tomt? Räknas väl inte lika säkert som en villa exempelvis? Är själv sugen på att köpa en tomt nämligen. Kämpa på! //Ola

minna sa...

Tack för all uppmuntran. behövs. tack. Ola, har rörlig ränta på tomten. den vanliga tre månaders räntan. får inte binda det innan huset är klart men rörligt har hittills varit bäst. visst skulle jag kunna ta ett lån men vill inte. ska reda ut den här röran, vill inte belasta mitt uc mer då jag vill låna till husbygget. jag måste försöka tänka framåt. målet är att bli skuldfri inom två till tre år. får hitta på något för att öka amorteringarna.

Beatrice sa...

Minna!

Var inte besviken. Ge dig/er en klapp på axeln i stället. Ni är så himla duktiga. Ge er själva erkännande för det. Ni lyckas ju amortera i rasande fart. Knäck er inte med för höga krav på er själva och till slut... glöm inte bort varandra mitt i allt sparande ;)

Anonym sa...

Nu har jag läst ikapp och följt hela din process! Varmt tack att du delar med dig! Jag står inför stora förändringar i livet och med hjälp av dig vet jag att jag är på rätt väg! Trots ekonomisk förändring vet jag att jag och resten av familjen kommer klara att uppfylla drömmar då vi genom motivation väljer bort annat kostsamt till förmån för resor av enklare slag än tidigare men minst lika upplevelserika! Bort m dyra tv-abonnemang, in m vandrarhem o hostel ist för dyra hotellrum osv! Vi blir utan lån då föräldrahemmet säljs, skulder löses och vi flyttar t hyresbostad men med endast min inkomst. Och får jag bestämma blir det ingen bil heller, utan hyra vid behov. I övr gäller kollektivtrafik o cykel!
Åter igen... Varmt tack Minna!

Karin s sa...

För det första, 17' i amortering är väldigt bra jobbat!
När jag ser listan över skulder så undrar jag en sak. Jag antar att flera/några av lånen har minimiamortering. Men hur är er strategi när ni fördelar de extra pengarna mellan lånen?

Jag ser i svaren ovan att ni pga uckoll inte vill baka ihop skulderna. Har ni kontaktat lånegivarna och bett om bättre villkor med er fina amorteringstakt att visa upp?

Ni kanske kan amortera bort nån av de mindre skulderna nästa månad som humörhöjare. Det är en härlig känsla att få stryka en utgift

minna sa...

Karin, jag har hårdförhandlat räntorna , och fått flera sänkta. vi betalar mini belopp på alla förutom dom röd markerade där tanken är att ta bort dessa innan nästa år. jag hoppas att vi får bort en skuld nästa månad. då blir man säkert lite extra taggad igen:) tro mig det behövs.... visst är det viktigt att rå om varandra....tyvärr har det inte blivit så....och det är absolut inte bra...
kul att du gillar bloggen anonym. är glad om jag kan hjälpa någon:)

Anonym sa...

Du ska inte vara besviken! 17000 kronor är fantastiskt efter att ni också satt av 30000 månaden före. Se inte varje månad för sig utan se dem tillsammans så får du också helheten och det blir lättare att se vilken bedrift det är. Jag beundrar dig och din sambo för det jobb ni gör för er framtid!

Erikslust sa...

Jättebra jobbat med att få ned Era skulder.

All lycka till framöver!