fredag 15 januari 2010

ATT FÖRÄNDRAS


Om man inte är nöjd med sitt liv måste man våga ändras. Man måste göra något annorlunda om det ska ge någon effekt. Om man gör samma saker dag ut och dag in händer det inget nytt. Så enkelt är det. (varför fattade jag inte det förut?)

Det är lätt hänt att man fastnar i samma gamla hjulspår och hoppas att något annat ska hända. Vi människor vill inte helst själva göra denna förändring själva, många gånger pga att vi är för fega, eller rädda. Jag har faktiskt efter denna enorma förändring i mitt liv börjat se på HELA mitt liv från ett annorlunda perspektiv. År 2010 ska jag skaffa nya vänner. Och det här låter hårt, men nya vänner som inte är stureplansfolk! Ibland känner jag mig nästan utanför när vi träffas och tjejerna pratar om dyra väskor och klockor. Det intresserar mig fortfarande, men 2010 lär jag inte köpa en enda väska för 20,000kr! Jag vill ha mer vänner från olika samhällsklassen. Så idag ringde jag en tjej från jobbet som brukar promenera på lunchen och frågade om jag kunde hänga på! Hon lät jätte glad över sällskapet! Sen visade det sig att hon hade två biobiljetter och frågade om jag ville hänga på henne ikväll. Jag tackade ja.


Det andra är att jag måste ta tag i min hälsa. Kanske unna mig ett salongsbesök då och då, men framför allt förändra kosten och gå ner ett par kilo. För att råda bot på detta, blev jag medlem i viktklubb.se. Jag ska även unna mig lite nya kläder och något smink! Köpstoppet är över. Jag hoppas innerligt att shopaholicen är borta. Jag har sagt till alla nära och kära att hålla utkik.

Jag har även insett att det gamla orspråket om att man blir tillslut som sitt umgänge stämmer! Därför måste jag umgås med mer människor som har samma mål som jag, det vill säga som ni kära bloggare! =) Jag måste helt enkelt börja blogga mer! Bloggandet skapar ordning i kaoset. Rensar mina tankar och samtidigt får jag läsa om era mål, och vardag som inspirerar mig till ordning och reda!

Ekonomin då?

I år handlar det till största delen om att spara minst 10%. Köpa fonder och aktier. Min lön har krympt massor, men inte mina tricks! =) Jag ska fortsätta myntsparandet! År 2009 vart det lite över 10 000 kr i mynt!!!!! Så mycket rymdes det i stora cola flaskan! Otroligt va? Så kort är totalförbjudna!!!!

Jag har även funderat på att sälja tomten nu innan räntan går upp. Jag kanske får en 100 000kr extra som jag ska köpa fonder och aktier för! Det vore inte illa. Mitt årsmål i år blir att spara ca 50 000kr. Jag vill nå 200 000 kr! Men ju mer desto bättre!! Men samtidigt orkar jag inte pressa mig för hårt! I år vill jag inte skippa semester. I år vill jag kunna unna mig något.

Samtidigt måste jag koncentera mig på skolan! Massor! Så några fritisproblem lär jag inte ha!


HUR SKA DU FÖRÄNDRAS I ÅR?

8 kommentarer:

Per Penning sa...

Förändring - det är bra! Att ta sig tiden att spalta upp det man gillar med sig själv - och inte gillar! Och sedan fokusera på att förändra det senare. Härligt, Minna! :)

Herr K sa...

Låter verkligen som du lyckats genomgå en förändring! Det är starkt jobbat :)

Jag känner igen mig i en del av vad du skrev, att man ibland är för feg för att våga genomföra förändringar. Jag tänker ständigt på att jag måste våga förändra vissa saker med mitt liv, och att ventilera saker på bloggen ger både stöd och mod :)

Ser fram emot fler inlägg!

Ansi sa...

Förändring kommer när "det kostar för mycket" att fortsätta på samma sätt som tidigare dvs när det gör mer ont att fortsätta än att ändras. Synd att vi inte bor i samma stad. Hade varit roligt att träffas. Känner också ett stort behov av att skaffa mig nya vänner i år, vänner som vill samma sak som jag och som har samma mål som jag...vilket tyvärr inte mina nuvarande vänner har

Beatrice sa...

Att förändras är att utvecklas och där har du kommit en bra bit på vägen.

För egen del tänker jag fortsätta hålla igen på inköpen, vilket inte är speciellt svårt längre då det blivit en god vana. Jag skall dessutom ta hand om mig själv bättre. När kroppen signalerar, med besked, att den inte mår bra så är det bara att rätta in sig i ledet. Mer motion, mindre portioner oftare, plus mellanmål, och ännu vettigare mat det får vara mina stora mål för 2010. Kan jag minska 5-8 kg på kuppen så jublar jag. Jag har dock märkt att det är grymt svårt för mig att minska i vikt. Jag som tidigare var en "speta" =)

Det skall bli kul att fortsätta följa dig i ditt förändringsarbete.

Trevlig helg!

TMP sa...

Nytt år, nya möjligheter :-)
Att förändras är superviktigt!
Sluta existera och börja leva, som Michael Jackson sjunger(sjöng).

Har själv också satt förändring som ett stort fokus för året, har precis startat min allra första blogg i ämnet!

Du verkar iaf ordentligt motiverad - en förutsättning för att lyckas! Tänk på att det faktiskt är HELT upp till dig själv, ingen annan kan skapa förändringen. Befriande och skrämmande på samma gång!

Pengar och cash sa...

Bra att du börjar umgås med andra typer av människor tycker jag. Umgås man med slösare blir man nog en själv tror jag.
Fick en tanke på att tänk om ekonomifolk från bloggvärlden skulle börja umgås. Kanske blir lite stelt på ett cafe när ingen beställer nåt haha! Närå skämt å sido.

Låter bra med dina mål. Bara ösa på!

svenskmillionaire sa...

Ja, jag upplever också att bloggandet gör att man "skärper" sig och utvecklas snabbare på ett sätt. (Simpsonbilden är ju helt klockren! Skrattade i en timma efter att jag sett den. Vilken otrolig attityd!!!)

Lena sa...

Vad inspirerande att läsa din blogg. Ja ghar precis börjat läsa den. Men tufft med din sambo just nu. Hoppas det löser sig.