tisdag 19 januari 2010

det går inte framåt


Det har inte blivit så mycket ekonomi snack här inte. Han blir mest arg. Helt plötsligt känns det som en jätte stor spricka i hela förhållandet. Känns inte bra alls....

Jag kan ju inte direkt kasta bort 15 år heller...eller är det 16-17 år?? Visst har vi haft det tufft då och då i förhållandet, och ni har rätt man måste ha samma ekonomiska mål...Men just nu går det inte framåt i allafall...

Jag hoppas att han har en dålig vecka och försöker prata när han är lugnare. Må hända att jag har attackerat för hårt........


HM VS ZARA


Jag sa det förut, jag tror inte att Zara kan konkurera med HM. Fick t.om tipset om att titta på Zara. Nu har det visat sig att jag hade rätt. Zara stänger flera butiker i Sverige.... Man ska alltid lita på magkänslan....=)

9 kommentarer:

Herr K sa...

Jag är inte den som förkastar flera års förhållande, men lita på magkänslan när det gäller den saken oxå... ;-)

Madeleine sa...

Eller kanske ni kan bli särbos ett tag så får ni känna på om det känns rätt innan ni tar det definitiva beslutet.

Jag vill absolut inte försvara hans beteende men vill samtidigt belysa den andra parterns sida; Min sambo och jag hade samma situation och har delvis det fortfarande. Medan jag sparade in på precis allt stretade han emot. Till slut hade vi ett jättebråk om det. Under det bråket förklarade han för mig att han också ville spara men tyckte att jag hade gått över gränsen och blivit rent av snål. Vi satt bara hemma och gjorde absolut ingenting och unnade oss inget fetersom jag ville spara in på allt. Först då gick det upp för mig att jag kanske höll på atts trypa oss båda två med att hela tiden försöka jaga minsta lilla krona för att kunna investera i börsen. Det hade blivit ett beroende i sig.
Så idag försöker vi tänla om båda två. Han försöker lära sig att spara och att inte köpa precis allt han vill ha och jag försöker lära mig att unna mig/oss något då och då.

Jag har genom åren lärt mig att trotts att man tycker att man har rätt kan man lösa många konflikter genom att lyssna på sin partner. Man behöver inte tycka att den gör rätt och köpa allt han/hon säger, men genom att förstå hur han/hon tycker och tänker kan man få personen att tänka om och förtså vad man själv vill.

Hoppas att det löser sig Minna. Kram!

svenskmillionaire sa...

Detta löser ni!
Men jag håller med om att det är ruggigt svårt att nå ekonomiska mål om man inte är på samma våglängd.

Auri sacra fames sa...

Inte ska du fokusera på om du ska kasta bort pojkvännen eller inte. Börja att tänka på olika lösningar i nuvarande situation först! Om inget fungerar så kan det bli ett nödvändigt ont men det är om inget annat fungerar och det bör inte ens uppta minsta lilla tanke i dagsläget. Jag tror bara att det tröttar ut hjärnan och gör att du inte orkar tänka ut den perfekta lösningen för Er.

Förslag:
Vänta tills han lugnar ner sig så löser du det med din kvinnliga list! =)Det gäller att hitta nyckelorden som går hem hos gubben.

Min sambo använder sig alltid av kvinnlig list för att påverka mig men hon får göra det omvänt gentemot hur du får agera. Ordet kostnad existerar knappt i vårt hushåll längre.

Varje gång jag tror att jag ska få höra ordet (när hon vill köpa något) så är det utbytt mot ordet investering. Det följs nästan alltid upp av en motivering som sparar tid, pengar eller ork. Är det tillräckligt genomtänkt så vet hon att det sätter fart på mina tankar och ibland lyckas hon med sin manipulation.

Frågan är om jag hade upptäckt det om hon inte börjat missbruka ordet, inte ens hon lyckades få mig att förstå varför nya gardiner skulle vara en investering. =)

Lycka till med allt!!!

troi sa...

Oj. Jag hade nog också varit lite sur på min sambo om han gick och handlade roliga prylar till sig själv och lämnade mig med hyran.

Det är supertufft att inte befinna sig på samma ekonomiska våglängd. Ni får helt enkelt fortsätta att prata ihop er. Jag tycker nog också att du är (kanske medvetet) tuff mot honom, han har trots allt sålt bilar och andra prylar för att ni ska få ihop till era mål. Du får helt enkelt försöka se det positiva han gör och kanske uppmuntra de sidorna mer. Jag tror att precis vad gäller så mycket annat kommer du att lösa även det här.

Förresten har du sett Avatar ännu eller är du kanske inte längre intresserad?

Anonym sa...

Nu har jag aldrig varit i närheten av ett sååå långt förhållande, så förstår att man kanske inte kastar bort de...

Men ligger man inte på samma våglängd eller att det går att påverka den andre åt samma håll som man själv vill då är det bara att gå vidare. Jättesvårt att utvecklas tillsammans om den andre inte har liknande intressen.

Kan man inte ändra på dem (med all list som kan behövas) så undvik dom, de säger alla böcker skrivna av folk med tyngd.

Om den ena vill bränna de mesta av pengarna är det jobbigt när man slitit ihop dem.

Följer man alla böcker om vad man ska umgås med för folk får man loosa många, för de är få som passar mallen av de man vill ha, så vad göra.

Någon medelväg kanske?

\Thaman

minna sa...

tack för era kloka svar! Madeleine vi provade att bo särbos förut men det gick inte bra alls...du har rätt, det är så viktigt att lyssna men just nu lyssnar han inte alls...igår kom han hem med en ny teknisk leksak=(

minna sa...

Auri sacra fames, tack för tipset om det kvinnliga listmanicken=) *skrattar*

minna sa...

Thaman, känns som om jag har försökt att finna en medelväg hela livet...=(