måndag 18 januari 2010

arg på sambon

Idag var det vägdag och jag hade gått ner viktklubbens lovade ett kilo! Blev jätte glad. Jag har inte känt mig så värst hungrig och det har gått jätte lätt. Det gäller att skaffa nya vanor som man kan behålla hela livet, inga mer bantningskurer för mig. Inga mer jojo effekter. Det ska skaffas bra vanor för livet! =)
Ekonomiskt har jag haft tusen funderingar. Jag är lite besviken att sambon inte kan hjälpa till att spara. Efter jul har han börjat spendera som förr. Han tycker inte att det är viktigt med sparmål och struntar totalt i att spara. Dock har jag sagt till honom att han måste spara 10% av sin lön. Han skulle fundera på saken. Vi har gemensam ekonomi , men det känns inte som det. Det är bara jag som kämpar. Han är totalt ointresserad igen. Vad är det för ide om han shoppar och jag sparar om vi ska sedan använda pengarna gemensamt?Jag har aldrig förut tänkt så, men jag känner mig orättvisst behandlad. Det känns inte rätt. Han kan ge kommentarer som, men det räcker väl att du sparar åt oss!!!
Jag har jobbat mycket på sistone. Mest för att slippa studielån och för att få in lite extra pengar så att jag kan spara. Jag trivs på jobbet och har inget emot att jobba. Men den här månaden fick jag ensam betala hyran på bostadsrätten för att han köpte en ny mobil för 7000 kr! Han frågade inte ens om det gick bra. Hans svar var "men jag visste att du skulle få en bra lön, vad spelar det för roll om jag skämmer bort mig, jag jobbar stenhårt"
Och vad fan tror han att jag gör?
Jag studerar medicin!
Jag jobbar nästan heltid!
Jag orkade inte dra igång ett tjafs. Jag var så trött. Men jag borde ha gjort det.
Det hade varit okej om det hade varit en engångs förteelse. Men det är det inte. Så har det varit den sista perioden. Jag har precis tagit mig ur shoppingberoendet, men min sambo han är värre än nånsin..... suck....när ska det ordna upp sig??

19 kommentarer:

Jonas sa...

Svårt när man inte har gemensamma mål och samma inställning till ekonomi... speciellt om man har "gemensam ekonomi". Ordna till en delad ekonomi eller gör dig av med gubben. Uppenbart så utvecklas ni åt olika håll. Min egen erfarenhet är att det inte är hållbart om man är så olika i dessa frågor för det handlar om mer än "bara pengar", det handlar om livsstil och livsmål.

Beatrice sa...

Det låter som om ni behöver ta ett allvarligt snack om det här!

För vår del har vi alltid (snart 25 år) haft delad ekonomi och därmed inget tjafs överhuvudtaget gällande pengar. Vi har vänner som har tagit efter oss efter att ha haft gemensam ekonomi i massor av år. Nu vet jag inte hur ni har lagt upp det men ett tips är att ni båda betalar in ett lika stort belopp var till ett gemensamt konto som skall gå till gemensamma räkningar. Vad var och en gör sedan med sina pengar bestämmer man själv. Givetvis brukar vi tala med varandra även vid större privata inköp men slutligen bestämmer man själv. Vill man spara och skaffa sig en långsiktig ekonomisk grund att stå på eller leva för dagen är det upp till var och en. Man måste trots allt ta ansvar för sitt eget liv.

Jag tycker att det låter som att ni bör ha delad ekonomi eftersom ni har så olika inställning till hur ni skall leva ert liv.

Hoppas ni löser det så att ni får ekonomisk harmoni hemma.

Kram

J sa...

Tycker ni ska dela upp er ekonomi så får han göra vad han vill med sina pengar utan att det drabbar dig.

Se åtminstone till att han inte kan plocka fritt ur ditt sparande, för det är ju just ditt.

Herr K sa...

Jag blev arg när jag läste detta!
Att spendera sina egna pengar är en sak, men om ni har delad ekonomi och han shoppar "för att du får en bra lön" är bara egoistiskt gjort av honom...jag förstår att du tar illa upp, speciellt med ditt tidigare shoppingberoende i ryggsäcken.

Ni borde ta ett allvarligt snack om det här, annars riskerar detta att förstöra relationen i längden...

Kristian sa...

Jag har precis samma problem med min sambo. Jag försöker spara så mycket jag kan och har en önskan om att på sikt skapa en god ekonomisk situation som ger oss nya möjligheter.

Min sambo är med på noterna i teorin men lyckas aldrig spara en krona i praktiken. Tvärtom är oftast pengarna slut efter halva månaden och jag får då betala alla inköp av mat osv from tills nästa lön kommer.

Det är vansinnigt frustrerande.

Anonym sa...

Jag känner igen situationen

Har själv varit med om detta med gemensam ekonomi(och även delad ekonomi) i en par-relation.

Mitt råd är definitivt delad ekonomi utifrån min erfarenhet. Dock med betalning efter intjänandeförmåga dvs om han tjänar 60% av Er totala inkomst netto och Du 40% fördelas kostnaderna på samma sätt.

Delad ekonomi fungerar inte alltid och då är det bättre att ta steget till delad ekonomi.

//Roger

Anonym sa...

Usch vilken stil!

Hos oss har jag tagit på mig ansvaret för ekonomin, och tycker det är rätt kul!

Vi har gemensam ekonomi, gemensamt sparande, men egna fickpengar. Dvs. allt som kommer in går in i samma pott, det som blir över efter räkningar och sparande delas i tio delar så får vi varsin del varje vecka och dubbelt första veckan då man ofta är lite köpsugen precis vid lön.

Om han är med på noterna när ni pratar om det, så kanske ni kan göra något liknande system så har han inte möjlighet att göra utvävningar eftersom sparpengarna redan är undansatta (av dig ;) ).

Hoppas ni lyckas prata ihop er och kan hitta en gemensam väg som passar alla.

J
sparasmart.blogg.se

Anonym sa...

Fy, vilken dålig stil av din sambo!!! Förstår att du är arg, och det har du all rätt att vara!! Bara för att man har "gemensam ekonomi" så innebär ju inte det att den ena personen kan gå och slösa hur som helst, och sen låta den andre betala de nödvändiga räkningar som tex hyra eller betala för all mat. Det är ju inte vad gemensam ekonomi handlar om. Det han gick och köpte var ju inte ens något gemensamt, utan något helt och hållet till sig själv, och sen räkna helt kallt med att du ska betala de räkningar som måste betalas. Nej, han borde skämmas över sitt beteende....och du bör ta ett allvarligt snack med honom om hur ni ska göra med er ekonomi i framtiden. En lösning är ju att ha delvis delad ekonomi dvs båda två lägger ihop sin del i en gemensam kassa som ska täcka hyra, andra räkningar, mat osv dvs de utgifter som ni delar på. De pengar som var och en sedan har över kan man ju göra vad man vill för...vill man spara dessa pengar så gör man det, vill man hellre spendera sina egna pengar så gör man det. Men jag tror ju att för din del så skulle det nog kännas mycket bättre om du och din sambo drog åt samma håll och har samma tankar om ekonomi och hur ni vill ha det i framtiden. Lycka till!! Kanske det tom är dags att säga hej då till sambon..........????

Pengar och cash sa...

"Det räcker väl att du sparar åt oss" Så han ska glida runt och shoppa en massa prylar samtidigt som du sparar åt HAN? Nej fy fan det där lät inte schysst nånstans. Det hade jag aldrig godtagit. Antingen gör man allt tillsammans eller så sparar du åt dig själv!

TMP sa...

Instämmer med kommentarerna ovan.

Gemensam ekonomi kan enbart fungera om man har ett gemensamt mål, och ni drar uppenbarligen på olika håll i frågan (ni har ju bråkat om detta förr).

Dela på er ekonomi innan ekonomin delar på er!

minna sa...

Tack för alla kommentarer! Jag har haft mycket att tänka på. Jag känner mig jätte ledsen över det här...han ville inte diskutera igår...och när jag sa något så sa han bara gör som du vill...delad eller inte delad, det spelade honom ingen roll...=( Fan jag borde bli arg men blir mest ledsen...Tack för alla tips...=)

Anonym sa...

Finns bara en lösning. Skaffa en egen lägenhet och flytta dit. Vad ska du med honom till ?

Egentligen ?

En som inte förstår bättre nu kommer ALDRIG att ändra på sig. Du kommer alltid att ha den där gnagande känslan inombords att ni inte riktigt drar åt samma håll.

Till slut kommer du att tröttna och då kan det vara för sent, med barn, lån, amorteringar och andra gemensamma skulder.

Mitt råd: klipp banden nu !

Anonym sa...

Helt otroligt vad mansgrisigt... Jag måste säga att det var riktigt svinaktigt. Ska han få äta kakan och ha den kvar?

TMP sa...

Klart omoget beteende av sambon, däremot måste inte enda lösningen vara att bryta förhållandet.
Pröva med delad ekonomi spänningarna kommer antagligen att lätta.

Ni har kanske andra gemensamma intressen där ni växer tillsammans?

Zeke sa...

har precis sama problem med min fru, men vi har delvis gemensam ekonomi vi har räknat ut vad alla gemensama räkningar går på ex mat, hyra, tv, bredband etc och sen pyttsar vi in hälften var, resterande pengar gör man vad man själv vill, vi tjänar ungefär lika mycket och jag har på 3 månader sparat (utan att vara snål) 10,000kr frugan 0kr

Anonym sa...

Nu har du fått många kommentarer. Många som tycker han är svinig o kasta ut honom etc. Samt några som ger förslag på bra lösningar.
Men ingen som har diskuterat din del i det hela.

"Dock har jag sagt till honom att han måste spara 10% av sin lön."

Har han gått med på det eller blev det som en order?

Grejen verkar vara att han vill shoppa och vill han det så måste han ju få en egen del att göra det för, om det är hans vilja. Så prata om vad ni gemensamt ska sätta av till familjen, där han får komma med förslagen, så det känns som han har bestämt hur det ska vara.

Sen har ni en varsin fickpeng varje månad, som ni kan göra vad som helst med utan att den andre har synpunkter på det.

Hur det än är vill man ju ha lite frihet och kunna göra något på egen hand.

Anonym sa...

Självklart kan ingen annan bestämma över hur man ska göra med sina pengar, men att låta någon annan få dra lasset med att spara och också betala för det gemensamma livet, tex boendet i form av hyra, medan man själv lyxspenderar så har det gått överstyr enligt min mening. De gemensamma utgifterna ska betalas just gemensamt efter betalningsförmåga...hur man sen vill göra med resten av pengarna får man ju bestämma själv. Men i detta läget har han ju spenderat på sig själv, inte haft pengar till att betala sin del av hyran i trygg förvissning att sambon har sparat pengar och kan betala hela. Det är inte schysst någon stans.

Anonym sa...

Det tog tid för dig att ändras, kanske ska ge honom en ordentlig chans? Sen tycker jag delad ekonomi är bra; så har vi, vi viktar våra inkomster, för närvarande betalar jag 75 % av gemensamma räkningar sen gör vi som vi vill med resten. Men det varierar från månad till månad. Har börjat betala ett bospar motsvarande 6,5%-ig ränta, som är gemensamt. Annars sparar vi på egen hand.

Men jag hade aldrig accepterat sådana kommentarer som din sambo ger. Å andra sidan, har ni haft den typen av kommunikation tidigare så är det kanske inte konstigt? Tar tid att förändras. Du är inget offer och du klarar nog utmärkt att förklara vad som är schysst och vad som känns orimligt. Håller för övrigt med om att du inte kan tvinga din sambo spara på det sätt du vill, däremot kan ni kompromissa fram hur det gemensamma sparandet kan se ut. Gemensamma visioner är just gemensamma. Fortsatt lycka till med allt! /S

Anonym sa...

Vilken tattare till pojkvän, låter som en riktig white trash kille. Herreugd, varför inte dumpa losern?